Kontrollera oljetryck på hoj utan sensor.

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Hejsan,

Har precis börjat få snurr på motorn på min GPZ 750 A1 (1983). Eftersom det är efter en del omfattande renovering av startmotorkoppling m.m. på denna hoj som jag själv inte vet all historik om så vill jag kontrollera oljetrycket innan jag varmkör den ordentligt.

Denna hoj har alltså ingen oljetryckssensor från original, utan bara en oljenivå-givare. Men det finns en plugg förberett för montering av oljetrycksmätare.

Har ni något bra tips på bra oljetrycksmätare? Känns lite sisådär att köpa biltemas oljetrycksmätarset för 799 kr för ett engångstest.
Kan man klara sig med att använda en elektrisk oljetrycksmätare för 150 kr för inbyggnad i bil?

Ger er självklart bild på projektet ;) dock massor med jobb kvar innan det blir en potentiell cafe-racer.

Bifogat

• 2015-01-25 12.18.08.jpg
    2015-01-25 12.18.08.jpg
    1.1 MB · Visningar: 70
  • 2015-07-26 13.29.46.jpg
    2015-07-26 13.29.46.jpg
    1.1 MB · Visningar: 76
Den röda lampan är till oljetryck, inte till oljenivå. Lampan slocknar när oljetrycket är ok.
Startmotorn går även om du kör i engine off läget. Omkopplaren ovanför startknappen. Kör på startmotorn tills lampan släcks.

Den röda lampan är till oljetryck, inte till oljenivå. Lampan slocknar när oljetrycket är ok.

Var hittar du att det är så för TS modell, eller gissar du bara?

En snabb sökning på internet säger tvärt om att 82-85 gpz750 har lampan kopplad till oljeNIVÅN, ej oljeTRYCK. Just som TS säger och gemensamt med exempelvis tidiga R1or.

Utgick ifrån det då det är samma motor sedan 650:n kom. Jag har en 750 från -80 och nu med en motor från -84 som är samma som gpz750. Oljetryckslampa på de tre varianterna. Kanske att z750L -84 har samma motor som gpz750 -82. Jag trodde skillnaden var förgasarna och toppen, möjligen kammarna. Får kolla det då, en nivågivare från -83 asså?! Hmm... Nivåglas OCH lampa för samma info men inget för trycket...

Tycker också att det är lite konstigt att den inte har någon oljetrycksgivare denna modell. Men det stämmer att den har lampan kopplad till en nivågivare och inte tryck. Detta tror jag endast hör till GPZ750-A1 modellerna vilket var kring 82-83, dessa modeller var även lite sportigare med annan utväxling på drev bland annat jämfört med de andra modellerna. Vet inte varför Kawasaki tog beslutet att inte ha tryckgivare på denna modell.

Jag kollar nog efter att införskaffa en sådan elektrisk som andersbrink nämnde för att testa en gång innan och medens jag varmkör den ordentligt första gången.

Vet inte varför Kawasaki tog beslutet att inte ha tryckgivare på denna modell.

OT: Tror det vanligaste skälet är att motorn av någon anledning konstruktionsmässigt förväntas dra en viss mängd olja, mer än normalt för en hoj. Skulle användaren missa det hela och varning kom först när oljetrycket sjönk skulle det troligtvis bli för sent då oljetryckslampan lyser först när trycket har fallit ganska kraftigt så då skulle motorn ha gått många timmar med sänkt tryck.

Men det vore ju trevligt om samma lampa varnade för båda delarna, om man nu ska konstruera motorer som bränner så mycket olja.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph