Konstigt startproblem

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Jaha... då var det dags för första problemet med VTR-en.

Felbeskrivning :

Vid varm motor går den knappt att starta. Den beter sig precis som om batteriet vore på upphällningen. När motorn sedan svalnat drar startmotorn runt utan problem och den startar direkt.

Felet började yttra sig under en längre tur i söndags.

1 : Åkte från garaget till mötesplatsen.
Startade utan protester.:yoparty

2 : Tankade och skulle åka vidare. stopp : 5 min.
Drogs precis runt på startern så den startade.:confused:

3 : Åkte ca 5 mil, stannade 5 minuter (som tur var i nedförsbacke).
Startade ej med startmotorn, fick rulla igång.:mad:

4 : Åkte ca 5 mil till, stannade i ca 1 timme
Drog runt utan protester och startade direkt.:yoparty

5 : Åkte ca 8 mil, stannade 5-7 minuter.
Drogs precis runt på starten, men startade:va

6 : Åkte ca 2-3 mil, stannade 1-1,5 h.
Startade utan protester.:yoparty

Har efter detta laddat batteriet, men eftersom jag supit bort min multimeter kan jag inte kontrollera så det laddas ordentligt av generatorn eller om det tar laddning ordentligt.

Fick tips om att Hondas laddningsregulatorer kan vara dåliga och att ett tecken på att den är påväg att brinna är brända kontakter till den, men dessa var fina. Dock var jordningen vid regulatorn rostig som få, så denna har slipats av och är nu infettad och fin.

Vad kan det vara?! Hilfe please! :tuttar
 
Mest trolig felorsak är helt enkelt dåligt batteri. I och med att den omväxlande startar och inte startar om vartannat tyder på att laddningen sannolikt fungerar, men spänningen på batteriet sjunker så pass mycket när startmotorn går att det bara är slumpen som avgör om motorn hinner tända till och starta.
Har du ingen multimeter att tillgå så kan du kontrollera batteriets kapacitet genom att slå på helljuset någon minut och sedan slå igång blinkers, utan att motorn är igång. Blinkar den knappt (eller superlångsamt) så är nog bara att köpa ett nytt batteri. (Den övningen utföres förträdesvis hemma i garaget och inte långt hemifrån...)
 
Om laddningen är ok och batteriet åxå.
Vet inte hur den ser ut riktigt men skulle kunna tänka tight tolerans någonstans . När det blir varmt så nyper det .
 
Ev krasslig startmotor?? Lindning tappar kontakten när den är varm? Mja prova batteri först... Se till att det är uppladdat ... starta och kör med släckta lysen tills den är varm och prova då igen.
 
För att återgå till ordningen...
Har idag mätt upp batteri och kollat laddningen.

Batteriet ligger på 12,6v obelastat. Sjunker till 10 volt stabilt vid start.
Laddar 14,7 volt stabilt från ~1800 varv och uppåt även med påslagna lyktor, en blinker igång, kylfläkten gående och bromsljuset tänt.

Utesluter därmed den delen av systemet utan tror mer på startmotorn.

Skall höra av mig till firman jag köpte den av eftersom jag har garanti kvar på cykeln, men nu kan jag lotsa dem rätt.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top