Kontrollera och ev byta kamkedja gsxr1100

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Är det besvärligt att kontrollera skicket på kamkedjan (alltså mäta längden) på en gsxr1100 -90? Hur går man smidigast till väga? Motorn är för tillfället delad nere vid växellådan/veven.

Om man behöver byta kedjan - hur går man då tillväga på enklaste sätt?
 
Har du prylarna nere och är osäker på skicket på kedjan så är det väl lika bra att byta då den inte kostar många kronor.
Har du en verkstadshandbok står där max längd på ett bestämt antal länkar, saknar du en vbok så finns den med lite tur i stickyn eller så kommer Brinken in i matchen och klargör.

Kamkedjor finns både som ändlösa och de man nitar själv, ändlösa är absolut att föredra då man slipper kanske när det gäller nitningen dock finns där kanske inte plats att montera en ändlös utan att plocka ner mer än du tänkt dig.
 
Har du prylarna nere och är osäker på skicket på kedjan så är det väl lika bra att byta då den inte kostar många kronor.
Har du en verkstadshandbok står där max längd på ett bestämt antal länkar, saknar du en vbok så finns den med lite tur i stickyn eller så kommer Brinken in i matchen och klargör.

Kamkedjor finns både som ändlösa och de man nitar själv, ändlösa är absolut att föredra då man slipper kanske när det gäller nitningen dock finns där kanske inte plats att montera en ändlös utan att plocka ner mer än du tänkt dig.

Funderar också på att byta...vad kostar en ny kedja ungefär?
 
Funderar också på att byta...vad kostar en ny kedja ungefär?

Allt mellan 170-700 har jag varit med om. Det finns dock ingen anledning att plocka ner bara för att byta den utan det görs lämpligen i kombination med annan renovering då kamkedjan vanligtvis går ung lika långt som många andra motordelar.
 
Kommer du väl åt att mäta kedjan ligger gränsen vid 158,0mm mellan stift 1-21 enl service manualen. Med mellan menar jag cc på stiften, skall mätas sträckt. Hoppas de kan va till nån nytta.
 
Nu är jag tillbaka efter dagen arbete. Tack för svaren, jag har verkstadshandbok. Det jag egentligen undrade var väl om det var något särskilt att tänka på när man lyfter/slackar kamkedjan, har hört att kammarna kan snurra till om kedjan inte håller dom, med ventilhaveri som följd. Jag låste i alla fall dreven och tog bort kedjdeguiden som trycker ner kedjan mellan kamaxeldreven. Inga probs att mäta då och kedjan var ca 156mm mot de 158 som är gränsen :) Ingen byta av kamkedja alltså :tummenupp

Kamaxlarna såg också mycket bra ut, äntligen något som inte behöver fixas.

Det var någon som undrade hur man byter kankedja och det var ju det jag undrade lite innan också. Enligt Haynes verkar det som man ska montera ner hela spisen, lyfta ut kamaxlar och även vevaxel. Detta drar ju med sig en hel del jobb, även om man som jag har delat vevhuset. Glad att jag slipper det alla fall :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top