Xeizz
Ny medlem
- Gick med
- 17 Jun 2003
- Hoj
- KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
För ett par dagar sedan så fick jag punka på framhjulet mitt under en ganska aktiv körning på en fin krokig landsväg. Fick med nöd och näppe stop på hojen utan att lägga den. En upplevelse i sig som jag helst inte vill erfara fler gånger. Ventilen i framdäcket hade spruckit och vikt sig. Och där läckte luften ut. Det tog ca 10 sek sen var framdäcket tomt. Så de sista 5 meterna innan jag fick stop på hojen så rullade cykeln med platt framhjul.
Aja. Lossade sedan däcket, bytte till ny ventil. Och fyllde upp igen till ca 2.2 bar som jag kört på tidigare. Men hojen kändes konstig. Känns precis som om det bara var 0.5 bar i däcket. Den spårade hejvilt och hojen var ostabil.
Tänkte att det kanske berodde på för lågt däcktryck. Fyllde upp till 2.5 bar. Men fortfarande samma fenomen. Fyllde en gång till, till 2.9 bar men än en gång samma sak igen.
Utvändigt och invändigt på däcket syns inga skador. Inga linjer eller fysiska synliga skador. Ser precis ut som innan.
Min fundering är att under de 5 meterna jag körde med punka när fälgen pressade däcket ner mot asfalten så har kanske korden tagit skada? Kanske "brutit" eller missformat den lite så mitten av däcket inte har samma form längre i stommen? Nu när det är luft i däcket så har däcket samma form som innan. Men hojen betet sig skit mysko.
Någon som har några idéer innan jag slänger ut pengar på nytt däck då däcket jag har, har bara rullat ca 2-300mil??
Edit: hojen det gäller är en Yamaha R1 -98, med: Michelin pilot power 2CT. 120/60-17 ZR
Aja. Lossade sedan däcket, bytte till ny ventil. Och fyllde upp igen till ca 2.2 bar som jag kört på tidigare. Men hojen kändes konstig. Känns precis som om det bara var 0.5 bar i däcket. Den spårade hejvilt och hojen var ostabil.
Tänkte att det kanske berodde på för lågt däcktryck. Fyllde upp till 2.5 bar. Men fortfarande samma fenomen. Fyllde en gång till, till 2.9 bar men än en gång samma sak igen.
Utvändigt och invändigt på däcket syns inga skador. Inga linjer eller fysiska synliga skador. Ser precis ut som innan.
Min fundering är att under de 5 meterna jag körde med punka när fälgen pressade däcket ner mot asfalten så har kanske korden tagit skada? Kanske "brutit" eller missformat den lite så mitten av däcket inte har samma form längre i stommen? Nu när det är luft i däcket så har däcket samma form som innan. Men hojen betet sig skit mysko.
Någon som har några idéer innan jag slänger ut pengar på nytt däck då däcket jag har, har bara rullat ca 2-300mil??
Edit: hojen det gäller är en Yamaha R1 -98, med: Michelin pilot power 2CT. 120/60-17 ZR
Last edited: