Konstigt motorljud

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det har börjat höras ett konstigt ljud från motorn på min husqvarna. Själva ljudet är lite svårt att beskriva men för att försöka så hörs det som små knackningar eller som när en plastkåpa ligger å skakar mot något.

Det hörs lika mycket när motorn är varm som kall och lika mycket om man har kopplingen inne eller ute.

Lite svårbeskrivet men hoppas ni förstår. Är det bara å riva motorn och kolla överallt så det ser bra ut ?
 
Loy skrev:
Det har börjat höras ett konstigt ljud från motorn på min husqvarna. Själva ljudet är lite svårt att beskriva men för att försöka så hörs det som små knackningar eller som när en plastkåpa ligger å skakar mot något.

Det hörs lika mycket när motorn är varm som kall och lika mycket om man har kopplingen inne eller ute.

Lite svårbeskrivet men hoppas ni förstår. Är det bara å riva motorn och kolla överallt så det ser bra ut ?


Blir det mer eller mindre om du varvar?
Tar inte så lång tid att plocka upp så jag skulle gjort det.
 
Det hörs lika mycket bara att frekvensen på ljdet ökar i takt med hur mycket man varvar.

Har funderat på om det kan vara kolvringarna ? Kan man kolla dom genom att kolla in genom avgasporten ?
 
Den knackar alltså, spikning kanske? Kolla stiftet.

Edit: om det nu skulle vara ringarna så hade det klingat i cylindern och rasslat lite.
 
Solid snake skrev:
Den knackar alltså, spikning kanske? Kolla stiftet.

Edit: om det nu skulle vara ringarna så hade det klingat i cylindern och rasslat lite.


Kommer inte bara spikningar ibland ? Det som hörs på min hörs hela tiden och ökar med varvtalet.
 
Loy skrev:
Kommer inte bara spikningar ibland ? Det som hörs på min hörs hela tiden och ökar med varvtalet.
Spikning eller nån kass del i motorn, riv och kolla.
 
Loy skrev:
Det har börjat höras ett konstigt ljud från motorn på min husqvarna. Själva ljudet är lite svårt att beskriva men för att försöka så hörs det som små knackningar eller som när en plastkåpa ligger å skakar mot något.

Det hörs lika mycket när motorn är varm som kall och lika mycket om man har kopplingen inne eller ute.

Lite svårbeskrivet men hoppas ni förstår. Är det bara å riva motorn och kolla överallt så det ser bra ut ?
jag hade ett skummt ljud från min NSR förutt :va de lätt som en bult eller enskruv låg å rasla med en blandning av kåpor som rasla... jag fick de ljudet då jag varva upp motorn :confused: men nu har de typ slutat låta.. eller så e det jag som har blivit van å inte hör de längre :D
 
Men om det nu är så att kolvringarna är kassa och/eller att kolven är uppsliten borde hojen inte gå sämre då ?

Min går ungefär lika bra som min polares nyrenoverade cr 125 så jag tycker det är lite konstigt att den inte går sämre än vad den gör om nu kolvringarna e kassa.

Blev lite rörigt men... Ska riva å kolla senare i veckan i alla fall.
 
spikningar får du i alle fall inte av sliten kolv. :pannkyss
Något man kan bli lite avskräkt över är eventuellt dåligt vevlager det kan låta en del och det som små knackningar. Plastljud? ja, jag försöker tänka mig men det går inte så bra. Alltid lika svårt att beskriva ljud. :brinnerup
 
philsson skrev:
spikningar får du i alle fall inte av sliten kolv. :pannkyss
Något man kan bli lite avskräkt över är eventuellt dåligt vevlager det kan låta en del och det som små knackningar. Plastljud? ja, jag försöker tänka mig men det går inte så bra. Alltid lika svårt att beskriva ljud. :brinnerup


Okej =)

Här kommer en följdfråga då. Hur kollar man vevlagret ??
 
Loy skrev:
Okej =)

Här kommer en följdfråga då. Hur kollar man vevlagret ??
Det är svårt att göra utan att öppna motorn. Om du tar loss cylindern så kan du känna på vevstaken om du drar den upp och ner om det glappar i lagret, det ska "glappa" lite i sidled men inte upp/ner. Vet någon något smidigare sätt att så får ni gärna hojta till. Det du kan göra för att lättare lokalisera felet är att trycka till en mejsel mot motorn och lyssna med örat. Då kan du leta dig fram till varifrån ljudet kommer.
 
Update :

Kommer precis in ifrån garaget. Jag skruvade av kröken så jag kunde kolla in i cylindern. På sidan av kolven var där synliga repor dock så kändes dom inte när man tog fingret på dom. Nu vet jag inte hur en ny kolv ser ut men det kändes som om dom inte skulle vara där.

Sedan drog jag ner kolven en bit så den täckte halva avgasporten och där tryckte jag kolven i sidan med fingret. Den rörde sig då någon millimeter i sidled. Normalt ??


Allt detta borde väl betyda att kolv och kolvringar är helslut ?
Vad händer om jag fortsätter köra ?


Mvh / Fredrik
 
Loy skrev:
Update :

Kommer precis in ifrån garaget. Jag skruvade av kröken så jag kunde kolla in i cylindern. På sidan av kolven var där synliga repor dock så kändes dom inte när man tog fingret på dom. Nu vet jag inte hur en ny kolv ser ut men det kändes som om dom inte skulle vara där.

Sedan drog jag ner kolven en bit så den täckte halva avgasporten och där tryckte jag kolven i sidan med fingret. Den rörde sig då någon millimeter i sidled. Normalt ??


Allt detta borde väl betyda att kolv och kolvringar är helslut ?
Vad händer om jag fortsätter köra ?


Mvh / Fredrik

Hade 0,04mm kolvspel så om du kan röra din några mm skulle jag nog plocka upp och kolla. Beror ju på hur länge, svårt att säga men skär kommer den väl göra om inte nu, så gör den väl det sen.
 
Last edited:
Loy skrev:
Update :

Kommer precis in ifrån garaget. Jag skruvade av kröken så jag kunde kolla in i cylindern. På sidan av kolven var där synliga repor dock så kändes dom inte när man tog fingret på dom. Nu vet jag inte hur en ny kolv ser ut men det kändes som om dom inte skulle vara där.

Sedan drog jag ner kolven en bit så den täckte halva avgasporten och där tryckte jag kolven i sidan med fingret. Den rörde sig då någon millimeter i sidled. Normalt ??


Allt detta borde väl betyda att kolv och kolvringar är helslut ?
Vad händer om jag fortsätter köra ?


Mvh / Fredrik

En mm!? Hua. Det låter ju inte bra. Jag är ingen expert i ämnet, men så mycket ska den knappast röra sig. Har du inte märkt någon skillnad i effekt då? Med så pass stort glapp borde det ju ändå märkas lite grann.

Repig ska den inte heller vara. Om du fortsätter köra antar jag att det blir ännu mer slitet. Tror inte att något katastrofalt kan inträffa. Tror alltså. :gnissla
 
Det är nog kolven, en polare hade ett liknande problem och han bytte kolven. Sen blev den tyst.
 
Jag hade bytt kolv direkt, så kan du passa på att kolla vevlagret i samma veva.
Smart att göra är att byta kolvbult och kolvbultslager samtidigt som du byter kolven och ringarna.
 
Tack för alla svar!

Lite synd att man ska behöva skruva å klödda nu när man vill vara ute å sladda :tungan


Då är det bara å beställa ny kolv då hoppas inte cylindern är kass också för den äv väl ganska dyr ?
 
ja cylindern är dyr det kan du ge dig på. Varför inte ta loss och kolla efter slitdelar innan du gör en beställning? Att det ska vara så svårt. :huvet
Föresten har du väl 2 hojar att tillgå? :va
 
philsson skrev:
ja cylindern är dyr det kan du ge dig på. Varför inte ta loss och kolla efter slitdelar innan du gör en beställning? Att det ska vara så svårt. :huvet
Föresten har du väl 2 hojar att tillgå? :va


Jag hade skruvat av cylinder å kollat om inte verktygen hade varit på annan ort. Vill hellst inte på med skiftnyckeln å böka å göra skallarna runda.

Jo, men däcken på crm:en är för dåliga så det går inte att sladda lika bra med den :tungan
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top