Kontroll före körning

moog skrev:
Listan för daglig tillsyn är lång men är man pensionär så kanske det inte alltid är så bråttom:

http://www.sprf.se/policy/?id=29&show=all&type=skr

Jag tror att de glömde att man skall slipa in ventilsätena och kalibrera kolvringarna, men annars var nog allt med...

Nej, men alvarligt talat så är det ju faktiskt inte så mycket man orkar kolla varje gång man startar. Man borde egentligen skärpa sig lite, men å andra sidan så märker man ju eventuella lagerglapp å liknande ganska fort när man börjar rulla.

7. Däcken får inte ha några sprickbildningar eller andra skador. Mönsterdjupet bör vara minst 3 mm (lagen tillåter tyvärr så lite som1,6 mm). Grovmönstrat däck som passar för körning på löst underlag ger sämre väggrepp på hårda vägbanor. Känn efter att ringtrycket är normalt - vid minsta tveksamhet: mät trycket.

är inte det där fel?

1. Bromspedalen, som påverkar bakhjulsbromsen, skall justeras så att den befinner sig i fotstödets vågplan. ...

Heh, om jag skulle göra det på min supersport så blir jag nog tvungen att modifiera min fotled med en bågfil så att den går att böja uppåt i cirka 90 grader mer än nu :näsblod

LowFlyer skrev:
1. Bromspedalen, som påverkar bakhjulsbromsen, skall justeras så att den befinner sig i fotstödets vågplan. ...

Heh, om jag skulle göra det på min supersport så blir jag nog tvungen att modifiera min fotled med en bågfil så att den går att böja uppåt i cirka 90 grader mer än nu :näsblod

Man skall få bromsverkan vid minsta nedtryckning.

Står det också. Jag fick då lära mig på körskolan att det skulle vara lite spel så den inte tjuvtar :va

7) Passageraren bör inte ha skärm på hjälmen. En skärm hackar föraren i nacken under körning.

JonasSE skrev:
7. Däcken får inte ha några sprickbildningar eller andra skador. Mönsterdjupet bör vara minst 3 mm (lagen tillåter tyvärr så lite som1,6 mm). Grovmönstrat däck som passar för körning på löst underlag ger sämre väggrepp på hårda vägbanor. Känn efter att ringtrycket är normalt - vid minsta tveksamhet: mät trycket.

är inte det där fel?

1mm är det som gäller för mc. Noll koll, badboll. :hihi

2) Ducka inte plötsligt eller nick med huvudet. Detta förfarande ger passageraren en iskall vindpust och du blir snabbt impopulär.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!