Kontrollera ventilspel på Ducati Monster 696?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nyinköpt pendelhoj som skall ha sig en välbehövlig service. Har inte skruvat Ducati tidigare. Har läst dom guider som jag hittat men får inte till det.

Har bara mätt ena cylindern då jag inte har nån gradskiva.Borde rotera 270grader för vertikala cylindern eller?

Har mätt upp 0,03mm (opening) på insugsventilen och 0,06-0,07mm (opening) på avgasventilen. Är det OK, hittar inte några uppgifter på vad det skall vara?

Har problem med att mäta stängningsspelet. Trycker på nedre vippan ganska ordentligt men kan inte mäta upp nåt ökat glapp. Är fjädern stenhård eller gör jag nåt fel? Andra bra metoder? Knappast möjligt att stängningsspelet är så litet att det är omätbart eller? Jag har bladmått på varje hundradel från 0,03-0,10.

Har nån rekommenderat ventilspel till en Monster 696 så skulle jag uppskatta en post eller ett PM.

Lämna in för en så banal sak som kontroll av ventilspel är uteslutet.....

Tack för det. Hjälpte mig mycket.

Monster 696

Första värdet är adjusting clearence, andra värdet är checking clearence. Och vad betyder det? Gissar på att vid kontroll är det Ok att ligga inom gränsvärdena för checking men om man justerar så skall man justera in det på checking? Kan nån Ducatist bekräfta vore det guld.

Opening rocker arm - intake 0.10 to 0.15 mm 0.05 to 0.15 mm

Opening rocker arm - exhaust 0.10 to 0.15 mm 0.05 to 0.15 mm

Closing rocker arm - intake 0 to 0.05 mm 0 to 0.20 mm

Closing rocker arm - exhaust 0 to 0.05 mm 0 to 0.20 mm

Har plockat bort remmarna och kammara snurrar mjukt och fint runt TDC så jag antar att trots att jag inte kan mäta upp nåt closing distance så är det inte under 0 vilket då skulle vara OK?

Har plockat bort remmarna och kammara snurrar mjukt och fint runt TDC så jag antar att trots att jag inte kan mäta upp nåt closing distance så är det inte under 0 vilket då skulle vara OK?
Får du inte in ett 0,05 och inte kan känna ett spel i vippan med fingrarna så bör du justera spelet.
Tänk på att montera halvmånarna åt samma håll som de satt, dom slår in sig.

Ok, bra. Det är så alltså.

Lite förvånande att det är så jäkla lite spel. Monstret har originaldäck fram, original bromsbelägg, ser ruskigt fin ut i motorn och helt ren oljepluggsmagnet. Alla skruvar har gul färg som aldrig varit bruten (antar att det är från produktion). Gissar att den rullat under 1000mil sen ny och inga rembyten eller ventiljusteringar. Jag hade räknat med överspel men det visar sig att den är för tight. Är det vanligt?

Slipa ner eller eller köpa nya chims?

Slipa ner eller eller köpa nya chims?
Jag skulle köpa nya shims, det är små saker och man vill att de ska förbli intakta.

Observera att stängarnas spel FÅR vara noll, men känner man inte det minsta spel när man vickar på vippan så kan ju spelet vara för tight.

Obs.2, när du fipplar med knastren, täck varenda öppning med trasor och ha en magnetpenna beredd, dom flyger bra.

Last edited:
Faktiskt är det vanligt att spel minskar. Ventilerna och sätena sätter sig.

Jag skulle köpa nya shims, det är små saker och man vill att de ska förbli intakta.

Observera att stängarnas spel FÅR vara noll, men känner man inte det minsta spel när man vickar på vippan så kan ju spelet vara för tight.

Obs.2, när du fipplar med knastren, täck varenda öppning med trasor och ha en magnetpenna beredd, dom flyger bra.

Hur lätt är fjädern, skall man trycka den enkelt med ett finger?

Att spelen för öppningsvippan OCH stängningsvippan båda skulle minska samtidigt är inte så troligt. När man kollar spelet för stängningsvippan får man trycka ganska hårt med en skruvmejsel på vippan (jag förutsätter att du mäter spelet på öppningsshimset). Om spelet för stängaren är omätbart kan man kontroller att man ligger på rätt sida om nollan genom att det ska gå att snurra på stängningsshimset samt att det inte får uppstå ett minsta motstånd när man snurrar på kammen och när stängningsvippan påverkas.

Innan du tar bort halvmånarna så kan du tejpa igen oljekanalen med silvertejp så slipper det uppstå tråkigheter om du skulle tappa knastret, sätt också lite tejp på ventilen också så slipper den ramla ner i cylindern.
Nya shims finns bara i steg om 5 hundradelar om jag inte missminner mig så ska du ha "fina" spel så måste du slipa in shimsen.

Att spelen för öppningsvippan OCH stängningsvippan båda skulle minska samtidigt är inte så troligt. När man kollar spelet för stängningsvippan får man trycka ganska hårt med en skruvmejsel på vippan (jag förutsätter att du mäter spelet på öppningsshimset). Om spelet för stängaren är omätbart kan man kontroller att man ligger på rätt sida om nollan genom att det ska gå att snurra på stängningsshimset samt att det inte får uppstå ett minsta motstånd när man snurrar på kammen och när stängningsvippan påverkas.

Innan du tar bort halvmånarna så kan du tejpa igen oljekanalen med silvertejp så slipper det uppstå tråkigheter om du skulle tappa knastret, sätt också lite tejp på ventilen också så slipper den ramla ner i cylindern.
Nya shims finns bara i steg om 5 hundradelar om jag inte missminner mig så ska du ha "fina" spel så måste du slipa in shimsen.

Jag mäter på öppningssidan och jag har bladmått för varje hundradels mm så jag tycker att jag borde få till ett mått (om det nu finns nåt).

Vad medar du med "inte får uppstå ett minsta motstånd"? Jag snurrar på kammen och runt tändpunkten löper den smooth men när den öppnar eller stänger blir det motstånd och den studsar tillbaka till tändpunkten på liknande sätt som "vanliga" kammar med ventilfjädrar. Jag antog att det berodde på stängningsvippans spännfjäder som ändå är ganska fet...? Skall det inte vara så? Skall man kunna positionera kammen hursom och den blir stående där?

Ta clipset för öppningsvippan och skjut vippan åt sidan så du får bort påverkan från öppningsnocken. Om man inte skjuter vippan åt sidan så blir det som du beskriver och det blir svårt att känna statusen för stängningen.

Last edited:
Har gjort som du föreslog, helt annan grej.... Jävlars vad fjädern till stängningsvippan är spänstig. På horisontell avgas så kasade hojen iväg på depåstödet.

Kunde inte heller snurra på stängningschimset pga fjäderkraften men det gick bra när jag matade på med en skruvmejsel. Dock så var avgassidan betydligt trögare vilket också syns på siffrorna.

Alla chims (både stängnings- och öppnings-) var märkta med 2,85 antagligen det dom chimsas med från fabrik? Jag trodde att det var lite orationellt charmigt individuellt chimsat från fabrik men verkar inte så?

Har bara mätt på horisontell än så länge, tänkte att jag kan öva på den cylindern som det är minst risk att jag tappar ner nåt knaster i.:arsele

Mina siffror på Horisontell (allt mätt på öppningsvippan)

Avgas öppning: 0,08
Avgas stängning: 0,09 dvs 0,01

Insug öppning: 0,05
Insug stängning: 0,08-0,09 Dvs ~0,035

Så vad gör jag? Öppning ligger OK tycker jag även om insug kanske är något tight? Ingen stängning ligger under 0 nu men vad händer när det blir varmt? Och vad händer när der rullat 400 mil till? Har bara ~250 mil på mätarn (även om jag är ganska säker på att den gått det 3-5 gånger om).

Mitt eget förslag är att öka på stängningsspelet lite på avgassidan. Antingen en storlek mindre eller slipa ner 0,02-0,04. Resten lämnar jag som det är. Hur låter det?

Låter som du har koll på läget :tummenupp
Jag skulle ha bytt det tajta öppningsshimset när jag ändå håller på, men det är jag det.

Ok. Är ju förvisso ganska enkelt att kontrollera på främre cyl och enkelt att byta öppnings så tänkte att den kan jag hålla koll på.

Men du tycker inte att jag behöver göra nåt åt stängning insug med 0,035mm?

Chimsen är ganska dyra märkte jag. 250kr/st för stängning och 150kr/st för öppning. Antar att det är nåt man köper över disk eller finns det prisvärda alternativ på nätet? Hoppas att det är i princip lika dyrt på nätet, jag föredrar att handla lokalt.

Om jag skulle mätt upp det spelet och allt snurrade lätt så skulle jag nöjt mig med det.

Beträffande shimsen så kan du kontakta Italia Bike Center, hos dom brukar det gå att byta in shims, så sparar du några kronor mot att köpa nya. Jag tycker att det är en riktigt bra firma med kunnig och serviceminded personal.

Jag kan tipsa om att gå med i Ducatiklubben. Där finns det många kunniga som är villiga att hjälpa till med tips och info.

hur mäter man enklast tjocleken på stängningschims? Finns ingen riktig kant att landa mikrometern på. Har ingen repeterbarhet i mätningarna. Stämplad med 2,85 är det bara att beställa 2,80?

För stängningsshimset krävs det att man har en adapter som man stoppar i shimset när man ska mäta.
Det verkar troligt att stämplingen anger dimensionen men man vet å andra sidan inte om någon har slipat på shimset..
Enklast om du byter in shimset och talar om vilket förändring du vill ha.

Finns det nån standardadapter att köpa eller får man tillverka nåt själv?

Det är garanterat stämplat med tjockleken och ingen har öppnat motorn innan så det är inte slipat. Jag köper några underdimensioner. Fick ett bra pris på chims tror jag, 125kr resp 59kr/st.

En annan kul sak är att när jag sköt öppningsvippan åt sidan för att dra runt kammen på endast stängning för att känna om det inte är minus-spel på stängning så funkar det inte på 696 motorn. Öppningsvippan tar i kammen. Jag fick plocka ut öppningsvippan på både avgas- och insugssidan för att kunna dra runt kammen.

Lättskruvat och riktigt smidigt. Är bara stängnings-schimset som spökat lite.

Last edited:
Adaptern för att mäta finns att köpa.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP