Kontrakt vid försäljning av båge?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej,

Har en kille som vill komma och kolla på bågen imorgon, han vill skriva en slags överenskommelse att om hans vän hittar en spricka i ramen så ska han kunna häva köpet. Skulle ni gå med på detta?

Plocka av tanken och låt han kolla på plats om han är så orolig?
Annars låter de som att chibs ovanför är inne på ett möjligt spår

Vad är det för dumheter att skriva in i kontraktet att om man hittar en spricka i ramen så ska köpet kunna hävas.Han får väl titta på plats som alla andra förmodar jag inför ett eventuellt köp och gillar han inte vad han ser så får han väl hitta en annan hoj.Lite som att hävda att om man får punktering om en månad så lämnar man tillbaka hojen.Nä, denna köpare är antingen förläst i mc tidningar eller konstiga rykten så gå inte med på liknande erbjudande.Blir bara en massa kludd.

Enkelt:

"Fordonet säljes i ett förevisat skick och köparen har kontrollerat och godkänt fordonets skick".

Plus:

"Genom ingående av detta avtal har parterna inga ytterligare anspråk på varandra."

Jag hade inte sålt den till den personen. Befintligt skick är det som gäller.

Vill han ha garantier så föreslå att han går till en handlare?

Han är säkert bara nojjig och osäker men man skall akta sig för struliga köpare. Hitta en annan köpare eller informera om att den säljs i befintligt skick så hans polare får göra inspektionen före köp i så fall.

Om du nu skall sälja något. Vad som helst bil eller mc så är det fiffigt att se till att det i ev. kontrakt/avtal finns en passus om "Ingen garanti; vare sig uttalad eller underförstådd" eller något i den stilen.
Det bör även om det nu inte redan finns en passus om att köparen getts rimlig möjlighet till att kontrollera fordonets skick. Du skall givetvis då ha en av köparen påskriven kopia av kontrakt/avtal.

Dock finns det vissa saker som är svåra att ta sig runt...oavsett allt avtalat så säger lagen ungefär att man skall kunna förvänta sig ett skick på fordonet som står i paritet till priset. " varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta." Så kränger du för snittpriset på blocket t.ex så kan köparen rimligen förvänta sig ett motsvarande skick på farkosten o.s.v.
Och om du i ett anfall av sinnesförvirring säljer din mc för 10% av marknadsvärdet så kan en köpare inte räkna med att kunna ställa särskilt många krav alls på dig.

Läs mer t.ex här... det är visserligen bil det handlar om men principen är densamma. Det finns en hel del mer att läsa om detta på nätet. Google-Fu!

Men är du minsta tveksam...både som nu säljare eller köpare, låt bli.

Zx10r 2004 hade en del rapporterade problem med sprickor i ramen. Årsmodellerna efter åtgärdades det så i fallet ovan borde det vara inaktuellt. Sälj till någon annan.

Det finns bra mallar på nätet för försäljning av mc både på konsumentverkets hemsida som blockets.
Konsumentverkets:
http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Köpekontrakt, mc, moped eller skoter.pdf
Blockets:
http://www.blocket.se/security/motorcykel_ver2.pdf

Dom har jag alltid använt. Sedan så håller jag med om att det är köparen som har besiktningsplikt. Är han osäker så ska han ta med en kunnig kompis, ev lämna in den på en verkstad för koll innan köpet genomförs (men då blir det på hans bekostnad :smasha).

Jag har varit omkull med bågen, men det finns ingen spricka i ramen. Det är bara köparen som är nojjig. Han valde att hoppa av nu när jag sa att jag inte tänker skriva ett sån överenskommelse. Som sagt så tror jag ingen privatperson går med på nåt sånt.

Det finns folk till allt :näsblod Jag sålde en racehoj, R6 -06, för några år sen, och en kille som kom och tittade på den hade inte en susning om vad racehoj egentligen är, den hade nån bula i tanken och lite skrapade kåpor, ungefär som alla rookiehojar. Men jag fick veta att hade den repiga kåpor så hade den krokig kamaxel (obs singular) också, det fanns tydligen ett bevisat samband där. Men för att vara snäll bjöd han halva priset :tummenupp Han fick inte köpa min hoj :fakta

Det finns folk till allt :näsblod Jag sålde en racehoj, R6 -06, för några år sen, och en kille som kom och tittade på den hade inte en susning om vad racehoj egentligen är, den hade nån bula i tanken och lite skrapade kåpor, ungefär som alla rookiehojar. Men jag fick veta att hade den repiga kåpor så hade den krokig kamaxel (obs singular) också, det fanns tydligen ett bevisat samband där. Men för att vara snäll bjöd han halva priset :tummenupp Han fick inte köpa min hoj :fakta

Du är säker på att racehoj var det enda han inte susning om?

jag skulle för länge sen sälja min bmw r90 boxer. då kom en kille från Stockholm o tittade o provkörde den,
tillbaka på gården släppte han styret sittandes på hojen o sa "den skakar ju" steg av
o körde hem till Stockholm igen :va:dummer
va fan trode han det ju en gammal boxer

Tvärt nej,,,,,,,,,,,,,,, sälj inte hojen till honom han kommer garanterat att bråka om allt...

Enkelt:

"Fordonet säljes i ett förevisat skick och köparen har kontrollerat och godkänt fordonets skick".

Plus:

"Genom ingående av detta avtal har parterna inga ytterligare anspråk på varandra."

Nån sa att: Fordonet säljes i ett påsätt skick. då är det upp till köparen att kolla upp hojen.

Sälj till nån annan. Jag sålde själv en hoj till en sån gnällpelle för nåt år sen och det ångrar jag grovt. Det kostade ekonomiskt och sen känns det trist att veta att ens pärla gick till en idiot. Ännu tristare när man kollar hojen på fordonsregistret och ser att den stått avställd sen han köpte den :/

Jag kan nämna att även om man skriver en sån överenskommesle så har köparen undersökningsplikt, så den är inte värd så mycket. Vill man handla tryggt får man köpa en ny hoj helt enkelt.

Klausuler = Glöm det..... Befintligt skick och kontanter är vad som gäller....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph