KONTROLL av ventilspel, Suzuki DRZ400

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Tänkte mäta ventilspelet på DRZan, men efter att ha skruvat upp skiten så märkte jag att jag inte hade en blekaste aning om vart man ska mäta.:va

Har tidigare kollat (och justerat) på en KTM 620 utan problem.

Har inte sett någon bild eller förklaring någonstans, så jag tänkte att någon här kanske kan förklara för en total nybörjare, eller åtminstone hänvisa någonstans där detaljerad info kan fås.

Eller peka på bilden kanske?

Har som sagt noll koll här, KTMen hade jag en fin bild på exakt vart bladmåttet skulle in, men här är jag vilse.

drzz.jpg

Den skall ner där kam nocken är på "en skiva".

Fast kamnocken skall ju peka åt rätt håll vid mätning - dvs absolut inte mot den där skivan -läs "shimsen" utan uppåt.
Kamnockarna får ju inte ha anliggning mot shimset iaf.

Detta innebär att du får vrida runt motorn lite mellan mätningar på avgas och insug.

Det står i servicemanualen vilka märken på svänghjulet du skall ha synliga för mätning av inlopp och utlopps ventiler.

Den skall ner där kam nocken är på "en skiva".

Fast kamnocken skall ju peka åt rätt håll vid mätning - dvs absolut inte mot den där skivan -läs "shimsen" utan uppåt.
Kamnockarna får ju inte ha anliggning mot shimset iaf.

Detta innebär att du får vrida runt motorn lite mellan mätningar på avgas och insug.

Det står i servicemanualen vilka märken på svänghjulet du skall ha synliga för mätning av inlopp och utlopps ventiler.

1. Kamnocken? Är det de som 4 pekar på på bilden?

2. Så det ska inte vara samma läge på båda? Jag drog runt tills "T-strecket" var i mitten i fönstret, men det funkar alltså inte för båda?

Nr 4 o 5 är kamnockar - finns en till på varje axel på vänster i bilden.

Vid mätning får inte den utbuktande delen - alltså nocken peka nedåt mot skivan (Shimset).
Alltså då kan du ju inte mäta då du har noll spel när nocken trycker på.

Men iaf kan du mäta varje ventils spel då bulan pekar så att säga uppåt - bort från shimsen.

Du verkar lite osäker på de här så gå igenom manualen en gång till.
Inget kan ju gå fel så sett men du kanske lyckas mäta upp noll ventilspel...

Nr 4 o 5 är kamnockar - finns en till på varje axel på vänster i bilden.

Vid mätning får inte den utbuktande delen - alltså nocken peka nedåt mot skivan (Shimset).
Alltså då kan du ju inte mäta då du har noll spel när nocken trycker på.

Men iaf kan du mäta varje ventils spel då bulan pekar så att säga uppåt - bort från shimsen.

Du verkar lite osäker på de här så gå igenom manualen en gång till.
Inget kan ju gå fel så sett men du kanske lyckas mäta upp noll ventilspel...

Det står "Insert a thickness gauge between the tappet and the cam." som beskrivning i manualen. Säger mig inte så mycket tyvärr :confused:

Så jag ska vrida på tills de "spetsiga" delarna pekar uppåt, och sedan mäta under dem?

Går det att mäta fel där under, eller finns det i stort sett bara ett "glapp" man kan få in bladmåttet i? Är det precis under nocken jag ska mäta då eller är det något emellan?

Illa att man inte har någon sprängskiss :huvet

Det står "Insert a thickness gauge between the tappet and the cam." som beskrivning i manualen. Säger mig inte så mycket tyvärr :confused:

Så jag ska vrida på tills de "spetsiga" delarna pekar uppåt, och sedan mäta under dem?

Går det att mäta fel där under, eller finns det i stort sett bara ett "glapp" man kan få in bladmåttet i? Är det precis under nocken jag ska mäta då eller är det något emellan?

Illa att man inte har någon sprängskiss :huvet

Det ser ut som att det inte är någonting som håller fast kamaxeln.
Är det din motor på bild? Överfallen måste vara monterade!

Mats

Det är min motor på bild, men det är lite saker demonterade (tog bara någon överskådlig bild jag hitta i PDFen).
Måste de sitta på för att kunna mäta rätt då? Hade tänkt ev. skruva loss för att komma åt lättare:va

Tack för länken, men den hjälper mig inte. Sådär såg det ut på KTMen, är helt annorlunda här.

Jag antar att det bara är att se till att nocken inte pekar nedåt och sedan pressa in ett bladmått under den då.. Skall iväg och testa imorgon då. Rätta mig gärna om jag har fel! :D

Last edited:
...nja, det du mäter är ju precis samma sak oavsett KTM eller Sukka - frigången mellan kamnock och lyftare. :) Det är samma oavsett om det är en bilmotor eller vad det nu må vara.

Kammen skall inte stå så nocken trycker mot lyftaren (och ventilskaftet), det finns absolut ett läge där du kan mäta alla på en gång, och det borde finnas beskrivet i manualen och proceduren "hur man gör" s.a.s. - på de flesta bågar finns det till och med möjlighet att låsa svänghjulet när man är i övre dödläge med kolven (det finns två...läs manualen, läs igen, trippelkolla och läs en gång till för säkerhets skull :D ).

Det är insugstakten man skall gå förbi, sedan skall kolven vara precis längst upp, det är rätt "övre dödläge".

Enklast är att snegla på kammarna när du roterar motorn (enklaste är att slå i en hög växel och be en polare snurra på bakhjulet (framåt naturligtvis) - och snegla på vad som händer med kammar och ventiler.

Först kommer insugskammen att trycka ned ventilerna (det är kammen närmast fuggen...) - kolven går upp och komprimerar gaserna, det antänder när den är på väg ned, kolven går upp igen och avgaskammen öppnar avgasventilerna (de närmast utblåset mao...).

Det är precis efter insugstakten, när kolven är i övre dödläge man justerar ventilspelet, har du vevat för långt så avgasventilerna öppnats, då är du fel och får veva lite mer.

Jag brukar ta ur stiftet, det gör det hela lite lättare att vrida runt motorn - och använder ett längre buntband som indikatorklocka ( :D ) - ned med det i stifthålet, och ställ det mot kolven, då ser du när kolven är längst upp.

Det frihjular när insugsventilerna klappar igen, så du kan behöva vrida tillbaka lite (kolven går upp, och ned igen innan det stannar av).

Och det du är ute efter, är att mäta frigången mellan kam och lyftare (om du kikar på kamprofilen så är det ju spetsen som trycker ned ventilen, och du vill mäta när den är "uppåt" mer eller mindre (även om man har marginal, det är konstant radie på en större del av "baksidan" på kammen).

/J

...nja, det du mäter är ju precis samma sak oavsett KTM eller Sukka - frigången mellan kamnock och lyftare. :) Det är samma oavsett om det är en bilmotor eller vad det nu må vara.

Kammen skall inte stå så nocken trycker mot lyftaren (och ventilskaftet), det finns absolut ett läge där du kan mäta alla på en gång, och det borde finnas beskrivet i manualen och proceduren "hur man gör" s.a.s. - på de flesta bågar finns det till och med möjlighet att låsa svänghjulet när man är i övre dödläge med kolven (det finns två...läs manualen, läs igen, trippelkolla och läs en gång till för säkerhets skull :D ).

Det är insugstakten man skall gå förbi, sedan skall kolven vara precis längst upp, det är rätt "övre dödläge".

Enklast är att snegla på kammarna när du roterar motorn (enklaste är att slå i en hög växel och be en polare snurra på bakhjulet (framåt naturligtvis) - och snegla på vad som händer med kammar och ventiler.

Först kommer insugskammen att trycka ned ventilerna (det är kammen närmast fuggen...) - kolven går upp och komprimerar gaserna, det antänder när den är på väg ned, kolven går upp igen och avgaskammen öppnar avgasventilerna (de närmast utblåset mao...).

Det är precis efter insugstakten, när kolven är i övre dödläge man justerar ventilspelet, har du vevat för långt så avgasventilerna öppnats, då är du fel och får veva lite mer.

Jag brukar ta ur stiftet, det gör det hela lite lättare att vrida runt motorn - och använder ett längre buntband som indikatorklocka ( :D ) - ned med det i stifthålet, och ställ det mot kolven, då ser du när kolven är längst upp.

Det frihjular när insugsventilerna klappar igen, så du kan behöva vrida tillbaka lite (kolven går upp, och ned igen innan det stannar av).

Och det du är ute efter, är att mäta frigången mellan kam och lyftare (om du kikar på kamprofilen så är det ju spetsen som trycker ned ventilen, och du vill mäta när den är "uppåt" mer eller mindre (även om man har marginal, det är konstant radie på en större del av "baksidan" på kammen).

/J

Tack för den grundliga genomgången av dödläget. Jag har en cykeleker liggandes som jag tänkt använda för att hitta läget, men blev aldrig till att använda den. På svänghjulet finns det en indikering som jag antar är korrekt, jag ska säkerhetskolla att alla nockar ser ut att vara i rätt läge.

Jag hade en polare som rullade runt hojen i garaget med 5an i, så nu ska den stå i rätt läge förhoppningsvis. Skillnaden var kanske att på KTMen så kom man åt från andra hållet? :va Såg aldrig någon kam eller så, utan själva ventilen ovanifrån antar jag?

För säkerhets skull påpekar jag att precis som Mats757 sa MÅSTE överfallen
(vid 3 på bilden) vara monterade och korrekt dragna, annars kan det bli dyrt!!!
På bilden är de inte monterade.
Det ska INTE se ut som på bilden när du mäter!

Nu har jag visserligen aldrig haft någon motor med dubbla kamaxlar men
som jag förstår det kommer du att om du mäter utan överfall att riskera att
lyfta på kamaxeln när du mäter. Du kommer att mäta för stort spel, sätta i
för tjocka shims, och riskera otrevliga skador. Något måste hålla kamaxeln
på rätt plats med någon hundradels millimeters noggrannhet.

Okay, tack. Då ska jag skruva dit mina igen! Jag tänkte att det kanske kunde bli fel om dom inte trycktes ner ordentligt, nu vet jag säkert! Pjuh :tummenupp

jag slänger in en fråga här också eftersom jag med ska kontrollera ventiler de närmaste dagarna.

Jag undrar om kolvarna alltid ska stå i högsta läget vid kontroll eller om det finns andra lägen också som man kan kontrollera ventilerna, tex för in eller ut

läst någon stans att kolvarna ska stå i andra grader för vissa cylindrar eller något?

vi pratar då om en cbr900

Har manual men fy helvete för engelska, vill bara ha en bekräftelse att kolvarna alltid ska stå i högsta läge oavsett in eller ut blås kontroll.

jag slänger in en fråga här också eftersom jag med ska kontrollera ventiler de närmaste dagarna.

Jag undrar om kolvarna alltid ska stå i högsta läget vid kontroll eller om det finns andra lägen också som man kan kontrollera ventilerna, tex för in eller ut

läst någon stans att kolvarna ska stå i andra grader för vissa cylindrar eller något?

vi pratar då om en cbr900

Har manual men fy helvete för engelska, vill bara ha en bekräftelse att kolvarna alltid ska stå i högsta läge oavsett in eller ut blås kontroll.

Ser man kamnockarna, så ska dom vara på behörigt avstånd från att börja öppna ventilen. I princip har man halva kamnockens varv på sig att justera. Men vissa kammaxlar börjar lyfta ventilen betydligt tidigare än vad det ser ut. SÅ för säkerhetsskull. Försök hålla dig till det 1/4 varv som är rakt mitt emot kamnocken. DÅ är du säker. Som av en slump är nu kolven i topp också. :tummenupp

Kollar du riktig noga på Rad-4:an så är både insug och avgas öppet för ett kort tag, samtidigt. SÅ när 4 cyl står öppna, samtidigt. SÅ är det lämpligt att justera 1:an. 1-4 går i topp samtidigt och 2-3 lika så. När 3 är öpppna, (Överlappar), justera 2:an.
Detta gäller ALLA 4 cylindriga rad-motorer.

Är man osäker på tändföljder, så vrider man till överlapp. Vrid vevaxeln exakt ett varv, Justera ventilerna. Det blir lite mer vridande. Men du är säker!
På En cyl, är det en lämplig metod.

För vissa modeller kan man juster fler ventiler samtidigt, om vevaxeln är i rätt läge. Men då måste man veta om det går eller inte.

Mats

Okay, tack. Då ska jag skruva dit mina igen! Jag tänkte att det kanske kunde bli fel om dom inte trycktes ner ordentligt, nu vet jag säkert! Pjuh :tummenupp

Umm...har du lossat överfallen på kamaxlarna? Dvs, det som håller fast kammarna? :D

Dagens superheta tips till dig - skaffa dig en momentnyckel i julklapp, sådana saker "skruvar" man inte bara dit, det dras med moment, och är rätt viktigt med... :) Men det är friskt vågat, det är så man lär sig. :)

/J

Umm...har du lossat överfallen på kamaxlarna? Dvs, det som håller fast kammarna? :D

Dagens superheta tips till dig - skaffa dig en momentnyckel i julklapp, sådana saker "skruvar" man inte bara dit, det dras med moment, och är rätt viktigt med... :) Men det är friskt vågat, det är så man lär sig. :)

/J

Det är så noga alltså? Tyckte jag läste någonstans att någon drog utan nyckel för det var så trångt... Jag hade tänkt få tag i en momentnyckel till jul, men blev aldrig av... Kanske är rätt tillfälle då :huvet

Ja vet inte om det är så där dödsviktigt med moment..på överfallen..bara dom sitter fast..:D

För länge sen så satte jag fast ett överfall åt fel håll...nej den var inte urborrad eller nått där men jag hade iaf satt dit den o dratt åt...

Nått år senare när jag skulle gå igenom motorn upptäcker jag detta.
Kamaxeln hade "kört" in överfallet perfekt och det var inga skador - den verkade t.o.m ha överlevt begränsad oljetillgång.

...det är ju precis det som är problemet, mången gänga har demolerats pga vedbomekanikers envisa dumsnålhet "jag har momentet i armen", jojävlar...

Jag har svart bälte i helicoil efter att ha tagit rätt på en EXC450 där tidigare ägare helt klart INTE hade momentet i kroppen (likaså ett block till en Impreza som skändats av en ärkemupp med stora spärrskaft).

Fingängat, aluminium och vedbomek hör inte ihop.

Gör era hojar en björntjänst - greja en liten momentnyckel, Tengtools har en liten röd rackare för ~700:- som går mellan 5-25 Nm, perfekt till det mesta på en båge faktiskt.

/J

...det är ju precis det som är problemet, mången gänga har demolerats pga vedbomekanikers envisa dumsnålhet "jag har momentet i armen", jojävlar...

Jag har svart bälte i helicoil efter att ha tagit rätt på en EXC450 där tidigare ägare helt klart INTE hade momentet i kroppen (likaså ett block till en Impreza som skändats av en ärkemupp med stora spärrskaft).

Fingängat, aluminium och vedbomek hör inte ihop.

Gör era hojar en björntjänst - greja en liten momentnyckel, Tengtools har en liten röd rackare för ~700:- som går mellan 5-25 Nm, perfekt till det mesta på en båge faktiskt.

/J

EDIT:

Nu har jag beställt en momentnyckel. Hitta en billig jäkel på bikeshop, helt klart värt att bespara framtida funderingar.. Kan väl vara kul att dra oljeplugg och dyl. med angivna moment också i framtiden :tuttar

Last edited:
Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...