Konstigt motorbeteende på höga varv (gsxr)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har upptäckt att mina förgasare alt. motor beter sig lite underligt när man drar på utav helvete.
Jag låg ikväll här på 5:an i runt 12000 varv och kastade i 6:an och jag känner att växeln går i och så men inget händer, det känns nästan som man tappar en massa pulver...sen efter 1-1.5 sekunder så går helt plötsligt varvräknarn ner till runt 9000 varv och det drar iväg utav helvet!

Hojen är en gammal surgixxer 750 från -93. Den har ju lite andra "charmiga" beteenden oxå men idag var första gången jag upplevde detta. Jag antar att det är nåt förgasar tjafs, men nån som känner igen det eller har nån aning vad det kan vara? :)

Varvtalet hänger alltså kvar ett tag runt 12k för att sedan sjunka ner och ge skjuts i hojen?

Isf verkar det som om kopplingen slirar. Märks tydligare på högra växlar eftersom motståndet är högre, men allt eftersom den slits så kommer du märka samma sak även på lägre växlar.

Plocka isär kopplingen lite snabbt och kolla lamellerna. Ser det dåligt ut så byt. :)

(Nu letade jag upp den här tråden efter att du varit och gnällt i träd-tråden...)

Varvtalet hänger alltså kvar ett tag runt 12k för att sedan sjunka ner och ge skjuts i hojen?

Isf verkar det som om kopplingen slirar. Märks tydligare på högra växlar eftersom motståndet är högre, men allt eftersom den slits så kommer du märka samma sak även på lägre växlar.

Plocka isär kopplingen lite snabbt och kolla lamellerna. Ser det dåligt ut så byt. :)

(Nu letade jag upp den här tråden efter att du varit och gnällt i träd-tråden...)

Det funkade alltså? ;)

Jo men det låter ju inte ologiskt. Jag tror till och med att det kan vara så enkelt att jag hade fipplat med kopplingsinställningarn uppe på styret strax innan. En polare hade varit där och skruvat :mad:
Ska se om jag kan reproducera felet...

Tack för tipset :tummenupp

Det funkade alltså? ;)

Jo men det låter ju inte ologiskt. Jag tror till och med att det kan vara så enkelt att jag hade fipplat med kopplingsinställningarn uppe på styret strax innan. En polare hade varit där och skruvat :mad:
Ska se om jag kan reproducera felet...

Tack för tipset :tummenupp

Tja, du kan ju börja med att kolla så att inte kopplingshandtaget är justerat för tight. 1-2mm spel är bra. Kolla samtidigt så att wiren inte kärvar.

Tror dock fortfarande på sliten koppling...

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret