Eniac
Hojåkare i exil
Jaha... då var det dags för första problemet med VTR-en.
Felbeskrivning :
Vid varm motor går den knappt att starta. Den beter sig precis som om batteriet vore på upphällningen. När motorn sedan svalnat drar startmotorn runt utan problem och den startar direkt.
Felet började yttra sig under en längre tur i söndags.
1 : Åkte från garaget till mötesplatsen.
Startade utan protester.
2 : Tankade och skulle åka vidare. stopp : 5 min.
Drogs precis runt på startern så den startade.
3 : Åkte ca 5 mil, stannade 5 minuter (som tur var i nedförsbacke).
Startade ej med startmotorn, fick rulla igång.
4 : Åkte ca 5 mil till, stannade i ca 1 timme
Drog runt utan protester och startade direkt.
5 : Åkte ca 8 mil, stannade 5-7 minuter.
Drogs precis runt på starten, men startade
6 : Åkte ca 2-3 mil, stannade 1-1,5 h.
Startade utan protester.
Har efter detta laddat batteriet, men eftersom jag supit bort min multimeter kan jag inte kontrollera så det laddas ordentligt av generatorn eller om det tar laddning ordentligt.
Fick tips om att Hondas laddningsregulatorer kan vara dåliga och att ett tecken på att den är påväg att brinna är brända kontakter till den, men dessa var fina. Dock var jordningen vid regulatorn rostig som få, så denna har slipats av och är nu infettad och fin.
Vad kan det vara?! Hilfe please!
Felbeskrivning :
Vid varm motor går den knappt att starta. Den beter sig precis som om batteriet vore på upphällningen. När motorn sedan svalnat drar startmotorn runt utan problem och den startar direkt.
Felet började yttra sig under en längre tur i söndags.
1 : Åkte från garaget till mötesplatsen.
Startade utan protester.

2 : Tankade och skulle åka vidare. stopp : 5 min.
Drogs precis runt på startern så den startade.

3 : Åkte ca 5 mil, stannade 5 minuter (som tur var i nedförsbacke).
Startade ej med startmotorn, fick rulla igång.

4 : Åkte ca 5 mil till, stannade i ca 1 timme
Drog runt utan protester och startade direkt.

5 : Åkte ca 8 mil, stannade 5-7 minuter.
Drogs precis runt på starten, men startade

6 : Åkte ca 2-3 mil, stannade 1-1,5 h.
Startade utan protester.

Har efter detta laddat batteriet, men eftersom jag supit bort min multimeter kan jag inte kontrollera så det laddas ordentligt av generatorn eller om det tar laddning ordentligt.
Fick tips om att Hondas laddningsregulatorer kan vara dåliga och att ett tecken på att den är påväg att brinna är brända kontakter till den, men dessa var fina. Dock var jordningen vid regulatorn rostig som få, så denna har slipats av och är nu infettad och fin.
Vad kan det vara?! Hilfe please!
