Konstiga premier ibland

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Då ringer man till IF i 2 olika samtal, först för att få ett försäkringspris på en Kawwa ZX9-R sen en Honda Blade. En nyare Kawwa med mer krut i blir billigare att försäkra än en gammal Honda. När jag påpekar detta i andra samtalet får jag som svar:

-"Det var ju konstigt, men det är mycket cylindervolym på denna",
Då säger jag att:
-"Kawwan är lika stor med 13hkr till".
-"Ja vad konstigt" Säger hon.
-"Finns det olyckstatistik per modell" frågar jag.
-"Ja just det, så är det. Så är det faktiskt. Precis så är det. Så ligger det till serdu", säger hon när jag bjudit henne på en pissdålig ursäkt.

Till sakern hör att hon ville sälja försäkringen till Bladen för 3000:- först, tills jag sa till henne att:
-"Det är 95kw i den pjäsen"
-"Vad gulligt av dig att du säger det, jätte snällt"

I första samtalet påpekade snubben att de alltid går på ursprungseffekt för varje modell. Så verkar det ju inte vara alla ggr.

Mitt tips: Ring IF-Lotto tills det blir billigt. :tummenupp

Priser:
Kawasaki ZX9-R -99, 105 kW (143 hkr), 183 kg
halv 6 mån: 8589kr
hel 6 mån: 16197kr

Honda Fireblade -98, 95kw (130 hkr) 180.0 kg
halv 6 mån: 12858kr
hel 6 mån: 24272kr

När vi i SMC har lyckats reda ut problematiken med sporthojarna och fått till en försäkrings som fungerar och ger rimliga premier lovar jag att vi skall jobba med f-bolagens kundtjänster. Det är för jävligt dåliga! (ursäkta språket!)

Kommer ej ihåg vilket bolag det var men jag ringde till ett ställe o fick högre premie på Xr:en än på min vägcykel :skrämd

Under en tid 97-98 reggades alla blade:ar i Sverige med ca 50 Kw , dvs importören ströp dem innan första besiktning. sSå därför har vissa blade:s fått väldigt låg ursprungseffekt.
Har en kompis som har en sådan coh han ligger på typ 4000 i försäkring...om det är så bra att ha det så om bolaget skulle börja kolla vat jag inte men men

Det är väldigt många sporthojar som har typats med strypt effekt inte bara bladen. F-bolagen har slutat att försäkra dessa med strypt effekt utan går nu efter den egentliga effekten.

Vissa f-bolagen gör dock fortfarande missar och då hamnar hojen i fel klass. Det är en stor chansning att försäkra sin hoj strypt. En kompis till mig som hade sin Blade strypt vurpade 97 och hade då Holmia. Hojen var såpass hel att den kunde bänkas vilket avslöjade antalet hästar ganska enkelt.

Han fick förutom att betala självrisk, betala 30% av alla skador och även betala mellanskillnaden mellan hans försäkring och det som han borde ha betalat. Han slapp dock åtal från f-bolaget.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026