kontroll före åkning?

ungefär hur ofta gör ni kontroll besiktning??

• Antal röstningar
    0

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
hur ofta kollar ni att hojen e sjyst innan ni sätter er på den och åker iväg och om ni gör det vad brukar ni kolla då bara bromsar, kedja :va
lr allt.

kedjan servas varannan tankning och bruka se till att ha nitat kedjelås så man slipper oroa sig för den också. bromsar å sånt när man tvättar hojen. lager märker man ju, kollar även där när man tvättar om nått har fått stryk.. olja byts minst 1ggr/år. däck efter varje bromspurn.P har allt varit reko eller tillfixxat till början av sesongen så ska de ju rulla säsongen ut...

Kollar så gasrullen går hela vägen runt. :fakta.

Nämen jag gränslar hojen, juckar lite och känner så frambromsen tar, kollar så blinkers funkar alltid dock! Och bromsljus.

jag kollar runt när ja tvättar hojen, bromsar känner jag alltid på så fort jag kommit ut på asfalterade ytor... innan man fått upp farten.

lager å dyligt kollas vid tvätt, samt ordentligt innan ny sässong, däck kollas när man känner för det... ja, det blir lite hela tiden, men aldrig "hela säkerhetskontrollen" som man gjorde vid uppkörning...

jo fresten, när jag sätter mig på en ny hoj, då kollas det mesta, inte allt, men mkt...

Kollar lampor titt som tätt, pinsamt att köra med en trasig lampa :död

Hojen gås igenom minst en gång i veckan, grundligt.
Sen kollar man lite titt som tätt.

Kör/ äger man hojen brukar man ha bra koll på det mesta.

Sen är jag överseriös på vissa saker, vissa inte.

Personer som känner mig brukar säga.
" kvittar vad du köper, nog fan plockar du isär/lagar och servar allt. (gäller även halvskrot)"

Jag kontrollerar nära på var gång jag ska köra däcken, efter sprickor osv, har dåliga erfarenheter av däck sen tidigare.
Smörja kedjan gör man väl ibland, men annars inget speciellt utom vid service förstås.

Jag vet faktiskt inte, det funkade i går så funkar det väll i dag. :tungan :gnissla

Nä men det blir väll lite då och då, ibland när man tvättat hojen, ibland när kedjan ser lite torr ut, visserligen känner man på framdämpare ochbroms nän man tar ner den från c-stödet var gång.

Inför varje körning kollas bromsarna ,alla lampor, samt att bromljus tänds både av fram o bakbroms. Däcktryck vid tankning. Kedjan smörjs med växellådsolja en gång i veckan ca 35 -50 mil, det håller den ren men inte bakfälgen.

"Tanka, smörj kedjan och kolla hojen innan du ställer in den för kvällen så är den färdig nästa dag" var det en klok kille som sa till mig i början av min mc-karriär.
Ett bra råd som jag följer fortfarande... (visuell koll alltså, olja, lampor, däck)

Riktigt grundlig koll blir det när jag tvättar hojen. (Glapp i lager, bromsar osv...)

hur kollar man lager å sånt om man inte kan ställa upp den på ett c-stöd eller dyl

Som gammel gixxer åkare så har man lärt sig att kolla allt inför varje tur.
Kika på kedjan, smörjd tillräckligt spänd? Kolla runt cykels så den inte dryper olja, lyssna på motorgången så den är jämn och lagom hård. Sen är det bara tuta och köra.

heimdal skrev:
hur kollar man lager å sånt om man inte kan ställa upp den på ett c-stöd eller dyl
hjullagrerna och svingen brukar man kunna kolla på vanliga stödet, ska vara att man har en 500kilos järnhäst för att det ska bli problem :)

sen heimdal, du är lite saknad på bfe :)

Klart man gör en "Säkerhetskontroll" emellanåt, men lite olika tätt vad det gäller olika detaljer... Går ju inte hålla koll på precis ALLT varje gång man ska ut och köra... :kocko

Innan/i samband med varje runda:

När jag startat motorn, samtidigt som jag tar på mig hjälm osv, tar en snabb och väldigt diskret runda runt hojen, kollar att lyset fram och bak fungerar, att inget däck är "platt", och att det inte rinner olja eller andra vätskor någonstans... under motor, vid gaffelben osv. (tror nog inte att ngn annan än jag ser att jag gör det här, tar bara några sekunder.) Prövar tutan när det är dags köra iväg... tuta är kul... :D och känner på bromsarna vid första stoppet efter garaget, vid utfarten på en "stor väg", fungerar bromsarna inte då, så kan det nog spännande.... :tungan men har gått bra hittils... Ser även till att jag har rätt karta med mig, och att det finns ordentligt med bensin i tanken, har man 16 literstank och en förbrukning på 0,7 l per mil så har man... :brinnerup

Efter varje runda:

Då smörjer jag kjedan, (inget centralstöd, men med en pallbock under högra sidan av sving gör att det är enkelt) och ser då om kjedjan är korrekt spänd, och om det, ännu en gång, är dags byta bakdäck..... :huvet och hör eventuella missljud från bakhjulslager. Brukar även försöka tanka fullt innan garageinställning, så det bara är att ut och köra dagen efter om man känner för det.

Efter/i samband med tvätt:

Tvättar ungefär var 2-300:e mil, tittar då efter bultar/skruvar som kan ha lossnat, ser närmare på kjedja i samband med att jag tvättar av den med fotogen, synar fälgar efter skador, kollar nivå på motorolja, bromsvätskebehållarna, ser till att sidostöd fjädrar upp lätt, en snabb titt på bromsbelägg, eventuellt en koll av styr och svinglager, samt en granskning av hur mycket däcksmönster det är kvar, och då pratar vi inte kvar till "olagligt", utan hur många mil man kommer innan korden kommer fram.... så länge solen skiner så..... :gnissla

Vid däcksbyte:

Byter däck fram efter cirka 1.000-1.200 mil, bak efter runt 700 mil. Kollar då extra noga på hjullager, dels genom att känna med fingrar, rycka och slita när fälg är på plats, och be däckskrängaren (Wheeler Dealer) lyssna efter missljud när han byter däck, och spinner upp i högvarv i samband med balansering.

Övrigt:

Övrigt som man "borde" kolla... Om blinkers slutat fungera så märker man det, samma sak med typ hastighetsmätare/varvräknare. Och ingen har nog, tror jag, dött av att tex en reflex ramlat av. Det värsta skulle vara om motorbromsen slutade fungera..... :hihi

Varför kolla sin hoj?....:

Jag kollar nog inte överdrivet, men ha vill en hyfsad rutin kring en del viktiga saker, kanske för att jag varit på väg krascha pga läckande oljefilter (oljespill på bakhjul... :skrämd ) och sett en del läskiga saker/tillbud med läckande packboxar som lett till oljiga bromsskivor... inte kul när man vill bromsa...

/B

en liten uppmaning till alla, se till att kolla kedjelåset då och då, inget jag har gjort tidigare så idag flög kedjan iväg när jag va ute och körde. jag blev lite snopen för jag va mitt upp i en bakhjulstur :gnissla

jag landa i alla fall på båda hjulen och fatta inte riktigt vad som hade hänt, trodde att växellådan hade krashat. kedjan däremot hade flygit iväg och snärtat till en äldre dam som va ute och gick med sin hund men hon tog det hela ganska bra - hunden blev iochförsig rätt lack.

tråkigt att man bara fick köra en timme innan man va tvungen att ta sig hem igen och börja mecka.

summa kardemumma - kolla kedjelåset innan ni ställer på hojarna i vår :mattias

Beror väl mycket på va man har för motorcykel. På R6an kollade jag kanske en gång i veckan, mest bara för att den e så vacker :P

Nu när man kör "räser" så äre innan varje gång man far ut. Bättre kolla 10 ggr för många gånger än att nåt/nån ska krascha. Det är att vara ekonomisk.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup