Kontrollera p-böter

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
När man får p-böter skickas en påminnelse ut (p-boten kan försvinna etc).

Kan man kontrollera om en bil har obetalda p-böter? Hur/var?
Följer obetalda p-böter med om bilen säljs?

Fick ett gäng p-böter för ett tag sedan men tänkte invänta påminnelsen, dock har jag bilen ute till försäljning och vill inte att böterna ska följa med bilen om den säljs:ärlig.

Jag inbillar mig att det är ägaransvar på p-böter och att de därmed följer med ägaren.

Jag inbillar mig att det är ägaransvar på p-böter och att de därmed följer med ägaren.

Rent spontant skulle jag givetvis också säga så, men vill veta säkert.

Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan påminnelsen kommer?

Rent spontant skulle jag givetvis också säga så, men vill veta säkert.

Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan påminnelsen kommer?

P-böter hör alltid till ägaren, annars är det omöjligt att böta, eftersom p-vakterna inte har nån aning om vem som parkerade bilen.

Min påminnelse kom en månad efter att jag hade parkerat fel, som en trevlig överraskning eftersom nån rolig j*vel hade tagit den från min bil så jag hade ingen aning om att jag hade fått böter.. :huvet

P-böter hör alltid till ägaren, annars är det omöjligt att böta, eftersom p-vakterna inte har nån aning om vem som parkerade bilen.

Nja, rent teoretiskt är det väl bilen de bötfäller och således borde ju böterna även KUNNA följa med bilen även om jag inte tror det är så troligt.

Jag vill bara undvika ett scenario där jag säljer bilen och att det efter en månad så dyker det upp nån tomte på anabola och kräver mig på pengar.

Det är väl s.k ägaransvar när det gäller felparkeringar? Då kollar dom vem som äger bilen vid tidpunkten för förseelsen och skickar boten till personen i fråga. Detta leder till att påminnelser också kommer till denna person.

påminnelserna kommer till ägaren..
Sen är det upp till ägaren att bevisa att böterna är den gamle ägarens...
Därav att det är viktigt att t.o.m. skriva klockslag på kvittot...
Har själv råkat ut för en sån bil... Tjejen fick böter samma dag jag köpte den och jag fick påminnelsen.. Efter ett par hot till tjejen insåg jag att det var lönlöst och snackade med p bolaget och skickade in kontraktet med klockslaget på och hon fick boten..

påminnelserna kommer till ägaren..
Sen är det upp till ägaren att bevisa att böterna är den gamle ägarens...
Därav att det är viktigt att t.o.m. skriva klockslag på kvittot...
Har själv råkat ut för en sån bil... Tjejen fick böter samma dag jag köpte den och jag fick påminnelsen.. Efter ett par hot till tjejen insåg jag att det var lönlöst och snackade med p bolaget och skickade in kontraktet med klockslaget på och hon fick boten..

Detta måste ju innebära att dom inte gör någon sökning på reg.nr innan dom skickar ut påminnelsen samt inte kollar när ägarbytet skedde. :va

Detta måste ju innebära att dom inte gör någon sökning på reg.nr innan dom skickar ut påminnelsen samt inte kollar när ägarbytet skedde. :va

Helt riktigt... Du har ju redan räkningen i handen.. :D
Vem som hamnar i deras register beror nog på när dom reggar boten i jämförelse med när vägverket får tummen ur och reggar ägarebytet..
P bolaget behöver ju inte slå i registret förens nån skippat att pröjsa
vilket gör att det rör sig om upp till 30 dagar beroende på hur lång tid man har på sig att pröjsa boten..

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!