Lonjon03
Ny medlem
- Gick med
- 30 Jun 2024
- Hoj
- Kawasaki z300 ABS 2016
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Svårt..... Det ser ute lite som att kedjan inte drar helt jämt...... Då kan drev/kedja slitas ut fortare. Men lite för kort klipp för att se hur dreven/kedjan ser ut och jag hör inte ens ljudet du syftar på när jag lyssnar via datorn. Line:ar kedjan som den ska? I såna här fall brukar det åtminstone vanligtvis vara relaterat till kedja/drivpaket eller möjligtvis lagret bak. Men får lite känslan av att du tänker att "ljudet" kommer från främre drevet? Det är framförallt där du filmar åtminstone...... Det sitter väl ett lager bakom främre drevet också. Det borde också kunna vara en felkälla. Tycker mig höra nåt "tickande" ljud när jag lyssnade igen. Är det vad du syftar på? Det låter mer lager-relaterat än drev/kedja men jag kan ha fel och det är kanske inte ens det "ljudet" du syftar på.......För någon vecka sen märkte jag ljud från vänster sida av motorcykeln i lite högre hastigheter. Detta ljud blev högre och hörs nu även i låga hastigheter. Jag spånar om att det handlar om byte av drivpaket, men då min hoj bara gått 1000mil. Har någon nån idé vad det kan handla om? Tack
Ja, det va lite för kort videoSvårt..... Det ser ute lite som att kedjan inte drar helt jämt...... Då kan drev/kedja slitas ut fortare. Men lite för kort klipp för att se hur dreven/kedjan ser ut och jag hör inte ens ljudet du syftar på när jag lyssnar via datorn. Line:ar kedjan som den ska? I såna här fall brukar det åtminstone vanligtvis vara relaterat till kedja/drivpaket eller möjligtvis lagret bak. Men får lite känslan av att du tänker att "ljudet" kommer från främre drevet? Det är framförallt där du filmar åtminstone...... Det sitter väl ett lager bakom främre drevet också. Det borde också kunna vara en felkälla. Tycker mig höra nåt "tickande" ljud när jag lyssnade igen. Är det vad du syftar på? Det låter mer lager-relaterat än drev/kedja men jag kan ha fel och det är kanske inte ens det "ljudet" du syftar på.......![]()
Om du inte drar igång motorn utan drar runt hjulet manuellt, hörs det då också? Borde kanske vara lättare att höra mer exakt utan störande motorljud?Ja, det va lite för kort videoJo exakt tänker att det är framdrev/kedjan. Ja, syftar på det tickaktiga ljudet. Tänker mest att om det handlar om drivpaket, så känner jag att jag kan byta själv. Men om det är något med avancerat så får nog proffsen hjälpa till
![]()
Tack, ska kolla! Får testa när jag kommer hem, men har för mig att jag inte har hört något när jag snurrar för hand. En intressant sak är att när jag kör så försvinner ljudet när jag antingen drar in kopplingen eller börjar motorbromsa:/Om du inte drar igång motorn utan drar runt hjulet manuellt, hörs det då också? Borde kanske vara lättare att höra mer exakt utan störande motorljud?
Ljud från kedja/framdrev
Förra sommaren bytte jag drivpaket på hojjen och vad jag kan minnas så funkade och lät allt som det skulle. På slutet av sommaren däremot hörde jag ett "nytt" ljud som verkade följa hastigheten men tänkte inte så mycket på det då. I samband med detta råkade jag lägga ner cykeln på högersidan på...www.sporthoj.com
Här är en 14 år gammal tråd som lite handlar om samma sak......![]()
Sitter framdrevet med mutter, vikt låsbricka på splinesad axel så kan muttern vara för dåligt åtdragen och då drevet kan klappa lite framåt-bakåt i splinesen. Det låter lite klicketiklack framförallt är man rullar med avstängd motor i 10 km/tim.
Det låter ganska likt ett risigt lager på utgående axel fast enklare att åtgärda.
Om du är momentnyckelsfetischist så halar du fram den eller så tar du mutterknacken.
Är kedjan ojämnt sliten så uppstår oljud. Kolla slacket genom att snurra bakhjulet hela kedjans längd. Avfettningsmedel kan åstadkomma detta.
Testa att smörja kedjan när du kollat det andra. Det kan också hjälpa.
Jo det ska låta lite.View attachment 500485View attachment 500486
Jag har testat att snurra på hjulet utan motorn igång, och kan väll höra något litet liknande i framdrevet, men sen tänker jag väll att det ska låta lite?Förstod inte riktigt det med muttern, så bifogade en bild så man kan se om det är en sådan
Sen skickade jag bild på kedjan, som jag spände häromdan, så jag vet att den har 2.5cm slack ungefär... Men läste i den gamla tråden att det kunde va snett mellan fram och bakdrev och jag tycker att det ser snett ut när jag kollar...
Mitt förslag är att knacka ned låsbrickan som är uppvikt på sidorna av muttern. Lossa muttern med fingrarna om det går annars med spärrskaft och hylsa. Håll ner fotbromsen.
Gick det att lossa muttern lätt så kan det ha varit felet. Dra åt satan och vik upp låsbrickan på två sidor. En polygrip funkar bra.
Ja men det är lite meck. Kolla detta först:View attachment 500496
Jag kollade kedjan och fick rätt jämt över 2cm överallt, man får väll trycka till lite för att få det värdet man vill? Jag ska testa ditt förslag när jag har tid efter jobbet... Nybörjarfråga kanske nu, men måste jag inte ta av hela metallbiten på bilden? Blir det inte svårt då växelpedalen är kopplad dit? Sen när de gäller markeringarna på svingarmen så har jag kollat att de är lika på båda sidor. Tack så jättemycket för de grundliga svaren!
Nu har jag testat att smörja ordentligt, tyckte inte att det gjorde ljudet bättre tyvärr... Så jag testade att göra det med muttern till framdrevet, men tryckte rätt rejält och den ville intr röra sig, så tänkte att det nog inte är det som är problemet... Skickade även bild nu på svingarmens justering, då kedjan såg sne ut, men jag tycker att de ser bra ut personligen. Borde jag testa att göra kedjan mer lös? Då jag spände kedjan förra veckan från att ha varit nästan 4cm slack och då fanns ljudet redan, så känns det lite onödigt. Tack för alla svar!Ja men det är lite meck. Kolla detta först:
Som iceice skrev. Framdrevet ser lite slitet ut. Kedjan kan vara sliten men jämnt sliten då du har samma slack hela vägen. Det hänger ju ihop, slitet framdrev och sliten kedja. Bakdrevet kan hålla två kedjor och två framdrev.
Testa att lyfta kedjan på bakdrevet. Ta tag i en nit och dra rakt bakåt. Kan du lyfta några mm så är den sliten. Annars är den ok. Oavsett är det ingen brådska med att byta något.
Smörj kedjan ordentligt på rullarna. Provkör.
Blir det tyst så behöver du inte kolla muttern till framdrevet.
En kedja bör hålla 2000 mil. Det är väldigt olika. 1000 mil är i alla fall väldigt lite.
Ja jag testade att dra där bak och om jag drog väldigt hårt så rörde den sig jättelite, knappt en millimeter. Inte alls som på bilden du skickade. Ja, men då känner jag isf att man kanske ska leva med ljudet och köra slut lite mer på kedjan och bakdrev, eller det kanske bara är dumtNu tycker jag att framdrevet ser riktigt slitet ut. Kollade du om det gick att lyfta upp kedjan från bakdrevet? Är kedjan sliten?
Du kan ju testa att byta enbart framdrev. Kan tidigare ägare ha bytt kedja utan att byta drev?
En man tittar på ”dalen” mellan topparna på kuggarna så ska de ha samma radie. Det har inte ditt drev.View attachment 500696
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |