Konstiga ljud å lite frågor R1-98

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
Hej.
Jag har (som så många andra) lite funderingar över ett par ljud på min blåa cykel, och lite frågor om "ryckig" gång. Jag köpte den förra året, då var den helrenoverad av en till synes duktig mek-kille. Han hade rivit allt för att bygga upp på nytt, och då dokumenterat med bilder hur grejjena såg ut. Alla slitage delar skall vara bytta, och motor/växlelåda har renoverats.

Detta är min första R1:a, så jag vet inte hur den ska låta, bete sig...
I vilket fall så tickar den lite grann hela tiden, lättast att höra när den står på tomgång, annars hör man inte pga motorn/fartvind. Vad jag sökt i forum skall det vara normalt, speciellt på äldre årsmodeller (98). Men vad är det egentligen som ger upphov till ljudet, kan man göra nått åt det?

Sen om jag kallstartar den och inte chockat/ gasat tillräckligt så den dör, hörs ett väldigt underligt gnissel. Låter som en järngring som stängs i en halv sekund, vafan är det för ljud? Det är bara att starta den igen, så fungerar det, men vad är det som låter?

Mitt sista problem är att jag upplever den lite "ryckig" på låga varv, ettans växel. Mellan 1000-1500 går den lite halvt hackigt, och låter lite annorlunda, som när man gasar på med för hög växel. Detta är egentligen inget fara för körglädjen, men skall det vara så?
Samma sak om jag gasar på ettan upp till 30-km/h, sen släpper gasen. När jag sen gasar igen går den inte så mjukt, utan att det blir ett litet ryck. Jag har inte svårt att köra iväg eller något, men den beter sig ändå i mina ögon lite märkligt.

Utöver detta går maskinen som en dröm, inga problem överhuvud taget. Alla växlar gå lätt i, kan varva ut fullt å den låter gott.

Någon som vill spåna på ideer vad mina "problem" kan vara? Skulle vara skulle jag bli väldigt tacksam.

Mvh Martin S

Har själv R1 -01 Inget fel på motorn, kör du på 1000-1500varv är det inte konstigt att den går ryckigt det är helt normalt eftersom 1:an på sporthojar är väldigt lång.

Bara tuta å köra, va glad du har inget att oroa dig för!

Ska du köra i 30 så slira lite på kopplingen.

Ticket finns på alla rettor och är inget konstigt. hade samma på bägge mina, även polarens XJR1300 tickade.
Det hörs mest på vänstersidan där ventilerna ligger nära godset.

Ni ska bara veta hur skönt det känns å höra detta :)
Ingen som vågar gissa på mitt "grind"-gnissel ljud då?

/Martin

är det nått man kan smörja för att den ska bli tystare? Annars trodde jag det var den som "tickade" till ett par gånger, när man startar tändningen första gången...

Kan nästan inte vara något annat tycker jag. :fakta
Tydligen kan man få sota ventilen ibland, och det kan vara dags för det på min eftersom jag nyss fick felkod på just EXUP:en.

Ryckigheten i låg fart beror troligtvis på osynkade förgasare. Är man lite händig kan man synka själv, men totalt superenkelt är det väl inte.

Last edited:
Det är som med små barn.... det är när det blir tyst som det är fara och färde!
Svagt tickande är ett sundhetstecken.

Verkar som att du har en bra hoj.

Mats

Hehe, skönt att höra. Kan man smörja sin EXUP, alltså är det någon man bör göra? Smörja de rörliga delarna med något varmetåligt? Kopparpasta?

Det heter skramlaha av en anledning. Öppna upp där vajrarna går in i exupen och gör rent eller så låser du den och lyssnar om det fortfarande låter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti