Konstigt fel SXV

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag bytte kolvar precis samt topplockspackningar och fotpackningar på SXVn efter att topplockspackningen börjat läcka. Efter provstart så gick hojen lite dåligt så jag ställde förmodligen kammarna lite fel. Jag rev isär för att ställa rätt och vad ser jag?
Vitt klev överallt.
GREAT! den tar in vatten IGEN!

Det finns ett fel på dessa hojar, de kan läcka vatten i oljan genom en genomförning mellan blockhalvorna. Jag tänkte att det är självklar det värsta eftersom att jag bytt allt annat.

Jag lyfter topparna igen och ser att den ena kolven börjat bli lite sotig men den andra ser fortfarande nypolerad ut. Hojen går på båda cyllindrarna så där ligger inte problemet. Kan det vara så att man ska smeta packningsgegg vid topplockspackningarna för att täta vattenkanalerna? Det klingar lite fel i mina öron, men vad tror ni?

Jag bifogar ett par bilder så ni kan se hur det ser ut.

Bifogat

• DSC00398.jpg
    DSC00398.jpg
    235.2 KB · Visningar: 83
  • DSC00400.jpg
    DSC00400.jpg
    239.3 KB · Visningar: 90
Jag har faktiskt inte gjort det. Hur gör jag det på lättast sätt?

Det borde vara den toppen vars kolv är ren antar jag?

Nja..... Lite läckande topp bör inte räcka för att hålla kolvtoppen ren.....

Tänkte mest att om du har bytt packningar och det fortfarande inte håller tätt så är det troligen pboxen vid genomföringen eller så är en av topparna skev...

Hur är det föresten med drivaxeln till vattenpumpen. Kan det läcka där?

Nja..... Lite läckande topp bör inte räcka för att hålla kolvtoppen ren.....

Tänkte mest att om du har bytt packningar och det fortfarande inte håller tätt så är det troligen pboxen vid genomföringen eller så är en av topparna skev...

Hur är det föresten med drivaxeln till vattenpumpen. Kan det läcka där?

Nej, packboxen till vattenpumpen går genom växellådsoljan och den är fin.

Tror du att man vågar återanvända topplockspackningarna efter check av topparna? Den har ju trots allt bara gått i 5 min.

Jag kan egentligen inte tänka mig att det är något annat än toppen som läcker eftersom att oljan var fin fram tills dess att det började lukta avgaser i kylaren, sedan gick det snabbt.

Vad tror du om att använda packningsgegg runt kamkedjegenomföringen för att täta?
Jag har för mig att det såg ut som att det var det tidigare.

Nej, packboxen till vattenpumpen går genom växellådsoljan och den är fin.

Tror du att man vågar återanvända topplockspackningarna efter check av topparna? Den har ju trots allt bara gått i 5 min.

Jag kan egentligen inte tänka mig att det är något annat än toppen som läcker eftersom att oljan var fin fram tills dess att det började lukta avgaser i kylaren, sedan gick det snabbt.

Vad tror du om att använda packningsgegg runt kamkedjegenomföringen för att täta?
Jag har för mig att det såg ut som att det var det tidigare.
Vågar och vågar det värsta som kan hända är att du tvingas plocka ner det igen. Väldigt osannolikt att det skulle orsaka någon motorskada om du inte kör slut på allt kylvatten...

Jag är negativ till allt vad packningsklet heter på den typen av ytor men med tanke på hur vanligt det är från fabrik så borde jag nog ompröva min ståndpunkt att det läcker inte om packningen är hel och ytorna plana samt man dragit rätt....

Kleta på måttliga mängder och testa.... (vilket är jättelite tänk dig att du stryker ut med ett bågfilsblad, den fina tandningen är ungefär så mycket du skall ha)

Vågar och vågar det värsta som kan hända är att du tvingas plocka ner det igen. Väldigt osannolikt att det skulle orsaka någon motorskada om du inte kör slut på allt kylvatten...

Jag är negativ till allt vad packningsklet heter på den typen av ytor men med tanke på hur vanligt det är från fabrik så borde jag nog ompröva min ståndpunkt att det läcker inte om packningen är hel och ytorna plana samt man dragit rätt....

Kleta på måttliga mängder och testa.... (vilket är jättelite tänk dig att du stryker ut med ett bågfilsblad, den fina tandningen är ungefär så mycket du skall ha)

Jag får testa det imorgon.

Det känns dock som en väldigt temporär lösning eftersom att det är ju ganska bra tryck där. Vet du om det räcker att kontrollera skevhet på toppen med ögat eller om man bör mäta upp den ?

Jag får testa det imorgon.

Det känns dock som en väldigt temporär lösning eftersom att det är ju ganska bra tryck där. Vet du om det räcker att kontrollera skevhet på toppen med ögat eller om man bör mäta upp den ?

Mät upp den såvida du inte kan se 1/10mm skillnad.

Du anar inte hur sugen jag är...

Köpa en bonntrimmad-sönderskruvad-aldrig renoverad Husabergare -00. En sådan borde iaf vara 3-4 ggr mer pålitlig....

Vi kan byta rakt av mot en KTM 710 (660 med stroker och bigbore) med en vev som rullat 100 racemil längre än vad den borde. En riktig rysare....

Toppar blir inte så skeva att du ser det med blotta ögat tyvärr. Måste mätas upp....

ett bra tips att kolla om toppen är skev billigt! är att köpa super huper duper fint sandpapper typ 3000my eller dyl och tejpa fast de på en ny glaskiva. sen köra 8-or med toppen. då ser du var de e snett:tummenupp

Gamla glasfönster får inte användas så glas är ett ganska mjukt material och rinner ned med tiden. Ett gammalt fönster är tjockare i botten än toppen

Last edited:
Nu är topparna iväglämnade för uppmätning och ev planing.

Frågan är om jag bara ska montera topparna och hålla tummarna för att genomförningen mellan blockhalvorna är tät.

Det är ju ett jävla meck att dela på blocket.

Vad tycker ni? : / grav beslutsångest.

Nu är topparna iväglämnade för uppmätning och ev planing.

Frågan är om jag bara ska montera topparna och hålla tummarna för att genomförningen mellan blockhalvorna är tät.

Det är ju ett jävla meck att dela på blocket.

Vad tycker ni? : / grav beslutsångest.
Äh, har du ändå lämnat iväg topparna så kan du lika gärna dela blocket. :hihi

Du anar inte hur sugen jag är...

Köpa en bonntrimmad-sönderskruvad-aldrig renoverad Husabergare -00. En sådan borde iaf vara 3-4 ggr mer pålitlig....

Eller hur.. De ska gå som bara fan men de rasar var o varannan vecka. Hoppas det löser sig för dig iaf. På ett eller annat sätt. :krama

Eller hur.. De ska gå som bara fan men de rasar var o varannan vecka. Hoppas det löser sig för dig iaf. På ett eller annat sätt. :krama

Det är som en galen scizofren nymfo flickvän med grava personlighetsstörningar.
Hon går dig på nerverna konstant, något är alltid fel -Helt värdelös i nästan alla lägen.

Fast när hon gör det hon gör bäst så är allt förlåtet och hon är värd all skit som hon ställer till och lite till.

Om det hade varit enkelt att ha en racehoj/psykobrud så skulle ju varenda jävel vilja ha en. Då är det ju inte lika speciellt längre. ;D

Hon går dig på nerverna konstant, något är alltid fel -Helt värdelös i nästan alla lägen.

Fast när hon gör det hon gör bäst så är allt förlåtet och hon är värd all skit som hon ställer till och lite till.

Om det hade varit enkelt att ha en racehoj/psykobrud så skulle ju varenda jävel vilja ha en. Då är det ju inte lika speciellt längre. ;D

:lol Hahahahaha, du gjorde min bakfulla morgonkvist! :Bugar

Lite ångest är bra i alla situationer. Man skall aldrig vara för säker i sin relation med cheyen och magen skall knyta sig varje gång man råkar bomma en växling....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back