Konstigt vid fullt gaspådrag?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Konstigt vid fullt gaspådrag - varför är det så?

Hej, min mc fungerar nice och bra på alla sätt. Men när jag kör "full gas" (oberoende av växel) så är det nästan som om den vore en automatare. För det låter som den växlar ner och sen tar det någon sekund innan den ger full gas rakt ut.

Vad beror detta på? I övriga fall om du ger låt oss säga 10-75% av potentiellt gaspådrag så kommer det direkt och allt är som jag upplevt det på andra hojar.
 
Last edited:

Joppe_

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
00 Suzuki Sv650
Vad är en slirande koppling för fenomen och är det lätt åtgärdat? :)

Nu är inte jag ett mekaniskt geni men: Slirande koppling innebär oftast att lamellerna i kopplingen är slitna. Kan också bero på oljan du kör på. När man gasar på så "fäster" inte kopplingen helt som den ska - den slirar, och det känns som om den varvar utan att den accelererar som vanligt. Har bytt olja nyss?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Bytade olja för 3 dagar sedan... problemet återstår
och den gamla oljan var i fint skick...

Saken är, det händer INGENTING. Det blir ingen acceleration överhuvudtaget i någon sekund och sen kommer den som ett ryck. Under tiden så låter det i princip som om man växlar ner och motorn varvar "upp".

Liknelsen som jag kan se är en automatare om man då trampar plattan i botten brukar dom ju först växla ner och sen ge full gas.

Problemet fanns också så att säga innan oljan var bytt och även nu efter.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kolla att allt är rätt inställt. T.ex. På min Suzuki går en stång från kopplingmekamismen på vänster sida till kopplingen på höger sida. I kopplingsmekanismen finns en justerskruv som ska dras till den tar i stången och sedan slappas 1/4 varv. När kopplingen slits försvinner det här glappet=kopplingen slirar. Och skruven måste lossas.
Är kopplingsfjädrarna slut? Plocka sönder kopplingen och kolla längden på fjädrarna. Dags för nya fjädrar?
På 60-talet när vi trimmade hojen var lösningen inte oljebyte när kopplingen slirade utan EWES stålfjäder. Beställde hårdare fjädrar från EWES.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När du släpper kopplingen, tar den då väldigt långt ut? Isf måste man justera vajern.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Är det Kawan eller Suzukin?

Vissa hojar gillar inte vissa oljor har jag märkt, men det är kanske ovanligt.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bytade olja för 3 dagar sedan... problemet återstår
och den gamla oljan var i fint skick...

Saken är, det händer INGENTING. Det blir ingen acceleration överhuvudtaget i någon sekund och sen kommer den som ett ryck. Under tiden så låter det i princip som om man växlar ner och motorn varvar "upp".

Liknelsen som jag kan se är en automatare om man då trampar plattan i botten brukar dom ju först växla ner och sen ge full gas.

Problemet fanns också så att säga innan oljan var bytt och även nu efter.


1. Jag menade inte att göra ett oljebyte, utan att byta typ av olja. Har sett/haft liknade problem på äldre hojar förut som verkar ha berott på "dålig" olja.

2. Eftersom du beskriver det som att motorn driver men att det varvar utan att ge något på drevet så utgår vi alla ifrån att det är kopplingen. Som flera sagt så kan det sannolikt vara fjädrar som är trötta, eller möjligtvis lameller som är slut.

3. Att sen kolla var kopplingen "tar" lite noga är inte dumt för att utesluta ett busenkelt fel i att du bara behöver justera längden på vajern.

Lycka till.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Kawan är såld, hittar inte hur jag får bort den från min "hoj". Det är suzukin, förstår inte vad det har med kopplingen att göra då kopplingen fungerar perfekt och har ett mycket mycket tydligt dragläge så att säga. Den känns fräsch och inte alls så floppig som hos den gamla kawan. I vilket fall som helst så känns generellt hela suzukin grymt fräsch, då den är från 2004 och endast har rullat 1300 mil.

Alltså kopplingen är inte nerdragen när jag ger fullt gaspådrag? =)

1. Jag menade inte att göra ett oljebyte, utan att byta typ av olja. Har sett/haft liknade problem på äldre hojar förut som verkar ha berott på "dålig" olja.

2. Eftersom du beskriver det som att motorn driver men att det varvar utan att ge något på drevet så utgår vi alla ifrån att det är kopplingen. Som flera sagt så kan det sannolikt vara fjädrar som är trötta, eller möjligtvis lameller som är slut.

3. Att sen kolla var kopplingen "tar" lite noga är inte dumt för att utesluta ett busenkelt fel i att du bara behöver justera längden på vajern.

Lycka till.

Ok. Låter rimligt. det med kopplingen då så att säga
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kawan är såld, hittar inte hur jag får bort den från min "hoj". Det är suzukin, förstår inte vad det har med kopplingen att göra då kopplingen fungerar perfekt och har ett mycket mycket tydligt dragläge så att säga. Den känns fräsch och inte alls så floppig som hos den gamla kawan. I vilket fall som helst så känns generellt hela suzukin grymt fräsch, då den är från 2004 och endast har rullat 1300 mil.

Alltså kopplingen är inte nerdragen när jag ger fullt gaspådrag? =)



Ok. Låter rimligt. det med kopplingen då så att säga
Det finns inget annat som kan slira i kraftöverföringen på en motorcykel, så spinner inte bakhjulet så är det kopplingen som slirar. Hur den känns säger egentligen inte så mycket, det är hur den beter sig som är det viktiga, och allt du säger tyder på att den slirar. Sen om det beror på att lamellerna är slut, stålplattorna eller om du har en olja som din koppling inte trivs med är omöjligt att säga med den info vi har fått.

Vad hällde du i för olja senast? Va de samma typ av olja som va i före bytet?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Pratade med handledaren, han trodde också det lät som kopplingen och ska ta en titt på det till helgen. Hoppas inte det blir dyrt att åtgärda för det har jag inte råd med.

Det finns inget annat som kan slira i kraftöverföringen på en motorcykel, så spinner inte bakhjulet så är det kopplingen som slirar. Hur den känns säger egentligen inte så mycket, det är hur den beter sig som är det viktiga, och allt du säger tyder på att den slirar. Sen om det beror på att lamellerna är slut, stålplattorna eller om du har en olja som din koppling inte trivs med är omöjligt att säga med den info vi har fått.

Vad hällde du i för olja senast? Va de samma typ av olja som va i före bytet?

Det kan jag omöjligt svara på, för det var första gången som oljan blev bytt sen den tidigare ägaren. Dock så fanns ju problemet även då med den gamla oljan. Vet inte exakt vad det är för olja, det var min handledare som fyllde på men en sak är säkert det var i alla fall ingen av dem billigare varianterna tror han sa att den kostade 300/kr för den påfyllningen eller något.. (inte säker dock)
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur är varvningen?

Annars kan det vara soppabekymmer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har samma typ av kopplingsmekanism som jag.
Dvs under den kåpan som täcker främre kedjedrevet sitter den mekanism som sköter kopplingen.
I mitten finns en låsmutter och inuti låsmuttern en justerskruv. För att ta loss kåpan behövs 8mm hylsor på min Sukka.
http://www.bikebandit.com/2004-suzuki-gs500f/o/m6061#sch502664
dra bilden uppåt med musen för att se detaljerna runt mekanismen på vänster sida av motorn.
1) Lossa låsmuttern (26). Vrid justerskruven (25) moturs så den är "loss". Vrid den sedan justerskruven medurs till den tar i stången genom motorn. Vrid sedan skruven moturs 1/4 varv. Dra åt låsmuttern.
2) Kopplingwiren ska justeras så du har ett glapp mellan handtaget och wirehöljehållarfästet på 2 till 3mm innan wiren drar i kopplingsmekanismen under kåpan. Det motsvarar 10 till 15 mm på kopplingshandtaget.

OBS när kopplingen slits måste (25) justeras, annars börjar kopplingen att slira.......
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker uteslutande att det låter som ett bränsle/förgasarproblem, inte nån slirande koppling. :va
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker uteslutande att det låter som ett bränsle/förgasarproblem, inte nån slirande koppling. :va


Hej, min mc fungerar nice och bra på alla sätt. Men när jag kör "full gas" (oberoende av växel) så är det nästan som om den vore en automatare. För det låter som den växlar ner och sen tar det någon sekund innan den ger full gas rakt ut.

Det bästa vore om trådskaparen kunde säga om kopplingen slirar eller inte. Han har väl varvräknare på hojen eller? Fast även utan en sån så känner man väl om motorn varvar upp. Så svårt kan det inte vara.
Och det skulle underlätta felsökningen över internet något...
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ja TS skriver visserligen att det låter som han växlar ner...

Om du vill ta reda på om kopplingen slirar
1 kör lugnt på raka och växla upp till 4:an
2 Tryck in kopplingen
3 Ge full gas
4 släpp kopplingshandtaget

Går varvet inte ner till samma + några hundra varv och du accellererar så slirar kopplingen
 

Laethyr

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lund
Hoj
ER6N -12
Hej, min mc fungerar nice och bra på alla sätt. Men när jag kör "full gas" (oberoende av växel) så är det nästan som om den vore en automatare. För det låter som den växlar ner och sen tar det någon sekund innan den ger full gas rakt ut.

Vad beror detta på? I övriga fall om du ger låt oss säga 10-75% av potentiellt gaspådrag så kommer det direkt och allt är som jag upplevt det på andra hojar.

Jag har ett liknande problem, fullt gaspådrag oberoende av växel då blir det en fördröjning på ~1sek innan den ger den effekten.

Vet inte ifall det är så du upplever det? Ifall det inte stämmer tar jag bort mitt inlägg så jag inte derailar tråden ^^
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det kan jag omöjligt svara på, för det var första gången som oljan blev bytt sen den tidigare ägaren. Dock så fanns ju problemet även då med den gamla oljan. Vet inte exakt vad det är för olja, det var min handledare som fyllde på men en sak är säkert det var i alla fall ingen av dem billigare varianterna tror han sa att den kostade 300/kr för den påfyllningen eller något.. (inte säker dock)

Kolla upp vad det är för olja. Om den inte är JASO-klassad kan kopplingen mycket väl slira. Isf räcker det med ett oljebyte.

Lägg i trean eller fyran och kör på varven där du har maxvrid (ca 3-4000 rpm under maxrpm på din hoj skulle jag tro). Håll jämn gas och gasa sen fullt medan du kollar på varvräknaren. Varvar den upp onormalt mycket utan att accelerera?
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top