Konstigt ljud, eller lös grej i gaffelbenen.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hittade ingen tråd som behandlade detta, kanske är helt normalt men man vet ju inte om man inte frågar :)
Har lämnat in mina gaffelben för ombyggnation för en förhoppningsvis behagligare gång när det väl är klart.
Har alltså inte upplevt några problem med gaffelbenen förutom att de inte absorberar snabba stötar så behagligt som jag vill.

Då jag demonterat benen och vände dem upp och ned hörde jag att någonting "gled" runt inne i kompressionsbenet. Jäkligt märkligt tänkte jag, allt borde ju antingen sitta fast eller sitta i spänn av fjädern.. Gjorde samma manöver på returbenet och den rackaren lät exakt likadant.

Låter som att antingen fjädern eller något som skulle kunna vara en hylsa "glider" runt där inne när jag vrider och vänder på gaffelbenen. Krävs inte speciellt mycket "fall" för att det ska börja "glida". Fjädern borde väl sitta i spänn hela tiden även utan belastning på benen och en hylsa skulle väl inte kunna fylla någon funktion?
Eller ja - om fjädern är mycket smalare än loppet kanske en hylsa används för att centrera fjädern så att den itne går emot loppets innerväggar....?
Är absolut ingen expert på hur det ska fungera och undrar om någon här inne har koll på om det kanske "är den modellen" eller om det är troligare att någon gjort något med benen innan jag köpte hojen vilket resulterat i detta. Sista alternativet är tveksamt då den endast var 1 år gammal och gått strax över 1000mil då jag köpte den.

De är nu inlämnade på firman som ska bygga om dem, de kunde inte heller riktigt svara på vad det kan var som låter!? Det tolkar jag som att det inte är helt vanligt iaf...
De har ännu inte men kommer att öppna upp benen för ombyggnationen och då se vad det är som låter, men jag vill ju veta redan nu :)
Någon som kan ha en ide om vad det är som låter?

Hojjen är en Ducati Desert Sled -2021, utrustad med KYB 46mm USD gaffelben, kompression i vänster och rebound i höger ben.
 
Om det handlar om cykeln du har listad i din Avatar så är det högst troligt att den är fjädern. En urplockad gaffelfjäder känns väldigt mjuk och den komprimeras av sin egna vikt utanför gaffeln. En cykel (150+ kg) trycker ju normalt ihop den, men en utsträckt gaffel utan belastning kan absolut ha visst spel i fjädern.
 
Mina toppmuttrar måste jag trycka ner för att de ska ta gäng. Så har det varit på alla mina nu omoderna gafflar. Inga glappande gaffelfjädrar alltså.

Det kanske ska vara så på USD-gafflar? :)
 
Hej.
Det var så nu innan modifieringen.
Enligt ett YT klipp där de tar isär gafflarna (likadan hoj) så ska fjädern sitta så pass spänt att du måste använde ett verktyg för att komprimera den tillräckligt vid isärtagning.
Det bygger iofs på att det är original fjädern som sitter i, kan vara så att någon bytt fjäder innan...
 
Jag har aldrig mekat med en sådan framgaffel, men om framgaffeln fungerat hjälpligt så ser jag inte heller någon anledning till omedelbar panik. Många framgafflar innehåller en hel del "lösa" delar som kan glida fram och tillbaka, t.ex. oljan själv, bumpgummin ("bottom out rubber"), distanser, hylsor och så kallade topoutfjädrar.
 
Baserat på sprängskissen så borde ingenting glida runt eller vara löst inne i dämparen om inte fjädern kortats eller distansen (13) kapats av, men då skulle inte förspänningen göra någon skillnad på de första varven vilken den faktiskt gör.

Blir spännande att höra vad verkstaden hittar!
 
Back
Top