Konstigt motstånd till miniblinkerserna

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Hej!
Var idag och skulle köpa mig motstånd till mina miniblinkers och på min hondaaffär tippsa de mig om det här, se bild. Tydligen så ska det anpassa effekten själv. Man kunde ha vilken lampa som helst. Och om jag hade miniblinkers bak och fram så skulle jag bara dela de gula kablarna som ska till lamporna. och den svarta kabel skulle jag bara koppla till negativa polen bakom blinkersknappen. Jag tyckte det lät superenkelt, men nu när jag kommit hem och försökt hitta vart jag ska koppla in det känns det som jag tagit mig vatten över huvudet.

Någon som har använt sig av en sån här och vet vart kabeln delar sig till fram och bak? så man hittar vart man smidigast ska installera motståndet.
Har en r1 från 98
 

Bifogat

  • IMG_0094.jpg
    IMG_0094.jpg
    112.8 KB · Visningar: 168
  • IMG_0098.jpg
    IMG_0098.jpg
    38.7 KB · Visningar: 179
Har aldrig sett någon sådan mojäng men spontant känns det som om du ska sätta den vid blinkrelät. Svart direkt på jord och gul på respektive kabel som matar blinkerslamporna.
 
Svart till jord, gula till höger resp vänster blinkers +

Oftast funkar det så här och det innebär att du kan koppla in dej var som helst på höger resp vänster lampkrets (+):
 
Last edited:
det där schemat stämmer nog inte.
resistorn gör ingen nytta för LEDarna om den kopplas in parallellt.
om de gula kopplas i serie med LED så funkar det nog..
Nopp, oftast drar LEDarna mindre ström än original lampa så därför måste du lasta ner kretsen ytterligare så att blinkrelät får samma last som original för att den inte ska blinka för snabbt :tummenupp
 
Svart till jord, gula till höger resp vänster blinkers +

Oftast funkar det så här och det innebär att du kan koppla in dej var som helst på höger resp vänster lampkrets (+):

Okey, då börjar jag fatta lite i alla fall. Vart hittar jag jorden då? Är det bara mot chassit eller är det någon kabel? Bifogar kopplingsschemat.

Går det koppla som jag gjort på den andra bilden jag bifogat. Då jag tycker det är svårt att hitta rätt ställe på blinkerskablarna för att få med både fram och baklycktor känns det enklare om man kunde sätta motståndet redan efter reläet, som jag vet var det sitter, och då bara använda sig av en av de gula kablarna
 

Bifogat

  • kopplingschema2.JPG
    kopplingschema2.JPG
    133.5 KB · Visningar: 103
  • resistor2.JPG
    resistor2.JPG
    11.7 KB · Visningar: 81
eller jag kanske borde koppla den så här då, eftersom svarta ska gå mot jord.

Hade varit jättesmidigt om detta fungerade
 

Bifogat

  • resistor3.JPG
    resistor3.JPG
    11.6 KB · Visningar: 81
eller jag kanske borde koppla den så här då, eftersom svarta ska gå mot jord.

Hade varit jättesmidigt om detta fungerade

Hej
Jag har aldrig använt ett sånt där motstånd. Om du kopplar före blinkersknappen så kommer nog blinkrelät att "blinka" hela tiden, gör kanske inget för lamporna kommer ändå inte att blinka. Drar lite extra ström förståss...Men du måste nog koppla såhär isåfall:

Jag skulle nog följa instruktionen och koppla efter blinkersknappen.
Jord är ju någonstans på chassi, tänk på att ytor kan vara målade...Eller koppla in på en befintlig jordkabel.
 

Bifogat

  • resistor2.JPG
    resistor2.JPG
    11.8 KB · Visningar: 67
Hej
Jag har aldrig använt ett sånt där motstånd. Om du kopplar före blinkersknappen så kommer nog blinkrelät att "blinka" hela tiden, gör kanske inget för lamporna kommer ändå inte att blinka. Drar lite extra ström förståss...Men du måste nog koppla såhär isåfall:

Jag skulle nog följa instruktionen och koppla efter blinkersknappen.
Jord är ju någonstans på chassi, tänk på att ytor kan vara målade...Eller koppla in på en befintlig jordkabel.

Hmm det är iof sant, då är det nog ingen bra ide om man tänker efter. Kanske nöter på relät om det ska vara igång hela tiden

Hade hoppats på att slippa leta rätt på rätt kablar, finns ju hur många som helst =)

edit: Hur ser jordkablar ut på kopplingsschemat?: svart antar jag
 
Last edited:
Jord är det samma som minus (-) på batteri eller chassiejord och på just blinkkretsen så är jord svart men det betyder inte att alla på hela hojen är det.

Absolut bör du koppla in dej efter väljaren, onödigt att ligga och dra ström och slita på relät om du kopplar innan, särskillt som när du lägger på en liten last så kommer relät i sämsta fall att växla jäkligt snabbt för att indikera lampfel.

Du kan koppla in dej var som helst i den "röda markeringen" men beroende på hur mycket effekt själva motståndet tar så bör du egentligen ansluta det så nära väljare som möjligt för att undvika ev kabelförluster (tror dock inte att det är något problem i detta fallet). Det enklaste är att längda ut ett par kablar från de gula på motståndet och ansluta vid kontakterna på resp framblinkers.

Ett alternativ är att det (enl schemat iaf) ska finnas en förberedd anslutning (blå markeringen) som är till för inkoppling av larm, den skulle du kunna utnyttja.
 
Last edited:
Har satt ett likadant motsånd under kutzen, svart på jord sladd o gula på respektive blinkers funkar klockrent :tummenupp , ps har diod blinkers
 
Okey, tack för hjälpen! Nu har jag klart för mig hur och var jag ska sätta det :tummenupp Men nu kommer nästa problem hur hittar jag igen detta på hojjen. Funderade lite på vad denna streckade inringning betyder, kan det vara att det finns nån kontakt där alla dessa går igenom?

Jag har diod fram och miniblinkers bak så jag måste sätta motståndet innan kablarna grenar upp sig till fram och bak antar jag
 

Bifogat

  • område.JPG
    område.JPG
    46.3 KB · Visningar: 70
Okey, tack för hjälpen! Nu har jag klart för mig hur och var jag ska sätta det :tummenupp Men nu kommer nästa problem hur hittar jag igen detta på hojjen. Funderade lite på vad denna streckade inringning betyder, kan det vara att det finns nån kontakt där alla dessa går igenom?

Jag har diod fram och miniblinkers bak så jag måste sätta motståndet innan kablarna grenar upp sig till fram och bak antar jag
Den streckade ramen betyder "komponents omfång" i detta fallet symboliserar den själva "klumpen" som alla reglage sitter i uppe vid kopplingshandtaget, alltså: Ljustuta, blinkers, hel/halvljus, tuta, osv.

En grej som kan störa lite är att man byter kabelfärg mellan handtag och kabelhärva, hur det hänger ihop ser du om du läser färgkod på resp kabel när den går ut genom streckade ramen, du ser det även i kontaktsymbolen till vänster i schemat.

Alltså, bäst är om du kan sätta den innan grenen men som "Blade 900RR" säger så kan du även sätta resistorn bak i kutsen (eftersom det rör sej om en parallellkoppling) där det kanske är lättast att komma åt kablarna.

Har man räknat jäkligt fel så kan det dock (som jag skrev tidigare) bli så att du överbelastar kablarna till bakblinkers, men det där finns det säkert någon elektriker som kan utala sej bättre om än jag :tummenupp
 
Tack för all hjälp. Monterade motståndet vid den blå kontakten där alla kablar kommer ut från vänster handtag och det funker bra.

Nu blinkar alla lamporna i rätt takt.

Nu när man förstår så var det lika superenkelt som expediten sa, att installera den där typen av motstånd
 
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Back
Top