Konsumentköplagen, 24 månader.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Rätta mig om jag har fel.

Är det så för att "24 månadersgarantin" om garantitiden för en vara gått ut, det har varit 1 års garanti, för att Konsumentköplagen skall gälla, gäller det väl att bevisa att felet på den trasiga, felaktiga varan redan fanns vid köpet? Och att det mao blir mycket svårt för att inte säga nästan omöjligt att kunna åberopa den.:va

UrbanTiger skrev:
2555473 Det är nästan tvärtom..
Kan du argumentera för att felet fanns från början så gäller 24 månader enl. konsumenttjöplagen.
Hur det går till beror ju i så fall på varan och vad det är för fel.

Är en digitalkamera inhandlat på on/off Januari 2005, har fungerat mycket bra hittils, tills den inte vill "starta" upp linsluckan och zoomobjektivet så man kan ta kort el filma, kanske någon motor som strejkar. Menyer och allt annat fungerar men det mest elimentära, fungerar icke. Testade med en formatering, men gick iaf inte.

Man skulle vilja ha lite längre funktion än 2 år för 2700 kr, dessutom en Canon..frågan är om det är värt att laga, får forska i det.

sporTlovEr skrev:
2556570 Är en digitalkamera inhandlat på on/off Januari 2005, har fungerat mycket bra hittils, tills den inte vill "starta" upp linsluckan och zoomobjektivet så man kan ta kort el filma, kanske någon motor som strejkar. Menyer och allt annat fungerar men det mest elimentära, fungerar icke. Testade med en formatering, men gick iaf inte.

Man skulle vilja ha lite längre funktion än 2 år för 2700 kr, dessutom en Canon..frågan är om det är värt att laga, får forska i det.

Om jag inte minns fel så sa min gamla juridiklärare att om tex en vara man köpt går sönder under "normalt" användande så ska man kunna reklamera den enligt KKL. Dvs har du handskats varsamt med din kamera, inte tappat den i backen eller filmat i badkaret med den så ska du kunna få den lagad utan kostnad.
Jag råder dig att ta kontakt med din kommuns konsumentupplysare, dom ved vad som gäller.
Är bra att vara säker på sin sak när man snackar med butiken för dom gör allt för att man ska köpa nytt och har ofta ingen som helst kunskap om vad som egentligen står i lagen.

Har för mig att det är så här det ligger till, men ta o kolla med konsumentupplysarna för det har hänt att jag har snackat i nattmössan förut.

sporTlovEr skrev:
2555126 Rätta mig om jag har fel.

Är det så för att "24 månadersgarantin" om garantitiden för en vara gått ut, det har varit 1 års garanti, för att Konsumentköplagen skall gälla, gäller det väl att bevisa att felet på den trasiga, felaktiga varan redan fanns vid köpet? Och att det mao blir mycket svårt för att inte säga nästan omöjligt att kunna åberopa den.:va
From 1 april 2005 gäller konsumentköplagen i 3 år. Så har du en ganska ny vara har du alltså 3 års "garanti". ("Garanti" eftersom det KKL endast gäller ursprungliga fel. Uppstår felet inom 6 månader anses felet vara ursprungligt).

Uppstår felet inom 6 månader är det säljarens sak att bevisa att du varit oaktsam med varan eller liknande för att KKL inte skall gälla.

Hänvisar du till KKL efter 6 månader är det du som är skyldigt att bevisa att felet funnits sedan du köpte produkten. Nyckelordet är att det måste varit ett ursprungligt fel.

Tappar du mobilen i toaletten är det alltså inte ett ursprungligt fel du kan kräva skall repareras genom att åberopa KKL.

Tillämpningen av KKL är att varan skall klara av normalt bruk under 3 år, om varan är inköpt efter April 2005 vill jag minnas. Annars 2 år.

Säg till i butiken att varan är brukad normalt. Om inte butiken kan visa på att du tappat den i badkaret eller bankat på den med en hammare (alltså på en synlig åverkan) har du rätten på din sida.

KKL är konsumentvänlig, men det är många butiker som försöker snacka bort kunderna. Ofta beror detta på att en del grossister inte hjälper sina återförsäljare vid reklamationer. Mycket vanligt i MC-branschen, som lever kvar lite i den gamla världen.

Det mesta är väl redan sagt men blanda inte ihop garanti och reklamationsrätt.

Garantin gäller de första 6 månaderna (även om de flesta återförsäljare ger 1 år ändå). Reklammationsrätt gäller i tre år.

Vid reklamationsrätt tillämpas omvänd bevisbörda dvs konsumenten ska bevisa att det var fel från början (urspungsfel).

Jag hadde samma bekymmer som dej, min konica slutade funka efter att jag åkt bergodalbana, det var en microbrytare innanför locket som pajat, 200 svart fick jag betala för att dom fixa det. Kanske samma fel som du har.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT