Konstigt ljud i motorn

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
Hej!
Har upptäckt ett mindre roligt ljud i motorn, det börjar vid 3000var och uppåt.
Vet inte hur jag ska beskriva det, men lite rasslande/skramlande. Rolig beskrivning va?
Låter som ljudet kommer ifrån främre delen av motorn typ alldeles framme vid grenröret.
Har nyss bytt olja 10w-40. Kan det ha nått med saken att göra?
Vill få ordning på den innan ja ska byta cykel.
Det gäller alltså en gixxer k1

//MVH Tobbe

Jag hade liknande symptom på en CBR 600, och det var kamkedjesträckaren som fick bytas ut. I mitt fall täcktes det av 5årsgarantin, så jag rörde inte en skruv.

Börja med att ta av den och rengör, kolla att den rör sig som den ska.
Kan vara att den kärvar lite bara.
Tänkte innan du kutar iväg o köper en ny alltså :)

Börja med att ta av den och rengör, kolla att den rör sig som den ska.
Kan vara att den kärvar lite bara.
Tänkte innan du kutar iväg o köper en ny alltså :)

Okej, är det krångligt att byta? är rätt ny på sånt här

Lite osäker men jag tror att det är ungefär samma som på min och då är det busenkelt, två bultar håller fast den, sitter (på min iaf) mitt i under förgasarna. Sticker ut en pryl med ett stort bulthuvve på som i sin tur sitter med två 10mm bultar... Ska se om jag hittar en bild på det

Lite osäker men jag tror att det är ungefär samma som på min och då är det busenkelt, två bultar håller fast den, sitter (på min iaf) mitt i under förgasarna. Sticker ut en pryl med ett stort bulthuvve på som i sin tur sitter med två 10mm bultar... Ska se om jag hittar en bild på det

Okej, vore kanon!!

Här är den inringad i rött.
Ser ut som det är insexbult på din iofs :)

Bifogat

• Untitled-4.jpg
    Untitled-4.jpg
    162.2 KB · Visningar: 88
Helschysst!! Tackar!
Ska ner till garaget o kolla vad ja kan göra åt saken

Ett tips bara om du inte är så van att skruva bör du ta det lite lugnt med kamkedja, om den råkar komma lite fel har du pajat en hel del i motorn och då blir det dyrt och mycket skruvand, kolvar, ventiler ....

Det kan vara värt att överväga att lämna in den, eller be någon erfaren kompis att vara med.

Se till att du har full koll på märkena som anger att kedjan är rätt monterad. När du är färdig med jobbet bör du vrida runt motorn utan att starta den så att du är säker på att ventiler och kolvar inte slår i varandra.

Last edited:
Den risken känns väl ändå ganska liten om man skruvar ur spännaren?
Inte mycket som kan gå fel med det tycker jag, men jag kanske är annorlunda :)

Den risken känns väl ändå ganska liten om man skruvar ur spännaren?
Inte mycket som kan gå fel med det tycker jag, men jag kanske är annorlunda :)

Du har säkert rätt, men det kan väl vara bra att tipsa om att det är viktigt att vara noggrann och försiktig, alla är vi ovana i början.

De e lugnt, har en livlina att ringa ;)

Absolut är det så, noggrannhet är A&O.
Men jag tror samtidigt att det är bra att man vågar prova, annars kommer man aldrig att lära sig. Förutsatt att man vill alltså :) Annars är det ju bara lämna in den

Nolla motorn!! Se verkstadsmanualen. Annars kan kamaxlarna flytta på sig om man inte har turen på sin sida

Har du kollat skruvarna som fäster grenröret mot cylindrarna innan du börjar riva allt?

Har du kollat skruvarna som fäster grenröret mot cylindrarna innan du börjar riva allt?

Har inte kollat det, men har tagit lös sträckaren och tycker inte att det verkar vara nå fel på den. Ska ringa han som brukar städa upp efter mina projekt ;)

Sitter här med sträckaren o slangen till den. Blåste i den och la märke till att det går väldigt lätt. Ska det vara så?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT