Konsumenträtt

Sonite

Suspect S2, cl
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Ducati SS 750 -00
Har precis laggt på luren och är as :mad: !!

Historian är: Min Sony Ericsson K800i (köpt rent, inge operatörslåsning) slutade fungera för drygt lite över en månad sedan. Jag lämnade in den till BRS TeleCom Bilradio service i Örebro 070723. De i sin tur, skickar telefonen till Anovo Nordic AB, Anovo konstaterar att telefonen är död och skickar tillbaka en utbytestelefon som jag hämtar ut 070803.

Jag står och beundrar min "nya" telefon innan jag åker hem. Väl hemma trycker jag på On-knappen bara för att märka att skiten helt plötsligt är Operatörslåst till Telia. Nästkommande dag åker jag tillbaka med den operatörslåsta telefonen och lämnar in den igen! Datumet är nu 070815 och jag har fortfarande inte fått min telefon, jag ringer till BRS Telecom och får till svar att ännu en ny utbytestelefon ÄR skickad, så vi ska ha den i morgon! Det betyder idag 070816! Idag gick jag ut på Anovos hemsida och slog in mitt service nummer bara för att se att hon på BRS Telecom ljugit för mig. Den var inte klar den 15e, den var klar och skickad idag den 16e 10:22 (Jag älskar dagens värld med datorer och uppföljning)

"Lätt upprörd" som jag är nu, ringer jag till BRS TeleCom och förklara situationen för en för mig helt ny röst i luren (inte hon). Han säger att den är skickad idag och antagligen kommer vara dom till handa i morgon. Jag grinar till och säger att det får fan vara nog, jag kommer över till butiken och ni får plocka fram en K800i som fungerar ur någon av era kartonger och lägga tillbaka denna utbytes som kommer. Så klart går han inte med på detta, då kör jag vidare med att jag vill ha ersättning för vad dessa turer kostar mig. Då börjar gubben hota mig och säga att om du håller på sådär så kan vi ta ut en avgift för att du har lämnat in telefonen till oss!! Just nu är jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Jag har ju inte köpt telfonen hos dem, men när jag lämnade telefonen där så ingick vi väl ett avtal? De tog på sig ansvaret att fixa probelmet, eftersom problemet var så grovt på telefonen så går det väl på fabriksgaranti och därför kan ingen avgift tas ut?? Samt att de har gjort fel första gången!

Sen att lägga till det att jag bor för tillfället i arboga, mellan arboga och örebro är det 4 mil.... dvs att jag har lagt ut 24mil på vändor med telefonen, varav 16 av dessa mil (nuvarande, har ju inte hämtat den än) är deras fel!! Jag berättade även att jag skulle ner till Göteborg (där jag egentligen bor) senast i morgon och är inte telefonen klar, får de skicka den...... då hotade han mig att jag skulle få betala frakten! :huvet

Hoppas ni orkade läsa s*iten!!

Min Fråga: Vad kan jag göra? Får företagen ta hur lång tid på sig som helst när det gäller reparationer, får de hålla på att hota. Någonstans måste ju någon säga stopp! Vad kan jag ha för hjälp av konsumenträttköplagen eller annan lag här?? Någon? (det handlar egentligen inte om att jag vill ha några pengar för mil och frakt, utan om rätt och fel)

/Christian

Du har alltså köpt den någon annanstans än på BRS? De har ingen som helst anledning eller skyldighet att hjälpa dig med någonting så länge du inte betalar i så fall.
Du kan rikta krav mot annan än säljaren, men då mot t.ex. Sony Ericsson eller inköpsställets leverantör - inte mot valfri affär som säljer Sony Ericsson.

Du har inte köpt den där, du betalar inte ett öre till dom, som tredje part
att skicka och hålla på med din telefon.

???

Nej det är sant, jag har inte köpt den på BRS! MEN när de väl tog emot min telefon så ingick väl vi ett avtal? + att de har ljugit för mig och hotat!

Här har du allt du behöver veta:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

Du har inga som helst rättigheter att kräva ersättning från detta företag då de verkar ha skött det helt okej. Företaget som sålt telefonen har rätt att felavhjälpa inom rimlig tid (de facto kring tre veckor), garantier följer heller inte med vid privatköp så låt bli att bråka annars kan det bli dyrt som attans för dig.

uch vad irriterande....
jag har oxå lämnat in min w880i.. hmm hoppas jag klarar mig från sånt här..
:mad:

hoppas det löser sig.. men de ska ju bara inte få göra så där...

Gör som jag gjorde när jag blev ruttet behandlad med min nya lur, för övrigt också en K800i. Ring och dra din story för sony ericsson, var tydlig med vilken firma du lämnat den till osv. Tror SE blir sådär nöjda när dom får höra att butiken hotat med att ta ut en avgift för ditt garantiärende.
//Tobbe

Inte om den har ramlat av en lastbil,,

Har faktist köpt den av en väldigt förtroendeingivande tjej! Som i sin tur fick den av sitt företag i present. Och jag har kvitto från henne (Namn och nummer + lite mer) Så jag kan ju faktist höra vart de har fått telefonen ifrån. Men när detta endå är ett garantiärende.........

Nja, reklamationsrätten är två år enligt KKL och den följer varan.

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara

Sen handlar ju detta inte om pengar som sagt. Jag tycker att jag har fått dåligt bemötande från BRS och dåligt med hjälp. Samt att Anovo har tagit alldeles för lång tid på sig!!

Tycker bara att de inte ska få hålla på hur de vill med oss konsumenter.... ska vi bara buga o bocka och ta skiten? jaja... nu va jag bitter...

En sak till jag tänkte på.... eftersom jag får en ny lur! Borde det vara tre års reklamationsrätt på den med?! Men det är väl säkert så att återstoden av den gammla går över till den nya, så det inte blir förlängt!

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...