Konstigt ljud på Honda cbr900rr

Garga2

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Bålsta
Hoj
Honda cbr900rr 95
Hej ja har en Honda cbr 900rr års 95 när ja åker med den så får ja en konstigt ljud från not och de låter typ som klockar och känns som de ryker lite typ som dreven i växellådan skulle va dåliga men de är på alla växlar och bara på jätte låga varv och man åker sakta som man känner de och de kommer bara i bland drivpakete är rätt okej så va kan de va kan de va not med kedjan eller är de växelådan för när man ökar varven så försvinner ljudet som är slut snälla hjälpen MVH till alla
 
Åk inte på jättelåga varv då!

Men allvarligt, vad menar du med jättelåga varv? Under 2000 rpm? Under 5000 rpm? Är det inte bara vanligt glapp i transmissionen för att motorn går lite ojämnt på de varven eller är det något som har tillkommit nyligen?

Har kedjan rätt sträckning?
 

Bytte kedjan en gång åt en snubbe. Några veckor senare kom han, skitförbannad och ville veta vad det var för skitkedja jag hade satt på? Det vibrerade och small i den sa han, precis som innan bytet. Och den var ju skitkass den med, höll inte alls många mil. Tittade på kedjan som var precis snustorr.

"Hördu, ta och smörj kedjan emellanåt så slipper du problem"
"Vadå smörja, den är ju ny? Vad fasen ska jag smörja en ny kedja för, är du dum eller??"

Kedjan hängde dessutom ganska mycket, där den inte var spänd som en pianotråd. Jag gissar han bytte kedja igen ganska snart, fast det fick någon annan göra :rolleyes:
 
Åk inte på jättelåga varv då!

Men allvarligt, vad menar du med jättelåga varv? Under 2000 rpm? Under 5000 rpm? Är det inte bara vanligt glapp i transmissionen för att motorn går lite ojämnt på de varven eller är det något som har tillkommit nyligen?

Har kedjan rätt sträckning?



Hej de är typ vid 3000 / 4000 varv över de blir de helt tyst ja funderar om de kan va kedjan för den va jävligt slak så ja spände den och då kom ljudet så de kanske är kedjan som är slut
 
Du kan ha spänt kedjan för mycket. Tänk på att den spänns när du sätter dig på. Okej hur mycke ska de finnas i spel typ men om vi säger att den är bra va kan de va då

Ja tror kedjan är ganska lagomt spänd men kan de bli konstig ljud och ryk från den fast den inte kuggar över om man åker sakta och kollar på kedjan när det dära ljudet är så ser man att den gungar upp och ner och de ser lite konstigt ut
 
Last edited:
.... så ser man att den gungar upp och ner och de ser lite konstigt ut
Det är ganska normalt, speciellt om dreven är slitna eller kedjan ojämnt sliten /skuren. Vet du hur dreven ser ut, främst framdrevet? Vissa fuskar när de byter drivpaket och låter framdrevet sitta kvar för att de inte kan få bort det och det ändå inte syns. Inte så smart med tanke på att det slits mest...

Ser de ut som hajfenor där kuggarna böjer sig eller är tänderna lika på båda sidor?

Om du tar tag i kedjan längst bak på bakdrevet och drar rakt bakåt, kan du då lyfta kedjan från drevet eller sitter det tight?
 
Last edited:
Det är ganska normalt, speciellt om dreven är slitna eller kedjan ojämnt sliten /skuren. Vet du hur dreven ser ut, främst framdrevet? Vissa fuskar när de byter drivpaket och låter framdrevet sitta kvar för att de inte kan få bort det och det ändå inte syns. Inte så smart med tanke på att det slits mest...

Ser de ut som hajfenor där kuggarna böjer sig eller är tänderna lika på båda sidor?

Om du tar tag i kedjan längst bak på bakdrevet och drar rakt bakåt, kan du då lyfta kedjan från drevet eller sitter det tight?

Bakdreve ser rätt bra ut okej ska kolla om hur framdrev ser ut och kolla de dära med kedjan kolla lite på den i dag och den va snustor va så att när man böjden lite så stanna länkarna kvar dom hängde upp sig kan man säga tack för alla snabba svar MVH
 
Bakdreve ser rätt bra ut okej ska kolla om hur framdrev ser ut och kolla de dära med kedjan kolla lite på den i dag och den va snustor va så att när man böjden lite så stanna länkarna kvar dom hängde upp sig kan man säga tack för alla snabba svar MVH
Å varför var den snustorr...? Anledningen till att den hoppar och inte rätar ut sig är att du inte smort den så att den förmodligen gått varm och skurit. Därav ljudet också.

Du behöver inte titta på framdrevet, byt kedja!
 
Å varför var den snustorr...? Anledningen till att den hoppar och inte rätar ut sig är att du inte smort den så att den förmodligen gått varm och skurit. Därav ljudet också.

Du behöver inte titta på framdrevet, byt kedja!


A de finns ingen bra eller dålig bortförklarning den här gången
a kan nog va så att den skurit för vart efter första åkturen ja körde i år då kom ljudet ska bestäla en ny kedja nu och prova tack så mycke för alla svar MVH
 
Å varför var den snustorr...? Anledningen till att den hoppar och inte rätar ut sig är att du inte smort den så att den förmodligen gått varm och skurit. Därav ljudet också.

Du behöver inte titta på framdrevet, byt kedja!

Om inte kedjan fått någon uppmärksamhet så är det väl dumt att ge ett sådant råd? Troligt är att framdrevet är hängigt också.

Kolla över framdrevet när du ändå håller på, känner du dig det minsta tveksam så byt, en liten kostnad i sammanhanget. Personligen hade jag bytt hela drivpaketet.
 
A de finns ingen bra eller dålig bortförklarning den här gången
a kan nog va så att den skurit för vart efter första åkturen ja körde i år då kom ljudet ska bestäla en ny kedja nu och prova tack så mycke för alla svar MVH

Anledningen till att den "rycker" hör säkert samman med att den inte fått tillräckligt med smörja. Om den sen stått utan olja under en vinter med växlingar i luftfuktighet så har garanterat de länkar som legat "på undersidan av svingen" rostat mer än de som legat på översidan. Och det har fått till följd att kedjan är "olika lång" beroende var länkarna befinner sig på "varvet".
Och när du åker sakta så känns det precis som att cykla på en cykel där man placerat tramporna på samma sida av varvet, man "gungar" liksom fram.
Om man smörjer kedjan VARJE gång man kommer hem från en tur, så håller en o-ringskedja nästan hur länge som helst. Min 929'a har 2750mil med orginalkedjan, och den har jag justerat 4ggr, många mil kvar på den

/KentW
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top