Konstigt ljud från framdrev

Lonjon03

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2024
Hoj
Kawasaki z300 ABS 2016
För någon vecka sen märkte jag ljud från vänster sida av motorcykeln i lite högre hastigheter. Detta ljud blev högre och hörs nu även i låga hastigheter. Jag spånar om att det handlar om byte av drivpaket, men då min hoj bara gått 1000mil. Har någon nån idé vad det kan handla om? Tack
 
För någon vecka sen märkte jag ljud från vänster sida av motorcykeln i lite högre hastigheter. Detta ljud blev högre och hörs nu även i låga hastigheter. Jag spånar om att det handlar om byte av drivpaket, men då min hoj bara gått 1000mil. Har någon nån idé vad det kan handla om? Tack
Svårt..... Det ser ute lite som att kedjan inte drar helt jämt...... Då kan drev/kedja slitas ut fortare. Men lite för kort klipp för att se hur dreven/kedjan ser ut och jag hör inte ens ljudet du syftar på när jag lyssnar via datorn. Line:ar kedjan som den ska? I såna här fall brukar det åtminstone vanligtvis vara relaterat till kedja/drivpaket eller möjligtvis lagret bak. Men får lite känslan av att du tänker att "ljudet" kommer från främre drevet? Det är framförallt där du filmar åtminstone...... Det sitter väl ett lager bakom främre drevet också. Det borde också kunna vara en felkälla. Tycker mig höra nåt "tickande" ljud när jag lyssnade igen. Är det vad du syftar på? Det låter mer lager-relaterat än drev/kedja men jag kan ha fel och det är kanske inte ens det "ljudet" du syftar på....... ;)
 
Svårt..... Det ser ute lite som att kedjan inte drar helt jämt...... Då kan drev/kedja slitas ut fortare. Men lite för kort klipp för att se hur dreven/kedjan ser ut och jag hör inte ens ljudet du syftar på när jag lyssnar via datorn. Line:ar kedjan som den ska? I såna här fall brukar det åtminstone vanligtvis vara relaterat till kedja/drivpaket eller möjligtvis lagret bak. Men får lite känslan av att du tänker att "ljudet" kommer från främre drevet? Det är framförallt där du filmar åtminstone...... Det sitter väl ett lager bakom främre drevet också. Det borde också kunna vara en felkälla. Tycker mig höra nåt "tickande" ljud när jag lyssnade igen. Är det vad du syftar på? Det låter mer lager-relaterat än drev/kedja men jag kan ha fel och det är kanske inte ens det "ljudet" du syftar på....... ;)
Ja, det va lite för kort video;) Jo exakt tänker att det är framdrev/kedjan. Ja, syftar på det tickaktiga ljudet. Tänker mest att om det handlar om drivpaket, så känner jag att jag kan byta själv. Men om det är något med avancerat så får nog proffsen hjälpa till😅
 
Ja, det va lite för kort video;) Jo exakt tänker att det är framdrev/kedjan. Ja, syftar på det tickaktiga ljudet. Tänker mest att om det handlar om drivpaket, så känner jag att jag kan byta själv. Men om det är något med avancerat så får nog proffsen hjälpa till😅
Om du inte drar igång motorn utan drar runt hjulet manuellt, hörs det då också? Borde kanske vara lättare att höra mer exakt utan störande motorljud? :)


Här är en 14 år gammal tråd som lite handlar om samma sak...... ;)
 
Om du inte drar igång motorn utan drar runt hjulet manuellt, hörs det då också? Borde kanske vara lättare att höra mer exakt utan störande motorljud? :)


Här är en 14 år gammal tråd som lite handlar om samma sak...... ;)
Tack, ska kolla! Får testa när jag kommer hem, men har för mig att jag inte har hört något när jag snurrar för hand. En intressant sak är att när jag kör så försvinner ljudet när jag antingen drar in kopplingen eller börjar motorbromsa:/
 
Sitter framdrevet med mutter, vikt låsbricka på splinesad axel så kan muttern vara för dåligt åtdragen och då drevet kan klappa lite framåt-bakåt i splinesen. Det låter lite klicketiklack framförallt är man rullar med avstängd motor i 10 km/tim.
Det låter ganska likt ett risigt lager på utgående axel fast enklare att åtgärda.
Om du är momentnyckelsfetischist så halar du fram den eller så tar du mutterknacken.

Är kedjan ojämnt sliten så uppstår oljud. Kolla slacket genom att snurra bakhjulet hela kedjans längd. Avfettningsmedel kan åstadkomma detta.
Testa att smörja kedjan när du kollat det andra. Det kan också hjälpa.
 
Last edited:
Sitter framdrevet med mutter, vikt låsbricka på splinesad axel så kan muttern vara för dåligt åtdragen och då drevet kan klappa lite framåt-bakåt i splinesen. Det låter lite klicketiklack framförallt är man rullar med avstängd motor i 10 km/tim.
Det låter ganska likt ett risigt lager på utgående axel fast enklare att åtgärda.
Om du är momentnyckelsfetischist så halar du fram den eller så tar du mutterknacken.

Är kedjan ojämnt sliten så uppstår oljud. Kolla slacket genom att snurra bakhjulet hela kedjans längd. Avfettningsmedel kan åstadkomma detta.
Testa att smörja kedjan när du kollat det andra. Det kan också hjälpa.
IMG_20240702_195624.jpgIMG_20240702_195501.jpg
Jag har testat att snurra på hjulet utan motorn igång, och kan väll höra något litet liknande i framdrevet, men sen tänker jag väll att det ska låta lite?😅 Förstod inte riktigt det med muttern, så bifogade en bild så man kan se om det är en sådan😁 Sen skickade jag bild på kedjan, som jag spände häromdan, så jag vet att den har 2.5cm slack ungefär... Men läste i den gamla tråden att det kunde va snett mellan fram och bakdrev och jag tycker att det ser snett ut när jag kollar...
 
View attachment 500485View attachment 500486
Jag har testat att snurra på hjulet utan motorn igång, och kan väll höra något litet liknande i framdrevet, men sen tänker jag väll att det ska låta lite?😅 Förstod inte riktigt det med muttern, så bifogade en bild så man kan se om det är en sådan😁 Sen skickade jag bild på kedjan, som jag spände häromdan, så jag vet att den har 2.5cm slack ungefär... Men läste i den gamla tråden att det kunde va snett mellan fram och bakdrev och jag tycker att det ser snett ut när jag kollar...
Jo det ska låta lite.
Jag tycker att kedjan ser sned ut.
Kolla markeringarna på svingen vid axeln och justerskruvarna. Är dessa lika på båda sidorna. Gärna bilder om du är osäker.

Kedjan har över 100 länkar. Om t ex 40 i rad är slitna och 60 av dem är som nya så varierar avståndet på kedjan beroende var man mäter. Så om du har 2,5 cm slack har du det om du vrider bakhjulet ett kvarts varv, nästa kvartsvarv och nästa. Samma 2,5 cm varje gång? Då är kedjan ok. Är det ibland 2 cm och ibland 4-5 cm då är kedjan ojämnt sliten och ger oljud och ryckig gång.

Du har en låsbricka som är vikt över muttern. Det kan vara så att muttern är lite lös så drevet glappar på splinsen på axeln.

Fr vänster
Mutter 92210
Låsbricka 92200
Framdrev 13144
Tätning
Distans
Lager
Utgående axel med splines
IMG_0711.jpeg
 
Mitt förslag är att knacka ned låsbrickan som är uppvikt på sidorna av muttern. Lossa muttern med fingrarna om det går annars med spärrskaft och hylsa. Håll ner fotbromsen.
Gick det att lossa muttern lätt så kan det ha varit felet. Dra åt satan och vik upp låsbrickan på två sidor. En polygrip funkar bra.
 
Mitt förslag är att knacka ned låsbrickan som är uppvikt på sidorna av muttern. Lossa muttern med fingrarna om det går annars med spärrskaft och hylsa. Håll ner fotbromsen.
Gick det att lossa muttern lätt så kan det ha varit felet. Dra åt satan och vik upp låsbrickan på två sidor. En polygrip funkar bra.
IMG_20240702_195447.jpg
Jag kollade kedjan och fick rätt jämt över 2cm överallt, man får väll trycka till lite för att få det värdet man vill? Jag ska testa ditt förslag när jag har tid efter jobbet... Nybörjarfråga kanske nu, men måste jag inte ta av hela metallbiten på bilden? Blir det inte svårt då växelpedalen är kopplad dit? Sen när de gäller markeringarna på svingarmen så har jag kollat att de är lika på båda sidor. Tack så jättemycket för de grundliga svaren!
 
View attachment 500496
Jag kollade kedjan och fick rätt jämt över 2cm överallt, man får väll trycka till lite för att få det värdet man vill? Jag ska testa ditt förslag när jag har tid efter jobbet... Nybörjarfråga kanske nu, men måste jag inte ta av hela metallbiten på bilden? Blir det inte svårt då växelpedalen är kopplad dit? Sen när de gäller markeringarna på svingarmen så har jag kollat att de är lika på båda sidor. Tack så jättemycket för de grundliga svaren!
Ja men det är lite meck. Kolla detta först:

Som iceice skrev. Framdrevet ser lite slitet ut. Kedjan kan vara sliten men jämnt sliten då du har samma slack hela vägen. Det hänger ju ihop, slitet framdrev och sliten kedja. Bakdrevet kan hålla två kedjor och två framdrev.
Testa att lyfta kedjan på bakdrevet. Ta tag i en nit och dra rakt bakåt. Kan du lyfta några mm så är den sliten. Annars är den ok. Oavsett är det ingen brådska med att byta något.

Smörj kedjan ordentligt på rullarna. Provkör.
Blir det tyst så behöver du inte kolla muttern till framdrevet.

En kedja bör hålla 2000 mil. Det är väldigt olika. 1000 mil är i alla fall väldigt lite.
 
Last edited:
Den lätta metoden:
Prova att öka slacket till 35mm, borde räcka med 1/6 varv på justerskruvarna.
Den vanligaste orsaken med kedjeproblem är som jag ser det för hårt spänd kedja.
Den mer avancerade metoden:
Lyft hojen baktill men inte i svingen. (kan var knepigt jag vet, har du tur går det med en stång inne i svingaxeln)
Mät upp avståndet från marken/golvet till hjulaxeln.
Stötta upp bakhjulet så fjädringen avlastas.
Ta loss hundbenen (förutsätter att du har hundben)
Höj sedan bakhjulet 2 cm och mät upp kedjeslacket. Dvs hjulet fjädrat 2 cm
Höj sedan bakhjulet 2 cm till och mät upp kedjeslacket. Dvs hjulet fjädrat 4 cm
Höj sedan bakhjulet 2 cm till och mät upp kedjeslacket. Dvs hjulet fjädrat 6 cm
Höj sedan bakhjulet 2 cm till och mät upp kedjeslacket. Dvs hjulet fjädrat 8 cm
Höj sedan bakhjulet 2 cm till och mät upp kedjeslacket. Dvs hjulet fjädrat 10 cm
Höj sedan bakhjulet 2 cm till och mät upp kedjeslacket. Dvs hjulet fjädrat 12 cm
Brukar vara ca 12 cm fjädring bak. Om allt funkat kommer kedjeslacket minskat och minskat för att sedan öka igen. Minst är slacket när axel främre kedjedrev, svingaxel och bakaxel ligger i rät linje. Och då bör du ha ca 1 cm slack. #
Montera tillbaks hundbenen.
(På min GSX1300R ska enligt manualen slacket vara 25 - 35 mm. Ställer jag in slacket till 1 cm med axel främre kedjedrev, svingaxel och bakaxel ligger i rät linje så blir slacket 35 mm med hojen på sidostöd eller bakre depåstöd. Så jag kör med 35 mm slack gissar 25 mm är för dom som inte trycker lika mycket på kedjan som jag vid slackmätning. Med andra ord, ju starkare slacktestaren är, dessto större slack mår kedjan bäst av.)
# Med avstånd mellan kedjedrevaxlarna ca 60 cm blir 2 % ca 1,2 cm dvs ca 1 cm.
2 % från länken nedan från kedjetillverkaren Tsubakimoto Chain Co
 
Last edited:
Ja men det är lite meck. Kolla detta först:

Som iceice skrev. Framdrevet ser lite slitet ut. Kedjan kan vara sliten men jämnt sliten då du har samma slack hela vägen. Det hänger ju ihop, slitet framdrev och sliten kedja. Bakdrevet kan hålla två kedjor och två framdrev.
Testa att lyfta kedjan på bakdrevet. Ta tag i en nit och dra rakt bakåt. Kan du lyfta några mm så är den sliten. Annars är den ok. Oavsett är det ingen brådska med att byta något.

Smörj kedjan ordentligt på rullarna. Provkör.
Blir det tyst så behöver du inte kolla muttern till framdrevet.

En kedja bör hålla 2000 mil. Det är väldigt olika. 1000 mil är i alla fall väldigt lite.
Nu har jag testat att smörja ordentligt, tyckte inte att det gjorde ljudet bättre tyvärr... Så jag testade att göra det med muttern till framdrevet, men tryckte rätt rejält och den ville intr röra sig, så tänkte att det nog inte är det som är problemet... Skickade även bild nu på svingarmens justering, då kedjan såg sne ut, men jag tycker att de ser bra ut personligen. Borde jag testa att göra kedjan mer lös? Då jag spände kedjan förra veckan från att ha varit nästan 4cm slack och då fanns ljudet redan, så känns det lite onödigt. Tack för alla svar!
 

Bifogat

  • IMG_20240707_130712.jpg
    IMG_20240707_130712.jpg
    2.5 MB · Visningar: 21
  • IMG_20240707_130700.jpg
    IMG_20240707_130700.jpg
    4.9 MB · Visningar: 21
  • IMG_20240707_130641.jpg
    IMG_20240707_130641.jpg
    2.7 MB · Visningar: 26
Nu tycker jag att framdrevet ser riktigt slitet ut. Kollade du om det gick att lyfta upp kedjan från bakdrevet? Är kedjan sliten?

Du kan ju testa att byta enbart framdrev. Kan tidigare ägare ha bytt kedja utan att byta drev?
En man tittar på ”dalen” mellan topparna på kuggarna så ska de ha samma radie. Det har inte ditt drev.IMG_0719.jpeg
 
Nu tycker jag att framdrevet ser riktigt slitet ut. Kollade du om det gick att lyfta upp kedjan från bakdrevet? Är kedjan sliten?

Du kan ju testa att byta enbart framdrev. Kan tidigare ägare ha bytt kedja utan att byta drev?
En man tittar på ”dalen” mellan topparna på kuggarna så ska de ha samma radie. Det har inte ditt drev.View attachment 500696
Ja jag testade att dra där bak och om jag drog väldigt hårt så rörde den sig jättelite, knappt en millimeter. Inte alls som på bilden du skickade. Ja, men då känner jag isf att man kanske ska leva med ljudet och köra slut lite mer på kedjan och bakdrev, eller det kanske bara är dumt;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top