Kontroll av termostat

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag skulle vilja kolla att termostaten på hojen fungerar som den ska, helst utan att ta bort den o koka den på spisen. Är det nån som har något smart tips på hur man kan kolla detta.
OBS givaren till temp-mätaren sitter i kylaren dvs det går inte att se på den om termostaten fungerar som den ska.

Det är en african twin vet inte varför man mäter temperaturen i kylaren i stället för i motorn, kanske för att lättare se om den håller på att bli överhettad.

Om motorn kokar öppnar inte termostaten.
Om motorn inte når arbetstemperatur stänger inte termostaten.
Detta under förutsättning att kylfläkten fungerar korrekt.
Det säkraste sättet att förvissa sig om vid vilken exakt temperatur termostaten öppnar är att värma den i en kastrull vatten med en termometer i.
Motortemperaturgivaren brukar sitta på motorn, termokontakten till kylfläkten brukar sitta på kylaren.
Kolla det.

Motortempsgivaren sitter på den hojen iaf i termostatshuset , motorsidan, varmasidan.

Den i kylaren är på alla hojar för fläkten.

Vill du inte ta av den kan du ju starta upp den och hela tiden känna på kylet respektive nån av cylindrarna kylartna skall börja bli fisljumna när du börjar nå en 50-60 grader
på cyllarna (den delen ytan flänsar).

Inte så nogrant eftersom termostaten om den fungerar öppnar ganska steglöst men då får du ett hum kylarna skall inte direkt bli varma/ljumna eller så.

Om motorn kokar öppnar inte termostaten.
Om motorn inte når arbetstemperatur stänger inte termostaten.
Detta under förutsättning att kylfläkten fungerar korrekt.
Det säkraste sättet att förvissa sig om vid vilken exakt temperatur termostaten öppnar är att värma den i en kastrull vatten med en termometer i.
Motortemperaturgivaren brukar sitta på motorn, termokontakten till kylfläkten brukar sitta på kylaren.
Kolla det.

Jag vet inte hur mätaren ska stå när den visar arbetstemperatur, är inga siffror på mätaren och jag vet inte om den visar temperaturen på vattnet i kylaren eller vattnet som är i motorn. Mätare kan ju vara lite olika från modell till modell. Vissa tempmätare kommer ju upp till ca 90 grader o stannar där även om man står still o kylfläkten går igång. På min hoj så rör sig mätaren väldigt mycket o kylfläkten startar inte förrän det närmar sig rött. Men den fungerar nog som den ska. Har dessutom nyss monterat en oljetempmätare så då kan jag ju se på den om den går kallt.

Har nog mest lite tråkigt och det hade varit ett bra läge att byta termostat om man med säkerhet kunde säga att den gått sönder utan att behöva skruva bort den.

Jag vet inte hur mätaren ska stå när den visar arbetstemperatur, är inga siffror på mätaren och jag vet inte om den visar temperaturen på vattnet i kylaren eller vattnet som är i motorn. Mätare kan ju vara lite olika från modell till modell. Vissa tempmätare kommer ju upp till ca 90 grader o stannar där även om man står still o kylfläkten går igång. På min hoj så rör sig mätaren väldigt mycket o kylfläkten startar inte förrän det närmar sig rött. Men den fungerar nog som den ska. Har dessutom nyss monterat en oljetempmätare så då kan jag ju se på den om den går kallt.

Har nog mest lite tråkigt och det hade varit ett bra läge att byta termostat om man med säkerhet kunde säga att den gått sönder utan att behöva skruva bort den.

Förstår, men vill man vara 100 så gör man det grundligt.
Både mätaren och givaren har ju en viss feltolerans, så alla kanske inte visar exakt lika på samma modell.
Byt det om du vill vara säker, det är lätt gjort.

Förstår, men vill man vara 100 så gör man det grundligt.
Både mätaren och givaren har ju en viss feltolerans, så alla kanske inte visar exakt lika på samma modell.
Byt det om du vill vara säker, det är lätt gjort.

Nu är jag hundra på att termostaten fastnat i öppet läge! Startade motorn o kylaren blir varm nästan direkt även fast det bara var tomgångskörning det handlade om. Skönt då kan jag beställa en termostat så jag får det ur världen, känns ju onödigt att skruva om allt är helt.

Din låga intelligens kostade dig lite stålar i onödan...

Var och läste i ett annat forum...skulle du lyssnat på oss proffs skulle du sluppit lida o dona:D

Vad skall ju göra med din fungerande termostat?? skänka den som nödhjälp till Japan?

Din låga intelligens kostade dig lite stålar i onödan...

Var och läste i ett annat forum...skulle du lyssnat på oss proffs skulle du sluppit lida o dona:D

Vad skall ju göra med din fungerande termostat?? skänka den som nödhjälp till Japan?

Jaså antar att du menar xrv-forumet. Den mekhörnan är inge vidare tycker jag.
Där står det att tempgivaren sitter i kylaren och det stämmer inte. Den sitter precis under termostaten och mäter temperaturen i motorn.
Det står även att man ska täcka över kylaren eftersom den är överdimensionerad och det stämmer ju inte heller. Onödigt att ha ett mekforum där folk bara sitter och gissar.

Asså jag har själva hållt på och studerat det här på b.la den hojen och aldrig behövt anta att nått e fel - tror nog det även diskuterats på xrv forumet och även adra hojars forum.

Utslaget på många temp mätare speciellt förr började på 50-60 eller ännu högre, därav det ringa utslaget.
Att hålla på att täcka över kylarna har också föga effekt för termostaten ser till att motorn ligger rätt till ändå - termostaten låter ju ändå bara kylvätskan i varierande gra passera kylarna för att hålla tempen.

På xrven sitter tempgivaren i termostathuset , den pluggen i höger kyls botten är fläkt
termostaten.

Oavsett om det är vinter eller stekhet sommar kommer du inte ha några överdrivna variationer i motortemp , förutom vid stillastående i bilköer i +30.
Mest handlar det dock om att motorn då bygger upp mer värme i blocket och oljan
som blir svårare att bli av med genom strålningsvärme och kanske då måste förlita sig på
att tappa av värme i vätskekylets kanaler.

Asså jag har själva hållt på och studerat det här på b.la den hojen och aldrig behövt anta att nått e fel - tror nog det även diskuterats på xrv forumet och även adra hojars forum.

Utslaget på många temp mätare speciellt förr började på 50-60 eller ännu högre, därav det ringa utslaget.
Att hålla på att täcka över kylarna har också föga effekt för termostaten ser till att motorn ligger rätt till ändå - termostaten låter ju ändå bara kylvätskan i varierande gra passera kylarna för att hålla tempen.

På xrven sitter tempgivaren i termostathuset , den pluggen i höger kyls botten är fläkt
termostaten.

Oavsett om det är vinter eller stekhet sommar kommer du inte ha några överdrivna variationer i motortemp , förutom vid stillastående i bilköer i +30.
Mest handlar det dock om att motorn då bygger upp mer värme i blocket och oljan
som blir svårare att bli av med genom strålningsvärme och kanske då måste förlita sig på
att tappa av värme i vätskekylets kanaler.

Va trevligt.
Men nu har jag en ny termostat monterad och det tycker jag är bra eftersom den gamla hade blivit så uppäten av ärg så den aldrig stängde ordentligt.
Nu fungerar min kylare som den ska och motorn blir ordentligt varm även när det är kallt ute.

Då hittade du ett litet fel ändå - har det blitt ärg kan den ha rullat med rent vatten eller för låg glykolinblandning periodvis.

Kollar du på termostatklockan så sitter det ett litet hål där för grundcirkulation även om den är stängd.
Om nu termostaten är ok och stänger så skyddar bara eventullea pappen för kylarna för den cirkulationen och den är mikroskopisk...då får det va -80 eller nått.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa