Kontrollmärke bort köra oförsäkrad ?

Beslutet att införa Automatisk nummerplåtsavläsning är redan fattat, och utrustningen är inte längre bara på prov utan installeras allt eftersom den levereras.

Så polisen behöver bara starta bilen så börjar den scanna alla nummerplåtar den "ser", och de nummerplåtar som den inte ser fullt ut larmar den om, och poliserna väljer då om dom vill stoppa och kontrollera fordonet. De nummerplåtar som är felaktigt placerade,tex. i hjulhusen för att "inte synas" kommer att "larmas" av systemet.

Hitills så i princip alla som haft ett kontrollmärke med "rätt färg" kunnat känna sig relativt säkra på att klara sig, förutsatt att dom inte dragit polisens uppmärksamhet till sig genom sitt agerande. Men framöver kommer ALLA att automatiskt kontrolleras så snart en polisbil finns i närheten.
Miniplåtar på hojar som är påställda och försäkrade kommer kanske att kunna känna sig säkrare i fortsättningen, inget system som larmar, ingen polis som blir uppmärksammad, ingen åtgärd....kanske.

/KentW

Torde inte systemet känna igen en "miniplåt"?
Typsnittet är ofta inte exakt samma, och storleken mindre?

Ja hur brukar ni lösa ni denna fråga smidigast?

Funderar på att köra oförsäkrat men måste besiktiga i april. För att besiktiga och skatta måste bågen vara påställd. För att ställa på måste den vara försäkrad...

Japp, är den inte försäkrad, om någon tror det går att "lura" systemet om så för bara några dagar, så går det inte, det kommer från trafikförsäkringsföreningen de dagar då hojen är påställd om ingen försäkring är tecknad. Likaså vid ett bil/mc försäljning så finns det folk som tror, ja men jag fixar försäkringen imorgon, eller på måndag, har man köpt ett PÅSTÄLLT fordon ett visst datum, så är det enligt lag så att det måste finnas en försäkring på fordonet den dagen, finns det inte så går trafikförsäkringsföreringen in, med betydligt dyrare premier än om ägaren själv fixar en försäkring..

Innan va det ju bara skrapa märket, ställa av hojen, beställa nytt skattemärke till bilen (50 spänn på vv.se typ) sen klistra nya skattemärket till bilen på hojen och voila, allt ser lagligt och fint ut.

Så nej kommer inte ändras ett skit pga nya regler.

48:- om dagen, det lät BILLIGT, tff beräknar väl kostnaden på den absolut dyraste hojen som går att räkna på o då tyckte jag det lät billigt.

Det blev något fel på min försäkring på min gixxer 750 för ett par år sedan, och jag fick en räkning på ca 900 kr för 3 dagar.

3500 för 3 dagar, sug på den!

Skitsnack, det är i princip det mest olagliga du kan göra!

Blir du stannad i en bil som är oförsäkrad så for du garanterat inte köra från platsen i bilen.

Det stämmer inte, jag körde en kompis bil förra veckan, han hade precis köpt den, och jag blev stoppad. Polisen frågade vems bilen var, och om jag visste att den var oförsäkrad. När jag sa att jag inte hade nån aning om försäkringen sa de att jag skulle hälsa kompisen att han borde försäkra den för att slippa avgift från TFF.

Alltså, olagligt att inte försäkra, men inget polisen bryr sig om, utan det är TFF:s/ägarens problem.

polisen har nytt system som automatiskt kollar upp alla bilar innom polisbilens räckhåll. och om den itne är försäkrad/skattad/obes så varnar den och man kmr bli stoppad/få jag direkt.

På vilka grunder? Är det självklart eller måste man ha en speciell förklaring?

(läses utan cynism, utan en uppriktig fråga)

Det har jag redan svarat på längre upp på sidan.

Det är olagligt, men det är ine polisens problem, utan bestraffningen sköts av TFF.

Om det är olagligt att åka utan försäkring så är det ju i allra högsta grad polisens jobb att ta tag i saken, deras uppgifft är just att se till att lagar o förordningar efterlevs.:tummenupp

Som jag har förstått det är fordonet aldrig oförsäkrat om man framför det på allmän väg. Betalar man inte försäkringen själv går TFF in och ersätter motparten vid en olycka om man anses vållande. Och som tidigare påpekat tar dom bra betalt.

Detta innebär i praktiken, enligt mitt sätt att se det, att man inte kan köra oförsäkrat eftersom om man inte har en egen försäkring så har storebror (TFF) en.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT