Kontrollera mc:n

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ska köra upp om lite mer än en månad.
Men eftersom jag ska köra som privatist undrar jag vilka ord de använder när de säger ex. kontrollera motorcykeln. Så de inte använder nå konstigt ord och man bara står där som ett frågetecken, man kan det men vet inte om de menar just det.

När man kontrollerar en mc innan man kör iväg kollar man:

fram och bakbroms, lampor, bromslampan, blinkers, kollar glapp o sving, kollar glapp i fram och bak hjul, kollar glapp i styrlagret, nåt mer?

När jag körde upp så sa dom åt mig exakt vad jag skulle kolla. Jag har för mig att jag skulle kolla alla lager. Kontrollanten var iaf snudd på för lätt för att kunna tynga ner bakhjulet så jag kunde känna på gaffeln :D

Min dotter körde upp i höstas och det brukar bero på hur många man är på uppkörningen hur stor koll man ska göra.Man kan få en fullständig säkerhetskontroll eller så brukar man få delar av den(vanligast).
Det ingår även test av tuta,sidostödsbrytare,dödarknappen,däckslitage,kedja drev,fjädring. Kolla i boken,allt står där.
Kom även ihåg att hojen ska ha reflex bak.Den ska altså vara besiktningsduglig.

Fattar det som du oftast får en fras som:
-Kolla alla lager (styrlager, hjullager, svinglager)
-Kolla all elektronik (lampor, blinkers, instrumenteringen, batteri)
Ja, du förstår grejen. Oftast inte allt som ska kollas...

rekommenderar att du verkligen pluggar in listan som forna länkade till. Det är lätt att glömma nån liten detalj när man väll står där. På mitt test så fick jag bromsarna. Han hade lite bråttom så jag fick ta allt 'teoretiskt' och hela tiden följde han upp med ´mmm. något mer?'. Tror faan att man fick skärpa till sig när man var van att 'göra' grejjorna i en viss ordning. Gick dock bra.

Ett gott råd e ju att du kanske skulle ta en lektion på körskola o träna
just på manöverbana, då körskolan även lär ut dig en fullständig kontroll
av mcn, jag körde själv upp privat i höstas , gick hur fint som helst med
kontrollen, fick kolla alla lager på mcn, sen var det klart:tummenupp
Lycka till

Har du tagit någon lektion alls; alternativt: har du kört med någon som har tagit kort nyligen?

Har du tagit någon lektion alls; alternativt: har du kört med någon som har tagit kort nyligen?

Jag har tagit två lektioner i höstas, barnenkelt tyckte jag. B Körkort har jag haft sen 5-6år tillbaks så trafiken är inga problem. Har kör en hel del tvåhjuliga fordom så hantera en sådan är inga problem. Bara att träna på privat område så man lär känna hojjen och nöta in lågfartsdelen. Känna på bromsarna och sånt. Sedan har jag åkt med kusinen som tog A kortet i mitten på sommaren. Han har inte ens åkt hälften så mycket hoj som jag gjort och klarade det bra. Har även varit busig och kört en repa utan lappen och inga svårigheter där inte.
Så det enda är väl att lära känna hojjen och nöta lite på dessa konbannor.

Jo det har jag också hört, därför skaffade jag en egen hoj att öva med. Så snart tar jag ut hojjen när vädret tillåter och nöter på den.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!