Konstruktionsmått

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tjohej :)

Finns det nån som kanske har dessa mått på nån modell enligt tabellen som finns i bilden?
Det räcker med en modell.

De skulle även fungera med Kawa Z-900/1000/1100 2-ventilaren.

Eller finns det nån mer "CAD-nörd" än mig, som kanske lyckats få till nån bra topp för nån gsx-modell?

Jag har letat som bara den efter tillräckligt bra skisser och ritningar för att kunna CAD:a opp Hojmotordelar så att de ska kunna bli reproducerbara, men de går trögt.

Bifogat

• GSX-xxxx-01.JPG
    GSX-xxxx-01.JPG
    139.4 KB · Visningar: 108
Jag latjade med lite toppar för drygt 10 år sedan. Jag då fram till att det är väldigt svårt att använda sig av samma vinklar och symetri mellan insug och avgas. Ska man få ut vettiga ventilarea så måste man flytta tändstiften från centrumlinjen. Samt har lite brantare vinkel på avgasventilen.
Har dock inga konkreta mått, men roligt att leka med :-)

Vad ritar du i ? Pro-E eller Solid W ?

Mats

Jag har endast tillgång till Solid W för tillfället, men de är dugligt än så länge.
Gjorde tidigare en redig 4-ventilars topp i Pro-E å vart kanon, men filerna är raderade/ej åtkomliga på den servern som de låg på :huvet

De är det som du skriver, å det är intressant hurvida det kan skilja i vinkel mellan insug och avgas. Kollar man från sidan på en GSX, GPZ, eller vilken annan topp som hällst, så ser de symmetriska ut.
Samma när man kollar på skiten oppifrån då man tagit bort kammarna så ser "Mått y" att vara lika på avgas och insug.
Men "ventilvinkel x" och då tillika "mått x" skulle ju kunna skilja för avgas och insug.
Det är dessa som ändras på vissa motorer för att man ska få plats med större ventiler, så måste hele skiten där fjädrarna sitter oxå ändras.

Sedan när man kollar i förbränningsrummet på en GSX, så ser man utformningen av TSCC som är som stora radier som det vore intressant å veta vart dessa origo och centrum befinner sig i ett koordinatsystem så de går att skissa in å få rätt i modellen.

Skulle jag få till en så nära riktig insugskanal och avgaskanal, tänkte jag höra med nån "flödes-simulerare" om de kan kolla flödet i lämpligt program, sedan är det bara att jämföra med resultat i riktig bänk så får man en uppfattning om tillförlitligheten av simuleringen.
Det avgör hurvida man kan förlita sig på simuleringar för att komma rätt i portutformning flödesmässigt, å man slipper bygga ett antal modeller å köra i flödesbänk.

:)

Jag latjade med lite toppar för drygt 10 år sedan. Jag då fram till att det är väldigt svårt att använda sig av samma vinklar och symetri mellan insug och avgas. Ska man få ut vettiga ventilarea så måste man flytta tändstiften från centrumlinjen. Samt har lite brantare vinkel på avgasventilen.
Har dock inga konkreta mått, men roligt att leka med :-)

Vad ritar du i ? Pro-E eller Solid W ?

Mats

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage