Konstigt fenomen med framdäck.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
För ett par dagar sedan så fick jag punka på framhjulet mitt under en ganska aktiv körning på en fin krokig landsväg. Fick med nöd och näppe stop på hojen utan att lägga den. En upplevelse i sig som jag helst inte vill erfara fler gånger. Ventilen i framdäcket hade spruckit och vikt sig. Och där läckte luften ut. Det tog ca 10 sek sen var framdäcket tomt. Så de sista 5 meterna innan jag fick stop på hojen så rullade cykeln med platt framhjul.

Aja. Lossade sedan däcket, bytte till ny ventil. Och fyllde upp igen till ca 2.2 bar som jag kört på tidigare. Men hojen kändes konstig. Känns precis som om det bara var 0.5 bar i däcket. Den spårade hejvilt och hojen var ostabil.
Tänkte att det kanske berodde på för lågt däcktryck. Fyllde upp till 2.5 bar. Men fortfarande samma fenomen. Fyllde en gång till, till 2.9 bar men än en gång samma sak igen.

Utvändigt och invändigt på däcket syns inga skador. Inga linjer eller fysiska synliga skador. Ser precis ut som innan.

Min fundering är att under de 5 meterna jag körde med punka när fälgen pressade däcket ner mot asfalten så har kanske korden tagit skada? Kanske "brutit" eller missformat den lite så mitten av däcket inte har samma form längre i stommen? Nu när det är luft i däcket så har däcket samma form som innan. Men hojen betet sig skit mysko.

Någon som har några idéer innan jag slänger ut pengar på nytt däck då däcket jag har, har bara rullat ca 2-300mil??

Edit: hojen det gäller är en Yamaha R1 -98, med: Michelin pilot power 2CT. 120/60-17 ZR

Last edited:
Blev däcket deformerat när luften gick ur och har inte återhämtat sig?
Sätt upp hojen på depåstöd och släpp ur luften.
Ser däcket fortfarande helt runt ut när du snurrar runt framhjulet?
Värm däcket med varmluftpistol med max 1000W samtidigt som du snurrar runt däcket med en hand.
När det börjar kännas varmt för handen som snurrar hjulet men inte så du bränner dig, sluta med värmen
och fyll på 2,5 bar.
Och ut och kör. Känns det fortfande kass, ja då gissar jag däcket blev förstört.

Har inte även R1 -98 120/70 17 som profil på framdäcket? Kanske inte spelar så stor roll kanske?
?

Blev däcket deformerat när luften gick ur och har inte återhämtat sig?
Sätt upp hojen på depåstöd och släpp ur luften.
Ser däcket fortfarande helt runt ut när du snurrar runt framhjulet?
Värm däcket med varmluftpistol med max 1000W samtidigt som du snurrar runt däcket med en hand.
När det börjar kännas varmt för handen som snurrar hjulet men inte så du bränner dig, sluta med värmen
och fyll på 2,5 bar.
Och ut och kör. Känns det fortfande kass, ja då gissar jag däcket blev förstört.

Tack för tipset. Ska ut och greja lite i garaget idag så ska testa det.

Släppte ur luften med depåstöd fram och bak och snurrade på hjulet. Däcket håller fortfarande formen. Tyvärr har jag ingen varmluftpistol så kan inte testa det med värmen. Får se om jag kan få tag på en picka så ska jag testa det med. Men troligtvis så är det nog kört med däcket :-( det konstiga är ju att det inte tålde mer än ca 5m att rulla med platt däck innan det tog skada. Borde klara mer tycker man. Särskilt när man inte ser några yttre fysiska skador på vare sig in eller utsidan.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla