Kontrollmärke bort köra oförsäkrad ?

Om det är olagligt att åka utan försäkring så är det ju i allra högsta grad polisens jobb att ta tag i saken, deras uppgifft är just att se till att lagar o förordningar efterlevs.:tummenupp

Kan man ju tycka, men att se efter att lagen om trafikförsäkring efterlevs är inte deras jobb, det ät trafikförsäkringsföreningens, det är bland annat därför de finns.

Som jag har förstått det är fordonet aldrig oförsäkrat om man framför det på allmän väg. Betalar man inte försäkringen själv går TFF in och ersätter motparten vid en olycka om man anses vållande. Och som tidigare påpekat tar dom bra betalt.

Detta innebär i praktiken, enligt mitt sätt att se det, att man inte kan köra oförsäkrat eftersom om man inte har en egen försäkring så har storebror (TFF) en.

Stämmer enligt TFF:s hemsida
http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/

Det gäller då fordonen som är påställda. Om du kör omkring med ett avställd fordon är sannolikt polisen mer intresserad av att gripa in.:rolleyes:

Utomlands har polisen läst av regskyltar med specilla kameror i polisbilar hur länge som helst , tekniken är gammal.

Stålarna från skattemärkessystemet - skickas raka vägen till polisen för att köpa in utrustningen.

Så snart blippar det till direkt om det finns nått i registret angående fordon som hamnar i blickfånget för den kameran.

Jag förstår inte ens hur en tråd som denna uppstår, enligt svensk lag och med hänsyn till medtrafikanter så är det så jävla uppenbart att man trafikförsäkrar sitt fordon.
Att man inte har råd är en annan sak, då får man anpassa sitt fordonsinnehav till nåt man har råd till.

Att skita i försäkring är jämställt med att jag vill ha en R1a men har inte råd till en, så jag snor en på gatan för jag vill ha det andra har men vill inte betala för det.

Kontrollmärke och oförsäkrat??
För det första så kör man inte oförsäkrat av många olika skäl!!!
Jag är definitivt inte speciellt laglydig själv vad det gäller körsätt, hastighet mm. Men det skulle ALDRIG falla mig in att köra helt oförsäkrat. Det är inte coolt och det bevisar bara vederbörandes låga IQ! Faktum är att om DU vållar en olycka och är oförsäkrad blir du skuldsatt för livet. Vi snackar skulder som du aldrig reder ut! Sedan är frågan om du vill leva resten av ditt liv med vetskap om att du kört ihjäl ett barn som kom ivägen för din hoj???? Vore det mitt barn som kom ivägen för din hoj, så skulle min stora uppgift i mitt liv vara att se till att du får leva i ovisshet om NÄR JAG PLOCKAR DIG!!!

Tror många håller med mig, eller?

Äsch trams heller varför skulle fler köra oförsäkrat bara för att skattemärket försvinner?

Kom ingen vafan är man kapabel till att köra ofröskrat så skiter man väl ändå i ett sketet litet skatte märke!

Att skita i försäkring är jämställt med att jag vill ha en R1a men har inte råd till en, så jag snor en på gatan för jag vill ha det andra har men vill inte betala för det.
Jämställt? :3freak

Inget av alternativen är direkt bra men jag måste nog påstå att stjäla hojen är liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite värre

Jämställt? :3freak

Inget av alternativen är direkt bra men jag måste nog påstå att stjäla hojen är liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite värre
I ett kortare och mer konkret perspektiv kanske. Men att utnyttja trafikförsäkringen utan att betala för den är väl samma sak? Skillnaden är bara att det drabbar många fler, och inte lika konkret som att ens hoj är borta en morgon. Hur många är det inte som har svurit över räkningar på flera tusen från TFF? Hade det varit lika dyrt om inte så många hade skitit i trafikförsäkring, dvs om TFF hade sluppit gå in och betala istället? Nej, men eftersom vissa vill ha allt gratis, så får vi andra betala! :huvet

Jag är definitivt inte speciellt laglydig själv vad det gäller körsätt, hastighet mm. Men det skulle ALDRIG falla mig in att köra helt oförsäkrat. Det är inte coolt och det bevisar bara vederbörandes låga IQ! Faktum är att om DU vållar en olycka och är oförsäkrad blir du skuldsatt för livet. Vi snackar skulder som du aldrig reder ut! Sedan är frågan om du vill leva resten av ditt liv med vetskap om att du kört ihjäl ett barn som kom ivägen för din hoj???? Vore det mitt barn som kom ivägen för din hoj, så skulle min stora uppgift i mitt liv vara att se till att du får leva i ovisshet om NÄR JAG PLOCKAR DIG!!!

Så vad du säger är att om man är försäkrad när man kör på ditt barn så är allt ok?

Nej nej han menar att om man har försäkring så kommer man inte att bli inblandad i någon olycka.

Typ, som en garanti liksom...

Så det är helt okej att köra på folk, ligga i 300km/h i rusningstrafik och wheela förbi skolor OM man har försäkring?

Det du beskriver är ju egentligen bara var gränsdragning ligger för individen på hur mycket man känner att det är okej att tumma på lagen. Tror ingen känner sig särskilt bekväm i att klippa ett barn med hojen, men om det skulle hända så är garanterat försäkringen det sista jag tänker på...

Att dessutom erkänna att du inte följer trafikreglerna själv, men påstår att försäkringen är det som får ner IQ:n till rumstemperatur...låter lite som att kasta spjut i radhus.

Last edited:
jag kör försäkrat. den dagen olyckan är framme vill jag inte stå med svansen mellan benen.

Angående polisen i england, visste inte hur deras grejer fungerar, men om de reggar plåten autmatiskt och kollar upp borde alla som kör hojj oförsäkrad avställd ta sig en tankeställare.

tro det eller ej jag kör inte 220 blås på nynäs under den del av dagen då det finns trafik. tom väg mitt liv jag riskerar andra finns i bilden så tar mna det lugnt.

Att köra oförsäkrat är ju som att pippa utan gummi,
Händer det nått blir det jävligt dyrt i längden.
1223kr i mån i minst 18 år
´

Ja då får plånkan lida..hoppas dock att du ändå bryr dig om ditt barn, nått som är ännu värre är ett barn som får lida med en frånvarande förälder, inga pengar i världen kan ersätta att vara en bra förälder.

Jag förstår inte ens hur en tråd som denna uppstår, enligt svensk lag och med hänsyn till medtrafikanter så är det så jävla uppenbart att man trafikförsäkrar sitt fordon.
Att man inte har råd är en annan sak, då får man anpassa sitt fordonsinnehav till nåt man har råd till.

det finns hopp för mänskligheten

Kontrollmärket är väl bara ett kvitto på att du har betalt väggskatt,vad har det med trafikförsäkring eller försäkringar överhuvudtaget att göra:confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT