Konstiga kostnader elräkning

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag bor sedan drygt ett halvår tillbaks i en 2:a
Har fått elräkning på mellan ca 200-500kr..mestadel på typ 350kr eller nåt sånt.
Förra månaden var på 230kr.

Den här månaden - 800kr.

Är det normalt?
Jag har inte ändrat nånting på mitt levnadssätt. Visst man skulle ju kunna tänka tt det går mer EL under vintern, men det är ju fortfarande +10 ute som det har varit hela hösten...

Har det flyttat in en chey hos dig nyligen, och isf, har hon en 220V-ansluten powerdildo?

Jag fick samma sak på min. Jag har å andra sidan inte fått någon elräkning på typ ett halvår kom jag på när jag fick denna.

Först har de försökt räkna ut hur mycket jag kommer att förbruka under perioden och sedan har de gjort den faktiska mätaravläsningen som var betydligt höger än uppskattningen så då blev det mesto mer på den här fakturan. Å andra sidan blir det inte så mycket för mig om man slår ut det över hela perioden.

Elpriset går ju visserligen upp men det låter väl snarare som att de gjorts en årsavstämmning.

Oftast så är ju elräkningen en uppskattning av hur mycket du förbrukat, men en gång per år läser man av mätaren och du får betala mellanskillnaden så att säga.

Kanske det som hänt?

marst060 skrev:
2642542 Elpriset går ju visserligen upp men det låter väl snarare som att de gjorts en årsavstämmning.

Oftast så är ju elräkningen en uppskattning av hur mycket du förbrukat, men en gång per år läser man av mätaren och du får betala mellanskillnaden så att säga.

Kanske det som hänt?

Trodde att jag nyligen fick en sån som var på drygt 600kr..

Får väl ringa och höra vad de säger.

marst060 skrev:
2642542 Elpriset går ju visserligen upp men det låter väl snarare som att de gjorts en årsavstämmning.

Kanske det som hänt?

Snarare tvärtom det gå ner. Då alla vattenmagasin börjar bli överfulla, och säger de på ditt energi bolag att det går upp så snackar de skit och vill blåsa dig. Ett normalt pris just nu ligger ifrån 30öre/KWh ända upp till 70öre/KWh (rörligt) Jag jobbar på Fortum ett av europas största el bolag, så jag har rätt hyfsad koll.

///Micke

Last edited:
skoteridioten skrev:
2642520 Jag bor sedan drygt ett halvår tillbaks i en 2:a
Har fått elräkning på mellan ca 200-500kr..mestadel på typ 350kr eller nåt sånt.
Förra månaden var på 230kr.

Den här månaden - 800kr.

Är det normalt?
Jag har inte ändrat nånting på mitt levnadssätt. Visst man skulle ju kunna tänka tt det går mer EL under vintern, men det är ju fortfarande +10 ute som det har varit hela hösten...

Och till dig med elräkningen. Det beror på att ditt elbolag gör en beräkning på hur mycket el du kommer förbruka. Då de bara läser av din tariff 1gång per år. Om du inte har teleuppkopplad mätare.?

Alltså de gör en uppskattning av din elförbrukning, Och nu vid denna årstiden brukar det inte vara 10-15+ utan snarare tvärt om. Så den är ju gjord efter vad som är normalt.

Men om du vill kan du ju kila ner till mätarn och kolla din mätarställning och din uppskattde ställning så ser du ju diffen där. om det är mycket så ringer du bara till ditt energi bolag och rapporterar den aktuella ställningen så fixar de till den...

Men det är bättre att ligga på lite mer uppskattat än vad du förbrukar. Så du slipper en sluträkning innan sommarn på 3000kr som jag fick.. :mad:

///Micke

Mr_Mike skrev:
2642711 Och till dig med elräkningen. Det beror på att ditt elbolag gör en beräkning på hur mycket el du kommer förbruka. Då de bara läser av din tariff 1gång per år. Om du inte har teleuppkopplad mätare.?

Alltså de gör en uppskattning av din elförbrukning, Och nu vid denna årstiden brukar det inte vara 10-15+ utan snarare tvärt om. Så den är ju gjord efter vad som är normalt.

Men om du vill kan du ju kila ner till mätarn och kolla din mätarställning och din uppskattde ställning så ser du ju diffen där. om det är mycket så ringer du bara till ditt energi bolag och rapporterar den aktuella ställningen så fixar de till den...

Men det är bättre att ligga på lite mer uppskattat än vad du förbrukar. Så du slipper en sluträkning innan sommarn på 3000kr som jag fick.. :mad:

///Micke

3000? Mesigt. Fick 5890:- själv.

(Rapporterar mätarställningen varje månad numera....)

Skumläste bara igenom men tyckte jag läste de men skriver för säkerhetsskull.

Elbolagen gör en beräkning på el-räkningen varje månad istället för o läsa av den faktiska förbrukningen.
Normalt sett brukar elförbrukningen stiga såhär års så då höjer dem med andra ord räkningarna.

Dem e inte så noga med om man får betala för mkt, men när dem läser av varje år o dem ser att man kanske förbrukat mer än dem beräknat, då jävlar ska man betala.

De e så JÄVLA gött att ha elen inbakad i hyran redan!..

Lundbeck skrev:
2642837 3000? Mesigt. Fick 5890:- själv.

(Rapporterar mätarställningen varje månad numera....)

Ja det är inga roliga pengar.. Ett starkt tipp är att läsa av mätarn 1gång per månad eller iallfall varannan månad och ringa in sin ställning så slipper man dessa tråkiga slut räkningar...

Så börja med det alla som vet att de brukar få en fet slut räkning, rätt gött att slippa punga ut med 2-8000kr innan semestern.

///Micke

Från januari 2009 så ska väl alla mätare fjärravläsas så man bara behöver betala faktisk förbrukning.

Jag har en elräkning på 12000kr:huvet och det värsta är att jag begriper inte specifikationen. Det måste vara något tok för så här mycket ska det inte vara.:mad:

Gixxer Rolle skrev:
2643475 Jag har en elräkning på 12000kr:huvet och det värsta är att jag begriper inte specifikationen. Det måste vara något tok för så här mycket ska det inte vara.:mad:

Hembrännare tar mycket ström... Se till att koppla in den före mätaren annars blir det dyra droppar.:D

Samma här, 800spänn fick jag på. verkar som de har tagit ett jämt antal KW-timmar. så troligen är det en räkning där de "beräknar" att jag kommer förbruka eller nått. Iaf, den går upponer hela iden..

Elräkningar slutar nog aldrig att göra oss förundrade..mina varierar VÄLDIGT men då lägger jag ut 36000kr/år också:näsblod (funderar på att bygga ett eget Kärnkraftverk:tummenupp )

Räkningarna baseras på en uppskattning leverantören gjort för att sedan justeras mot avläst förbrukning och det är säkert detta förfarande som gjort att du nu fått en avvikande kostnadsnivå på senaste räkningen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg