konstigt ljud! Torrkoppling

M1000

Jakob
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
XT660R
Jag har skaffat en monster med torrkoppling. Tidigare har jag kört mindre monster utan torrkoppling. Jag upplever ett metaliskt ljud och ett visst "motstånd" i min nuvarande hoj. Det är endast på 1:an och främst när hojen står i uppförsläge och jag behöver ge mer gas och glider på kopplingen något längre tid än på plan mark. Jag syftar inte på det karaktäristiska "ducatiskramlande" ljudet som hörs på ducatis med torrkoppling. Detta är något annat. Är det någon som känner igen vad jag beskriver? Eller låter det som ett fel på kopplingen. Väldigt tacksam för svar!

Skorrar det sådär konstigt, som när tex finlandsfärjan bromsar in?

isf är det ganska vanligt.

Lamellerna börjar bli lite slitna. Kan räcka med att rengöra/skifta lite plats på lameller o stålskivor. Har du en lite grövre stålskiva liggandes, så kan du byta ut den mot någon som är lite tunnare.

Finns oxå ett alternativ med Lithiumfett. Men det skulle jag ta i bruk när inget annat funkar :)

Last edited:
HAHA... det var en bra beskrivning av ljudet. Jag tror nog att det är precis det ljudet jag menar. Har du någon koll på vad det kostar att köpa och få lamellerna bytta? Går det snabbt? Tack för ditt snabba svar förresten!

Kommer inte ihåg just nu, men inte mer än 1000kr (lameller o skivor)

Sen byter du det själv. Det är inte så svårt. Tar kanske 10-15 min.

Men prova o ta isär o gör lite rent, och skifta plats först.

ok.

Vad finns det för risker med att köra med slitna lameller? Skadar det hojen på något vis eller är allt slitage på utbytbara delar?

Det kan inte hända ngt farligt. Allt är utbytbart. Du kan säkert köra såhär ett tag till. Det är ganska vanligt som sagt. Det värsta som kan hända, är att kopplingen börjar slira vid gaspådrag (när den är riktigt sliten)

Men plocka isär o kolla lite. Det är bara några skruvar du behöver lossa. Sen är det bara o dra ur tryckplattan. Sen plockar du ur lameller o ringar. Kom bara ihåg vilken typ av ring/lamell som satt i början o slutet. Där emellan är det inte så noga. Bara det är stålring o lamell om varannat.

ducati_single_clutch.JPG

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back