Kontakt bakom höger hjulhus Ford Focus.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Provar här med då bilforumen brukar vara lite sega.
Monterade drag på Ficusen, (2009), idag o upptäckte att det sitter en kontakt bakom höger hjulhus, undrar nu vad det är till och om det möjligen kan vara så att det är färdigdraget för elen till draget så det bara är att plugga in.
Fick ingen signal på nånting när jag mätte upp så jag vette fan vad det kan vara :confused:

GISSAR på att det inte är detta då när man läser om folk som satt dit en originalkrok varit tvungen att koppla på elen på bakljus mm. allt från 04-08 dock hitta jag ingen bra förklaring för 09.

ett exempel från ford ficus club sverige
http://www.club.ffcs.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?50011

om inte annat står det ju bra förklarat hur man gör med bakspoiler mm.

det verkar vara någon sorts aktivitet på forumet så jag föreslår att du frågar där om du inte får bättre svar här. Alternativt ringer fård och frågar om de har krok med färdig anslutning....

Går 6 poler/ kablar eller fler till kontakten?
v, h, back, ljus, broms, jord.

Kör du på biltemas spruta in lite klet i balkarna då dem har en benägenhet att rosta inifrån men i övrigt är dem bra.

GISSAR på att det inte är detta då när man läser om folk som satt dit en originalkrok varit tvungen att koppla på elen på bakljus mm. allt från 04-08 dock hitta jag ingen bra förklaring för 09.

ett exempel från ford ficus club sverige
http://www.club.ffcs.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?50011

om inte annat står det ju bra förklarat hur man gör med bakspoiler mm.

det verkar vara någon sorts aktivitet på forumet så jag föreslår att du frågar där om du inte får bättre svar här. Alternativt ringer fård och frågar om de har krok med färdig anslutning....

Går 6 poler/ kablar eller fler till kontakten?
v, h, back, ljus, broms, jord.

Kör du på biltemas spruta in lite klet i balkarna då dem har en benägenhet att rosta inifrån men i övrigt är dem bra.

Har frågat där med, men de kan vara lite segt med svar ibland =)

Själva kroken sitter på plats och jag har en elsats som ska vara med kontakter att plugga in vid bakljusen, men så upptäckte jag denna kontakten när jag höll på o jag kan inte lista ut vad annars det skulle kunna vara till än till just dragkrok :confused:
Vore ju gött att slippa in o gröta bakom ljusen o dra ner kablar o grejjer om det redan finns färdigt.
Det är 7 poler på dragkrokselen men bara 6 på denna kontakt, men fundera på om det bara ska till nån jordpunkt eller nåt som nr 7 isf?

Ja det har jag hittat vilken pol som är vilken, tyvärr är det ju inga standardfärger på kablarna i bilar så man kan ju inte kika via färgen på kablarna vad det är till :/

Ska kila ner till lokala Fordhandlarn när jag har tid men det är ju inte förrns om en vecka eller så, ska neråt stugan o fundera väl på om man skulle meka med detta där nere för o ha nåt o göra eller om man skulle vänta tills man kommer hem o ba åka o köpa kabel o plugga rätt in på befintliga.

Har frågat där med, men de kan vara lite segt med svar ibland =)

Själva kroken sitter på plats och jag har en elsats som ska vara med kontakter att plugga in vid bakljusen, men så upptäckte jag denna kontakten när jag höll på o jag kan inte lista ut vad annars det skulle kunna vara till än till just dragkrok :confused:
Vore ju gött att slippa in o gröta bakom ljusen o dra ner kablar o grejjer om det redan finns färdigt.
Det är 7 poler på dragkrokselen men bara 6 på denna kontakt, men fundera på om det bara ska till nån jordpunkt eller nåt som nr 7 isf?

Det var som tusan. Då stämmer ju polantalet då en är reserv.
Om alla poler är döda undra om det är säkring eller någonting i andra ändan som skall pluggas i eller aktiveras? Tänk om dem faktiskt tänkt till för en gångs skull... Har en 08 genom jobbet som jag verkligen ogillar. Haft fel på det mesta och drar 1 liter milen med 120 slöa hästar.

Ta en testlampa och blinka och bromsa och se vad som händer?

Mätte upp med multimeter men det hände nada, men troligtvis så måste man ju in i datorn och starta igång den kabeln, lite krångligare på nya bilar än de gamla hederliga :D

Det var som tusan. Då stämmer ju polantalet då en är reserv.
Om alla poler är döda undra om det är säkring eller någonting i andra ändan som skall pluggas i eller aktiveras? Tänk om dem faktiskt tänkt till för en gångs skull... Har en 08 genom jobbet som jag verkligen ogillar. Haft fel på det mesta och drar 1 liter milen med 120 slöa hästar.

Ja troligtvis så är det väl in i datorn som gäller, men om det nu är så att det är fördraget så ska de säkert ha 2000 spänn minst för den sista lilla kabelstumpen och för att aktivera kabeln.

Det vore ju kul att veta om någon gjort detta på sin innan man drar iväg, gah.

Är det FFVn du har? Jag vågade mig inte på den utan tog dieseln istället, det känns som den är något mer lämpad för o dra hojarna osv me, mindre hästar såklart men mer vrid vilket är det som räknas ju.

Last edited:
Är det FFVn du har? Jag vågade mig inte på den utan tog dieseln istället, det känns som den är något mer lämpad för o dra hojarna osv me, mindre hästar såklart men mer vrid vilket är det som räknas ju.

Precis som avhandlats många gånger tidigare, påverkas inte förhållandet
mellan effekt och vridmoment av någonting annat än varvtalet.
(På bakhjulet beror förhållandet alltså på vilken växel man har petat i.
Men inte på vilket bränsle man använder.)

Vad som däremot kan skilja mellan bensin och dieselmotorer är den
maximala effekten(och därmed också vridmomentet) man kan få ut vid
olika varvtal (med samma utväxling).

Flexifuel... 1.3 på etanol. Kommer inte ens 45mil på en full tank. Dvs 08 ofta i mitt fall.

Bilfan har:
läckt in vatten.
Knepig växellåda
Trasig Airbag
Lacken släpper
kromen släpper
Baklucklåset strular
Drar alldeles för mkt
Höger blinkar klappar
Platdetaljer lossa av sig själv

Osv osv..... Allt från 2008 och 6000mil.

Jag brukar hänvisa till min Audi med 300 hk med konstant 4wd. Drar 0.8 och får färre fel per år och är från 1992
Fårds kommentar till detta att. Ja men det är en Audi. Det här är en ford.

Aldrig aldrig en fård igen. Ursäkta 0t.
[QUOTE=Norman;5316852]Mätte upp med multimeter men det hände nada, men troligtvis så måste man ju in i datorn och starta igång den kabeln, lite krångligare på nya bilar än de gamla hederliga :D

Ja troligtvis så är det väl in i datorn som gäller, men om det nu är så att det är fördraget så ska de säkert ha 2000 spänn minst för den sista lilla kabelstumpen och för att aktivera kabeln.

Det vore ju kul att veta om någon gjort detta på sin innan man drar iväg, gah.

Är det FFVn du har? Jag vågade mig inte på den utan tog dieseln istället, det känns som den är något mer lämpad för o dra hojarna osv me, mindre hästar såklart men mer vrid vilket är det som räknas ju.[/QUOTE]

kabeln är programerbar i can som ni har bak till parkeringssensorer och dragkrok,tyvärr så måste du ha lite annat junk så att det blir dyrt om detta ska användas,vi tar det direkt på lampkontakten men kör med en reläbox om den har canbus felsökning på lampor.annars strömtjuvar.

Precis som avhandlats många gånger tidigare, påverkas inte förhållandet
mellan effekt och vridmoment av någonting annat än varvtalet.
(På bakhjulet beror förhållandet alltså på vilken växel man har petat i.
Men inte på vilket bränsle man använder.)

Vad som däremot kan skilja mellan bensin och dieselmotorer är den
maximala effekten(och därmed också vridmomentet) man kan få ut vid
olika varvtal (med samma utväxling).

Men det är ju fortfarande mer vrid i dieseln.
I övrigt fatta jag inte ett skit vad du prata om.

kabeln är programerbar i can som ni har bak till parkeringssensorer och dragkrok,tyvärr så måste du ha lite annat junk så att det blir dyrt om detta ska användas,vi tar det direkt på lampkontakten men kör med en reläbox om den har canbus felsökning på lampor.annars strömtjuvar.

Ingen koll på vad det kan kosta?

Last edited:
Men det är ju fortfarande mer vrid i dieseln.
I övrigt fatta jag inte ett skit vad du prata om.

För vridmoment på en roterande axel gäller alltid vridmoment=effekt/varvtal oavsett vad det sitter för
motor i andra änden på axeln eller vad man har hällt för bränsle i den. :mattias

Att sedan vad som händer när man trampar på gasen beror på motorns varvtal på
olika sätt på olika motorer är en annan sak och påverkar inte detta.

För vridmoment på en roterande axel gäller alltid vridmoment=effekt/varvtal oavsett vad det sitter för
motor i andra änden på axeln eller vad man har hällt för bränsle i den. :mattias

Att sedan vad som händer när man trampar på gasen beror på motorns varvtal på
olika sätt på olika motorer är en annan sak och påverkar inte detta.

Jag förstår fortfarande ingenting.
Men men, det blir säkert bra.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard