Konstigt ljud när man vrider om tändningen

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Fick hem nya hojen igår. Allt är perfekt, dock är det ett ljud som oroar mig lite.

När man vrider om tändningen så kommer som vanligt det vinande ljudet från insprutet. So far so good. Dock är det ytterligare ett ljud. Låter som ett relä som "smattrar" i 2 sekunder. Hojen går som ett skott och inget fel märks, men det känns inte normalt. Någon som kan identifiera?

Hojen är en Gixxer1000 -03

Låter som en Triumph m.a.o.
Först pumpen (viner) sen en "extra trottel" som vrider sig lite (surrar o smattrar) med hjälp av stegmotor.
Kanske samma grej på gixxer.

Det KAN vara soppapumpen också. Den klickar först fort sen långsammare och långsammare.

Hmm... Kanske inte på GSX R1000, förresten. R1 med förgasare har membranpump i alla fall.

grattis till nyförvärvet Frepps! hur verkar hojen jämfört mot busan? har du åkt så pass att du kan avgöra något sådant?

Jag har inte kört denna, utan en annans hoj, men det är ju såklart skillnad: 168 torr mot 200 gör ju sitt.......
Oljekyld skall låna den på torsdag och köra så vi får se vad han tycker.... :)

Nej Freppa. Allvarligt fel det där.
Lösningen är att regga den som 25kw och sedan låna ut den till mig hela nästa sommar. Då kommer ljudet vara borta när du får tillbaka den. :D

Allvarligt så är det troligtvis soppapumpen. :)

ALla som vill komma hem till mig och lyssna på ljudet och eller lite annat skoj kan komma förbi.... :D

"När man vrider om tändningen så kommer som vanligt det vinande ljudet från insprutet. So far so good. Dock är det ytterligare ett ljud. Låter som ett relä som "smattrar" i 2 sekunder. Hojen går som ett skott och inget fel märks"

Jag har en GSXR 750 -02 med EXAKT samma ljud. Kört 1400 mil med hojen sedan Maj i år. Ljudet har alltid funnits där och verkar inte försvinna. Jag har frågat lite mc-firmor och en person hade hört likadant ljud på GSXR1000 vid en provkörning men han sa att det ev. skulle försvinna efter ca: 800 mil. Inte på min iaf.

Freppa skrev:
Oljekyld skall låna den på torsdag och köra så vi får se vad han tycker.... :)

Recipe for disaster.

Du vet att hans hoj har universums trögaste gas och obefintliga bromsar, va? Först kommer han att slå över baklänges, tar inte det knäcken på hojen så slår han snart över framlänges.

"Vinka farväl till din Gixxer nu, Freppa!"

Han klarade att köra hem den från Gävle, så jag litar på att han hanterar den varsamt. Sugen på att pröva?

För övrigt tycker jag att det är rätt stor skillnad på GSX R1000 av 01/02 och 03 års modeller. Som tur är med fördel för 03-an. Om ditt ben aldrig läker, kan jag få din hoj då?

Nej, men du kan få skjutsa mig på den, och som betalning kan du få åka själv :D. Seså, sväng nu förbi Kungsholmen och låna hojen. Den kommer ju aldrig bli plågad annars....;)

Jag har en idé! Jag kan lära dig att stunta lika fett som RoLLER. å får jag automatiskt sadeltid på din hoj. Åsså sotar den inte igen.

Ja, vi vill se lite bilder och höra vilka ombyggnadsplaner du har Freppa.
Sedan kan du och Henke jämnföra era byggen.

pitte skrev:
"När man vrider om tändningen så kommer som vanligt det vinande ljudet från insprutet. So far so good. Dock är det ytterligare ett ljud. Låter som ett relä som "smattrar" i 2 sekunder. Hojen går som ett skott och inget fel märks"

Jag har en GSXR 750 -02 med EXAKT samma ljud. Kört 1400 mil med hojen sedan Maj i år. Ljudet har alltid funnits där och verkar inte försvinna. Jag har frågat lite mc-firmor och en person hade hört likadant ljud på GSXR1000 vid en provkörning men han sa att det ev. skulle försvinna efter ca: 800 mil. Inte på min iaf.
Det är nog inget fel, Min Retta låter lika dant. På den är det exupventilsmotorn som testöppnar, Det kanske finns någon motsvarande ventil på Zuki? Honda har nå´n liknande i alla fall.

MWOLÄÄÄÄ! :3freak

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...