Konsumentköplagen / Reklamera TV / Begära ny?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Hej Bullen!

Är det nån som är bra på konsumentköplagen & reklamationsrätt? Jag är på sjukt dåligt humör så nu behöver jag lite kött på benen innan jag gör en "Falling Down" på lokale Expert-butiken..

På Mellandagsrean som var i vintras så köpte jag en TV. Bara några dagar senare så började ena fläkten (plasma) att surra. Inte så jättehögt men tillräckligt för att det skulle vara störande i helt tysta scener när man ser på film.

Jag gick tillbaka till butiken och påtalade felet. Hänvisade även till att jag vägrade packa ner 55" och köra till butiken (köpte med hemleverans just p.g.a storleken) varpå dom skickade hem en reparatör till mig som bytte fläkten.

Dock blev problemet bara värre (!) varpå jag ringde till firman som bytt fläkten. De kom då & hämta TV'n & körde den till sin verkstad. Det tog nån vecka och sen fick jag tillbaka den igen. Då hade dom bytt fläkten igen samt en del av moderkortet. Hann bara packa upp den innan jag insåg att den lät ännu värre (!) samt att det var flertalet repor i frontpanelen/glaset.

Dagen efter ringde jag firman igen varpå de hämta upp TV'n och körde tillbaka den till verkstaden. Det var säkert 5-6 veckor sen. För någon dag sen så fick jag veta att den var klar och jag skulle få tillbaka den i slutet på veckan, succé!

Dock ringde chauffören för en liten stund sen och förklara lite mer. Dom har inte gjort nånting åt den & har skrivit på följesedeln att oljudet är inom toleranserna (varför har dom då försökt laga den två ggr.??) samt att dom inte gjort några repor i panelen :4skrika

Kruxet är att jag inte vill reklamera TV'n och få pengarna tillbaka, jag vill ha en fungerande och tyst TV! Att den går att få tyst vet jag då jag varit på Expert, ElGiganten, MediaMarkt & HiFi Klubben för att lyssna på deras demoexemplar, vilka är helt tysta.

Dock är problemet att TV'n utgått ur Panasonics sortiment då årets modell släpptes i dagarna. Årets är dock prissatt till 29 990kr och jag köpte min för 22k på rean.
Vilken rätt har jag att kräva årets modell om dom inte kan skaka fram en 2011'a? Har jag nån rätt alls? Känns surt som f-n att köpa en TV för 22k, i stort sett inte använda den på 4mån och sen bara kunna få pengarna tillbaka. Dessa pengar som inte räcker för att köpa en ny motsvarande produkt. Hur ska jag gå tillväga på bäst sätt?

1. Se till att få tala med någon som bestämmer

2. Skriv ett mail till KO, som du postar till Expert en vecka INNAN och säg att det här brevet skickar jag till KO om exakt en vecka. Du kan även hota med att skriva en massa skit på näten i de stora ljud/bild-forumen. SÅnt här SPELAR ROLL eftersom så många läser på en hel massa på nätet innan de köper något.

Händer inget så skickar du såklart ditt brev till KO. Bifoga så mycket info du kan i form kopior på kvitton, foton, servicesedlar etc etc. KO brukar döma till kundens fördel till följd av att säljaren (Expert i det här fallet) får en rekommendation att fixa problemet. De flesta brukar följa KOs rekommendation.

Lycka till.

Man har 3 försök att åtgärda problemet.. Är du inte nöjd så kan du begära att köpet går tillbaka..

Du kan kontakta din konsumentvägledare i din kommun och även ta upp det hela via ARN om du inte är nöjd..

Men det låter som de borde häva köpet men tala med dem.. Du kan ju läsa på lite på KMVs hemsida :)

Häva köpet är nog inga problem. Säljaren på Expert har gjort sitt jobb bra och lovat vid köp att jag får lämna tillbaka TV'n om jag inte är nöjd. Tog upp detta första gången jag var i butiken (strax efter köp) men då gick jag med på att försöka laga den istället för att byta ut den (ångrar jag nu..). Så pengarna tillbaka är nog inget problem. Kruxet är att jag inte vill ha tillbaka pengarna, jag vill ha en fungerande TV som enligt Panasonic inte finns längre. Det jag hittar i lagen som verkar vara det jag söker är,

Prisskillnad

33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Nån som är duktig på juridik som kan förklara om detta är samma sak som att Expert får stå för mellanskillnaden till en 2012'a om dom inte lyckas få fram en 2011'a?

Att kräva att expert skall byta till en dyrare TV har du tveksamt lagstöd för. Men det borde vara möjligt att förhandla lite med säljaren....

Varför är just den plasman så dyr? Lämna in den och få stålarna om du har möjligheten.

För under 20t får du väl en led från dom bättre firmorna?

Varför är just den plasman så dyr? Lämna in den och få stålarna om du har möjligheten.

För under 20t får du väl en led från dom bättre firmorna?

Det är väl antagligen en THX-certifierad Plasma från Panasonic, baserad på gamla Pioneer Kuro, The Bomb Shit! :tummenupp

Jag jobbar med reklamationer, och kan säga att vi får ofta hot om att kunderna ska hänga ut oss på nätet, bloggar, facebook o liknande. Det spelar ingen som helst roll hur mycket dom hotar med det, nästan tvärtom istället. Skriv i stället ett brev där du förklara allting lättfattat och sedan skriver du vilka krav/önskemål du har, skriv att du förväntar dig snabbt svar. Vänta på svaret, är du inte nöjd med det så skriver du tillbaks och ställer samma krav igen och då kan du lägga till att du kommer att driva ärendet vidare till ARN om dom inte tillgodoser din krav. Men som sagt börja inte med att hota med någonting, det kommer snarare att stjälpa mer än att hjälpa

De ska ersätta dig med en likvärdig ELLER bättre produkt.
I ditt fall så tycker jag att du ska påvisa vad ORDINARIEPRISET för din TV var innan de reade ut den.
De kommer antagligen försöka med det ena och det andra men faktum är att du hävdar att det är ett fel på varan som de inte har kunnat avhjälpa på ett sätt som gör kunden nöjd, där i ligger din reklamationsrätt.

Om de har försökt att reparera den 3 gånger för samma fel har du full rätt att returnera varan.
Där till så ligger det fortfarande på butiken att bevisa att felet INTE varit där från början om de börjar bråka, då det är mindre än 6 månader sen du köpte den:tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph