Konstiga ramlager

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag bytte ramlagrena på min gamla cross i höstas pga att man kunde känna ett litet glapp i svänghjulet (uppåt och neråt). Efter att ha satt ihop den igen så var det fortfarande glapp. Då tänkte jag att grejjerna måste nog sätta sig lite först. Men nu efter flera timmars körning så glappar det fortfarande. Det kommer inga missljud från motorn utan den går tyst och fint. Vad kan vara fel? En teori jag har är att veven kanske glappar inne i ramlagret, men är det troligt?

Knappast troligt att det glappar mellan veven och innerbanan på lagret det skulle du märkt när du monterade då där är presspassning på grejerna.. Det är inte så att du skadat lagret då du monterade det?

Borsiin JR skrev:
Knappast troligt att det glappar mellan veven och innerbanan på lagret det skulle du märkt när du monterade då där är presspassning på grejerna.. Det är inte så att du skadat lagret då du monterade det?

Jag tog det försiktigt vid monteringen, använde det gamla lagret för att knacka i det nya.

Farmer skrev:
hur mkt glappar det... snackar vi om millimetrar?
Det är ytterst lite, bara precis så man känner/hör det när man ruckar. Ska det vara så? Men om jag jämför med en tidigare cross så glappade den inte alls.

ola_sandin skrev:
Det är ytterst lite, bara precis så man känner/hör det när man ruckar. Ska det vara så? Men om jag jämför med en tidigare cross så glappade den inte alls.
Påstår du att jag fixat kassa lager va? :mad: :tungan

Knasigt att det verkar sådär. Det är ju C3glapp (?) på lagrena som du satte i, ska ju inte kännas alls mycket tycker man ju.

ola_sandin skrev:

Nej, det ska inte vara så. Fast det är c3 lager så ska det inte glappa sådär..

Nåt måste ha hänt med lagret för du fick väl ta i att banka i vevaxeln i lagret?

DJM skrev:
Nej, det ska inte vara så. Fast det är c3 lager så ska det inte glappa sådär..

Nåt måste ha hänt med lagret för du fick väl ta i att banka i vevaxeln i lagret?

Jag värmde motorhalvorna och frös lagrena och sedan fick jag banka i lagrena. Veven tryckte jag dit så gott det gick och skruvade ihop halvorna med motorskruvarna.

Jag tror att det är okej...men är ju inget proffs förstås. Jag har kännt samma sak på mina tidigare crossar. Då på bl.a en toppfräsch KX250 -98. Låter det inget när du kör så skulle jag inte vara orolig, så resonerade jag. Har du glapp i ramlagren så borde det höras när du kör.

ola_sandin skrev:
Veven tryckte jag dit så gott det gick och skruvade ihop halvorna med motorskruvarna.
Med andra ord pressade du fast ramlagren i blocket genom att dra ihop blockhalvorna? Din vev lär knappast ha gillat det, det är ganska känsliga grejer...
Glappet kan vara veven som glappar i lagret eller lagret som glappar i blocket.

Farmer skrev:
inte svänghjulet som glappar då?
Nej jag har kollat det.

Flummo skrev:
Med andra ord pressade du fast ramlagren i blocket genom att dra ihop blockhalvorna? Din vev lär knappast ha gillat det, det är ganska känsliga grejer...
Glappet kan vara veven som glappar i lagret eller lagret som glappar i blocket.

Nej ramlagrena satte jag i innan, sen tryckte jag i veven så gott jag kunde och spände sedan ihop den sista centimetern. Hur borde man gjort då:va, vissa pressar ju i veven med en press. Tycker att ramlagrena satt ganska tight i blocket så de borde inte glappa där, veven pressades som sagt in, så där borde det ju inte heller glappa.

Mulles skrev:
Jag tror att det är okej...men är ju inget proffs förstås. Jag har kännt samma sak på mina tidigare crossar. Då på bl.a en toppfräsch KX250 -98. Låter det inget när du kör så skulle jag inte vara orolig, så resonerade jag. Har du glapp i ramlagren så borde det höras när du kör.

Ja, eftersom det är en slitochsläng cross så tänker jag nog bara köra till jag känner/hör att motorn inte mår bra. Men jag tycker det är konstigt med glapp med nya lager. Sen hävdar vissa att det ska va ett visst glapp medan andra är bombsäkra på att motorn kommer rasa.

Får tacka för alla svaren :Bugar

Dåliga ramlager hörs. Brukar bli lite kaffekvarn över ljudet.

Fast pressa in veven är ingen bra ide, den ska dras in utifrån. Beror förstås på hur trögt det går.
Lite rörstumpar, brickor o passande mutter fixar oftast det.
Om man inte kostar 500:- i timmen alltså.
/u

ulf_lundin skrev:
Dåliga ramlager hörs. Brukar bli lite kaffekvarn över ljudet.

Fast pressa in veven är ingen bra ide, den ska dras in utifrån. Beror förstås på hur trögt det går.
Lite rörstumpar, brickor o passande mutter fixar oftast det.
Om man inte kostar 500:- i timmen alltså.
/u

Ok, då vet jag till nästa gång.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda