Konstigt läte från motorn!.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo det är såhär att jag har haft uppe detta på 125forumet men fick inte så många svar.. men inte lätt för nån där kanske att veta så udda grejor.. det är sånt man bär med sig med erfarenheten... i vicket fall så kan jag börja med att skriva att den har skurit (hål i kolven) och då monterade jag ett icke fräsht cylinderpaket jag hade hemma med dålig cylinder/kolv.
Efter denna lilla incident så kom det ett ljud när jag varvade ur motorn. ca 8k varv så kom det detta spec ljud som låter ungefär som ett trasigt lager. SHHHHH ni vet detdär ljudet som om det blåser hårt eller nåt.. aja.. kanske någon som vet vad jag snackar om. Jag har inte riktigt vågat köra med hojen me tanke på ljudet.
Som sagt de kommer när man varvar ur och håller i sig ett tag. När jag varvar ner motorn så efter en stund så slocknar det. de verkar inte ha något spec varval eller så. det låter alltid likadant, varken högre eller lägre.
Kört 20 mil med det ofräsha cylinderpaketet och nu iår så bytte jag till en ny cylinder och kolv men ljudet är kvar.. haft mina spekulationer kring att det kunnat vara kolvringarna men det är uteslutet nu.

Väldigt tacksam för alla svar och funderingar. kanske att ni kan hjälpa mig luska ut va det är.

Du har fått in en huggorm luftburken. Locka fram den med en mus, killa den i nacken, då ringlar den säkert iväg.

Bandit1200 skrev:
Du har fått in en huggorm luftburken. Locka fram den med en mus, killa den i nacken, då ringlar den säkert iväg.
De första 20 milen då jag körde med det kassa cylinderpaketet så körde jag även med originalluftburken.. nu kör jag med öppet filter och nytt cylinderpaket.. samma ljud..

Hål i kolven = aluminium på fel ställen. Kan tänkas att lite för mycket har hamnat nere i vevhuset, och lagren har tagit stryk.

Några smarta svar som löser alla dina problem helt plötsligt lär du nog inte få här heller. Förmodligen är det kolvringarna som låter när de försöker krypa ut genom portarna. Fortsätter du och köra så har du nog i bästa fall en trasig kolv och ännu trasigare cylle - om vevstaken håller.

Låt min motor illa plockar jag isär den och kollar alla lagerspel samt lagar felet.

philsson skrev:
Jo det är såhär att jag har haft uppe detta på 125forumet men fick inte så många svar..

Last edited:
Bearing skrev:
Kan du inte försöka beskriva ljudet bättre?
Som när du snurrar på ett skateboard/inlines hjul så låter det när de rullar fritt i luften.. JAg vet inte om det är något konstigt med det bara att jag inte haft det förut eller inte lagt märke till det.
Flummo skrev:
Hål i kolven = aluminium på fel ställen. Kan tänkas att lite för mycket har hamnat nere i vevhuset, och lagren har tagit stryk.
Enligt en kunnig god vän så skulle de aluminiumspån som åkt ner i veven inte skada lagret pga att lagret var gjort i nåt material bla bla.. härdat nånting så det skulle bara äta upp spånen om inte de hade kommit några större spån vilket jag inte såg.. sköljde ur vevpartiet 5-6ggr med bensin innan jag satte på cylinder igen och körde.
andersbrink skrev:
Några smarta svar som löser alla dina problem helt plötsligt lär du nog inte få här heller. Förmodligen är det kolvringarna som låter när de försöker krypa ut genom portarna. Fortsätter du och köra så har du nog i bästa fall en trasig kolv och ännu trasigare cylle - om vevstaken håller.

Låt min motor illa plockar jag isär den och kollar alla lagerspel samt lagar felet.
Kolven och cylindern är bytt sedan dess att ljudet började.. men det är fortfarane samma ljud.. därav min osäkerhet.. jag var mer eller mindre säker på att det var kolvringarna men när jag bytte som sagt cyliderpaket så fortsatte ljudet.. helt knasigt.. men jag vet ju inte om det är ett normalt ljud eller inte..

ramlager är min gissning.
Låter ungefär på det sätt du beskriver.

UrbanTiger skrev:
Du ska inte lyssna så ,ycket på dina kompisar :gnissla
Allså har du haft en härdsmälta så att kolven gått i hål så har ju materialet i kolven tagit vägen någon stans. 100% av det har blåst rätt ner i vevhuset och efter det har det troligen ventiletats ut en del genom avgasporten.
Jox nere i vevhuset är en katastrof. Aluminiumbitar som kommer in i ett kullager blir som utsmetat tuggummi som du har under din sko när du kliver in på mammas nya vardagsrumsmatta.
Som Seiko säger så ligger ramlagren risigt till. Helst ska du byta och kanske också vevstakslager behövs bytas av samma orsak. Håller du koll på att det inte blir värre så går det nog att köra. Har du en jäkla tur rensar lagret sig och börjar gå tyst igen.
det lustiga är att det inte blitt värre.. och det kommer ju bara ibland.. (när jag varvat ur motorn).. det som är ennu lustigare är att det inte låter mer eller mindre när motorn varvar mycket eller lite. utan låter EXAKT lika hela tiden.. som om nåt drev i växellådan levde sitt eget liv eller nåt.. :D jaja.. vad vet jag.. men känns inte logiskt att det har med motorhaverin att göra av någon anledning.. men eftersom det inte blir värre så kör jag på det.. om ramlagret rasar så pajar de väl inte för nåt annat hoppas jag.. :rolleyes:

jag tror det är dina andhämtningar som ökar då nålen närmar sig rödmarkeringen och hastigheten börjar krypa uppåt 140... ta det lugnt så ordnar det sig

philsson skrev:
Jo det är såhär att jag har haft uppe detta på 125forumet men fick inte så många svar.. men inte lätt för nån där kanske att veta så udda grejor.. det är sånt man bär med sig med erfarenheten... i vicket fall så kan jag börja med att skriva att den har skurit (hål i kolven) och då monterade jag ett icke fräsht cylinderpaket jag hade hemma med dålig cylinder/kolv.
Efter denna lilla incident så kom det ett ljud när jag varvade ur motorn. ca 8k varv så kom det detta spec ljud som låter ungefär som ett trasigt lager. SHHHHH ni vet detdär ljudet som om det blåser hårt eller nåt.. aja.. kanske någon som vet vad jag snackar om. Jag har inte riktigt vågat köra med hojen me tanke på ljudet.
Som sagt de kommer när man varvar ur och håller i sig ett tag. När jag varvar ner motorn så efter en stund så slocknar det. de verkar inte ha något spec varval eller så. det låter alltid likadant, varken högre eller lägre.
Kört 20 mil med det ofräsha cylinderpaketet och nu iår så bytte jag till en ny cylinder och kolv men ljudet är kvar.. haft mina spekulationer kring att det kunnat vara kolvringarna men det är uteslutet nu.

Väldigt tacksam för alla svar och funderingar. kanske att ni kan hjälpa mig luska ut va det är.

Ett trasigt lager låter lnadöfngpqeorvpadnvipav medan det kanske är korvbulten det låter mer slörp smakilidong ttjopng pik pik pik pssssssss :brinnerup

gurra snurra skrev:
Ett trasigt lager låter lnadöfngpqeorvpadnvipav medan det kanske är korvbulten det låter mer slörp smakilidong ttjopng pik pik pik pssssssss :brinnerup
"kul".. föresten.. för alla andra som är lite mer seriösa.. ny kolvbult och klips!.. så det ska det inte heller vara!. :näsblod

Idag så kommer en spekulant på MCn.. ( har den till salu) så jag bytte till originalavgassystemet men utan att bestycka om förgasaren.. körde en runda ner till stan för att köpa några skruvar jag saknade och då märkte jag att nu ligger ljudet i HELA tiden!!.. det som inte blitt sämre eller nåt men nu idag när jag satte på originalsystemet och sånt så låg ljudet i som sagt hela tiden.. :confused: Nu vet jag att hojen får helt fel bränsleblandning .. för fett helt på tok.. men kan det påverka sådannahär ljud?.. isf måste det ju vara något i antingen veven eller cylindern.. lustigt..
Äntligen någon ledtråd på vad det kan vara.. förhoppningsvis så behöver jag inte tänka på det mer snart.. :rolleyes:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D