Hej.
Jag har (som så många andra) lite funderingar över ett par ljud på min blåa cykel, och lite frågor om "ryckig" gång. Jag köpte den förra året, då var den helrenoverad av en till synes duktig mek-kille. Han hade rivit allt för att bygga upp på nytt, och då dokumenterat med bilder hur grejjena såg ut. Alla slitage delar skall vara bytta, och motor/växlelåda har renoverats.
Detta är min första R1:a, så jag vet inte hur den ska låta, bete sig...
I vilket fall så tickar den lite grann hela tiden, lättast att höra när den står på tomgång, annars hör man inte pga motorn/fartvind. Vad jag sökt i forum skall det vara normalt, speciellt på äldre årsmodeller (98). Men vad är det egentligen som ger upphov till ljudet, kan man göra nått åt det?
Sen om jag kallstartar den och inte chockat/ gasat tillräckligt så den dör, hörs ett väldigt underligt gnissel. Låter som en järngring som stängs i en halv sekund, vafan är det för ljud? Det är bara att starta den igen, så fungerar det, men vad är det som låter?
Mitt sista problem är att jag upplever den lite "ryckig" på låga varv, ettans växel. Mellan 1000-1500 går den lite halvt hackigt, och låter lite annorlunda, som när man gasar på med för hög växel. Detta är egentligen inget fara för körglädjen, men skall det vara så?
Samma sak om jag gasar på ettan upp till 30-km/h, sen släpper gasen. När jag sen gasar igen går den inte så mjukt, utan att det blir ett litet ryck. Jag har inte svårt att köra iväg eller något, men den beter sig ändå i mina ögon lite märkligt.
Utöver detta går maskinen som en dröm, inga problem överhuvud taget. Alla växlar gå lätt i, kan varva ut fullt å den låter gott.
Någon som vill spåna på ideer vad mina "problem" kan vara? Skulle vara skulle jag bli väldigt tacksam.
Mvh Martin S
Jag har (som så många andra) lite funderingar över ett par ljud på min blåa cykel, och lite frågor om "ryckig" gång. Jag köpte den förra året, då var den helrenoverad av en till synes duktig mek-kille. Han hade rivit allt för att bygga upp på nytt, och då dokumenterat med bilder hur grejjena såg ut. Alla slitage delar skall vara bytta, och motor/växlelåda har renoverats.
Detta är min första R1:a, så jag vet inte hur den ska låta, bete sig...
I vilket fall så tickar den lite grann hela tiden, lättast att höra när den står på tomgång, annars hör man inte pga motorn/fartvind. Vad jag sökt i forum skall det vara normalt, speciellt på äldre årsmodeller (98). Men vad är det egentligen som ger upphov till ljudet, kan man göra nått åt det?
Sen om jag kallstartar den och inte chockat/ gasat tillräckligt så den dör, hörs ett väldigt underligt gnissel. Låter som en järngring som stängs i en halv sekund, vafan är det för ljud? Det är bara att starta den igen, så fungerar det, men vad är det som låter?
Mitt sista problem är att jag upplever den lite "ryckig" på låga varv, ettans växel. Mellan 1000-1500 går den lite halvt hackigt, och låter lite annorlunda, som när man gasar på med för hög växel. Detta är egentligen inget fara för körglädjen, men skall det vara så?
Samma sak om jag gasar på ettan upp till 30-km/h, sen släpper gasen. När jag sen gasar igen går den inte så mjukt, utan att det blir ett litet ryck. Jag har inte svårt att köra iväg eller något, men den beter sig ändå i mina ögon lite märkligt.
Utöver detta går maskinen som en dröm, inga problem överhuvud taget. Alla växlar gå lätt i, kan varva ut fullt å den låter gott.
Någon som vill spåna på ideer vad mina "problem" kan vara? Skulle vara skulle jag bli väldigt tacksam.
Mvh Martin S