Kontroll av kamkedja KTM EXC 525?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har läst en hel del om detta men det verkar som instruktionerna skiljer sig ngt, kan någon vara vänlig och förklara i detalj hur det ska göras, framför allt vad gäller återställandet efter man räknat antal klick? Ett par bilder vore inte fel heller...

Tack på förhand
Marcus
 
http://members.cox.net/jejb/pictures/tensioner_valves.jpg

Från KTMTalk.com
"Remove the center bolt from the chain tensioner and the spring that comes out with it, then remove the outer two bolts, then holding it upright (same orientation as when installed) grip the center plunger in the middle and pull it outward while watching the little ratchet that runs on the top of the plunger. If it clicks two or more times your good to go, less than 2 your close to ready for a chain, However if the plunger can be slid in and out with out clicking your tensioner is shot.
To reinstall you need to lift up that ratchet, push the plunger in, bolt the assembly back on, then with a large nail or small punch poke in the center hole and push the plunger back against the chain, then re-install the spring & center bolt."
 
Last edited:
kamkedja

Hej!
Har tyvärr inga bilder men ändå..
1) skruva bort skruven i mitten till kamkedjesträckaren(bakom den sitten en fjäder)
2) skruva bort de två andra skrubarna och ta ut sträckaren, det är en räfflad pinne som du kan räkna hur många klick du har kvar.
3) för att återställa sitter det en liten hake på sidan som du håller inne medan du trycker tillbaka pinnen.
4)skuva först dit de två skruvarna sedan fjädern följt av skruven.

enligt KTM så skall man byta när det är två klick kvar..
Men med en ny kedja så har du 4 klick kvar så jag vet inte om man ska ta rekomendationen med en nypa salt.
 
Enfield skrev:
Hej!
Har tyvärr inga bilder men ändå..
1) skruva bort skruven i mitten till kamkedjesträckaren(bakom den sitten en fjäder)
2) skruva bort de två andra skrubarna och ta ut sträckaren, det är en räfflad pinne som du kan räkna hur många klick du har kvar.
3) för att återställa sitter det en liten hake på sidan som du håller inne medan du trycker tillbaka pinnen.
4)skuva först dit de två skruvarna sedan fjädern följt av skruven.

enligt KTM så skall man byta när det är två klick kvar..
Men med en ny kedja så har du 4 klick kvar så jag vet inte om man ska ta rekomendationen med en nypa salt.
Ska man bara trycka in fjädern?? Tyckte det stog nåt om att man skulle ta
en "pinne" och trycka in spännarn innan man monterade fjäder prylarna :confused:
 

Bifogat

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top