Kontaktad av rekryterare från Tyskland, fejk?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Detta borde kanske ligga i tråden för frågor man aldrig vågar ställa... Beroende på om jag är ute och cyklar eller om det är så här det går till :gnissla

Fick nyss ett mail från en person som arbetar för ett rekryteringsföretag i Tyskland.
Denna person säger sig ha sett mitt CV på monster.de (vilket i sig inte behöver vara båg då jag registrerat mitt CV på monster.se) och troligtvis kan erbjuda mig en ny tjänst i Sverige och vill att jag skickar mitt CV på engelska tillbaka.

Jag ställer mig lite frågande till detta. Är detta vanligt eller är det bara dravel?
En snabb sökning på företagsnamnet registrerar ett antal träffar på sajter för lediga jobb samt på Linkedin.

Vad tror ni?

Inte för att jag har något att förlora på att dra ett mail, lite nyfiken blir man ju...

Last edited:
Hur kan denne tysk veta att ditt CV är relevant om det är skrivet på svenska? Man har åas måttligt att förlora på att skicka sitt CV till någon. Jag hade vidarebefodrat mailet till monsters kundtjänst och frågat om äktheten.

Precis. Som tysk kan man ju eventuellt förstå vissa brottstycken, men rimligtvis inte mer än så.
Alternativt att denna person använt sig av vissa sökord.
Personen har en profil på Linkedin med över 500 kontakter såg jag, sen om det betyder något eller ej vet jag inte (skaffade linkedin i fredags...)

Edit: Har skickat mitt CV nu iaf så får man se vad som händer, om det händer något :)

Last edited:
Vad är linkedin för något?

En professionell community typ. Man lägger upp CV och skriver lite allmänt om sig själv, så kan företag söka lite och sånt där. Företag finns med där om jag inte minns fel.

Liknande har hänt mig. Det är nog ingen bluff, rekryteringsfirmor jobbar brett.

Liknande har hänt mig. Det är nog ingen bluff, rekryteringsfirmor jobbar brett.

Jaoh, jag har lite rekryterare som ringer lite då och då om jobb med, och är lite nyfikna på engelska CV.
Misstänker att de kör det svenska genom google translate eller nåt, eller så trålar de helt enkelt efter alla möjliga personer inom IT (i mitt fall) och ringer och ber om CV.

Hur kan denne tysk veta att ditt CV är relevant om det är skrivet på svenska? Man har åas måttligt att förlora på att skicka sitt CV till någon. Jag hade vidarebefodrat mailet till monsters kundtjänst och frågat om äktheten.

Har dom inte google translate i tyskland?

Det händer titt som tätt att det hör av sig rekryterare från utlandet.

De kan ju inte gärna lura dig på något så länge du inte säger upp dig och det tjänar ju knappast de på :)

Jag skulle tro att det stämmer. Jag har under många år jobbat utomlands och därför reggat mig på monster.ie i detta fallet. Fick ofta mail och telefonsamtal om andra tjänster världen över. Monster utnyttjas lite så. Händer också att det är en utländsk leverantör som vill se till att det finns inhemska medarbetare osv på vissa uppdrag.

Det låter bra det ni har svarat här i tråden :)
Första gången jag blir kontaktad av ett rekryteringsföretag då jag inte aktivt varit med på arbetsmarknaden eftersom jag utvecklats vidare inom företaget under mina snart nio år hos samma arbetsgivare.

Jag skickade mitt CV och fick svar ett par timmar senare, bifogat fanns en PDF med jobbeskrivningen som i sig låter bra.
Titeln som var satt på det var "supply chain analyst" och i dagsläget har jag titeln "supply chain coordinator".
Detta skulle röra sig om att jag erbetar för en restaurangkedja och ha lager/tillgångsansvaret för alla råvaror dessa gör av med i Sverige, Norge och Danmark. Min chef skulle sitta i UK.
En första telefonintervju hade hon som förslag att den skulle ske idag.

Hur som helst, jag undersökte rekryteringsföretagets hemsida http://www.catenon.com/ och bla detta skrev jag i mitt mailsvar tillbaka:
"I´ve checked Catenons website and I find it disturbing that it lacks quite a bit of functionality and information abour your company.

Tomorrow I will be in meetings for almost the whole day, but if you have some more information for me that you can send by email, you´re welcome to give me a call on wednesday at 10 am."

Vad tycker ni om deras sida? Det borde ju finnas en jäkla massa info där om det vore seriöst tycker jag.
Jag är skeptisk (som omväxling... :rolleyes: )

Om det nu inte är bluff, har jag då bränt mina skepp tro?

Tillsvidare så kör jag väl på och ser vad som händer iaf :)

Tycker "Disturbing" var lite väl hårt ordval... men annars helt ok.

Men många internationella företag (alltså företag som finns i flera länder) använder en centraliserad rekryteringspartner... för Europa finns dessa oftast i England, Tyskland och Frankrike då det är i sig stora länder i västeuropa där man hamnar nära Europa-HQ.

Vill man hamna på en ansvarsposition så bör CV´n vara på Engelska och sen har man en Svensk i backup utifall att... det är i alla fall min erfarenhet.

Tycker "Disturbing" var lite väl hårt ordval... men annars helt ok.

Men många internationella företag (alltså företag som finns i flera länder) använder en centraliserad rekryteringspartner... för Europa finns dessa oftast i England, Tyskland och Frankrike då det är i sig stora länder i västeuropa där man hamnar nära Europa-HQ.

Vill man hamna på en ansvarsposition så bör CV´n vara på Engelska och sen har man en Svensk i backup utifall att... det är i alla fall min erfarenhet.

Tack för input! Mina ordval blir som de blir ibland :gnissla
Som sagt, jag har aldrig behövt eller känt sug efter en ny arbetsgivare tidigare.
Skall se till att hålla mitt CV uppdaterat och på både engelska och svenska framöver :)

>Det är troligen inget konstigt. Jag har blivit kontaktad både via mail och per telefon av utländska rektyrerare ett flertal gånger. De sitter och söker på vissa nyckelord på tex Linkedin eller Monster och f¨år fram träffar som de sedan kontaktar.
Det är ju inte alltid jobben de har passar eftersom de sällan kan läsa ett CV, men i det här fallet verkar det ju vara intressant. Även jag tycker att dit ordval var lite olyckligt. Firman som kontaktade dig är ju bara en rekryteringsfirma/headhunter och de är ju inte så intressanta i sammanhanget och brukar dessutom vara lite mindre officiella än "vanliga" företag.

Tack för input! Mina ordval blir som de blir ibland :gnissla
Som sagt, jag har aldrig behövt eller känt sug efter en ny arbetsgivare tidigare.
Skall se till att hålla mitt CV uppdaterat och på både engelska och svenska framöver :)

Ja Disturbing är kanske lite väl hårt ordval som sagt, men är dom från Tyskland så är det nog ingen fara ändå då dom knappast är så duktiga på engelska där :P

Även om du trivs bra på nuvarande jobb så får du ju se detta som en riktigt bra "erfarenhet". Intervjuer behöver inte nödvändigtvis betyda att du tar det nya jobbet. Men att sitta på en intervju lite då och då är mycket bra, så man inte är toknervös den dagen det faktiskt gäller det där jobbet du vill ha utan att du kan känna dig lite trygg och bekväm med att få mycket frågor. Ett tips är även att fråga mycket själv på en intervju. Är ofta helt avgörande för vad dom tycker om dig! :)

Trot eller ej, men jag skrev ett mail till och bad om ursäkt ifall jag hade förolämpat henne.
Fick svar efter någon minut bara och hon höll med mig om att deras egen sida var kass.
Blir iaf en första telefonintervju under morgondagen så får vi ta det därifrån sen :)
Företaget hon skall rekrytera åt är en av de tre stora hamburgerkedjorna som finns i Sverige bla, och det är ju ett plus.

Spännande tider :banana

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back