Konstiga förgasare

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har en vän som har lite problem med förgasarna på sin Suzuki gsxr 600 -99. Hojen börjar bluddra på mellanvarv när man ger max gas. Det sitter kn-filter på och slip-on. Vi lånade en förgasarbrygga från en annan gixxer600 -98 och då gick allt som det skulle. Tyvärr är det inte exakt samma förgasarmodell på 98:an och 99:an, så det blir inte bra att bestycka båda lika.

Förgasarna är ombestyckade och nålarna satt i mitten. Vi provade att höja nålarna maximalt + att vi satte i orginal luftfiler, allt för att ge mer bensin och mindre luft. Resultatet av detta blev en nästintill perfekt gång när motorn var halvvarm, men när motorn blev varmare så bara dog hojen. Vi provade med att ta bort luftfiltret (för att få en magrare blandning) men den ville inte starta förän den hade svalnat.

Ska tillägga att felet har funnits ända sedan han köpte hojen, så det har inte kommit plötsligt..

Om ni förstår vad jag skrivit så kom gärna med förslag på hur vi kan göra. Jag har en liten teori om att hojen får för mycket bensin nu, kanske skulle det bli bättre om man sänkte nålarna lite...? Vad sitter det för orginalmunstycken i gsxr600 -99?

Långa farbron skrev:
Det blir för varmt runtom insug och förgasare så soppan förångas innan den kommer in i cylindern.

Ok, men isf går den för snålt/drar tjuvluft? Eller finns det andra saker som kan få tempen att bli för hög? Kylvattentempen låg runt 80grader när hojen dog.

ola_sandin skrev:
Ok, men isf går den för snålt/drar tjuvluft? Eller finns det andra saker som kan få tempen att bli för hög? Kylvattentempen låg runt 80grader när hojen dog.

Om jag fattar frågan rätt.

Drar den tjuvluft så skulle det ju märkas på att tomgången hänger lite innan den går ner,enklast sättet att kolla om det är så är att spruta startgas runt på förgasargummina.

Körde ni eller stog hojen still ?

Sitter alla vaccumslangar som dom skall dvs inget i klämm osv ?

Långa farbron skrev:
Om jag fattar frågan rätt.

Drar den tjuvluft så skulle det ju märkas på att tomgången hänger lite innan den går ner,enklast sättet att kolla om det är så är att spruta startgas runt på förgasargummina.

Körde ni eller stog hojen still ?

Sitter alla vaccumslangar som dom skall dvs inget i klämm osv ?

Den hängde kvar lite strax ovanför tomgång, men vi provade med startgas och lyckades inte höra någon skillnad. Hojen kördes endast på tomgång eftersom det toksnöar ute. Kollade iofs inte efter några klämda slangar...

A shot in the dark: Är möjligen nålar och/eller nålmunstyckena ('nålhålen') slitna ?
(Om man borrar upp hålen i trotteln kan den möjligen börja självsvänga upp-ner vid nåt spec varv o pådrag o
slita nålar extra mycket. En dynojet-sjuka mer el. mindre.)
/u

har ni haft lös tanken???vanligt fel att man klämmer soppa slangen nr man monterar tanken igen.lycka till :va

ola_sandin skrev:
Ska tillägga att felet har funnits ända sedan han köpte hojen, så det har inte kommit plötsligt..

Först av allt, justera in flottörnivå till vad verkstadsmanualen säger. Man har bråttom i fabriken och är inte speciellt noga med sånt där. Att mellanregistret går fett är det inget att fundera på - för det är den. Sänk trottelnålarna och installera originalfiltret - även om den är lite orolig/nysaktig när motorn är kall (för det ska den vara, använd choken). K&N-filtret kan ni spara till majbrasan.

Långa farbron skrev:
...enklast sättet att kolla om det är så är att spruta startgas runt på förgasargummina.
...

Vill bara höja ett litet finger mot den där metoden. Jag fick det tipset och provade detta och det slutade med att gasen tog eld :brinnerup och det va en stor fet jävla låga som låg över hela min tank typ :skrämd

När jag slängde iväg burken så fortsatte de brinna några sekunder men sen gav de sig, de va lite svettigt :hihi

HanneZ skrev:
Vill bara höja ett litet finger mot den där metoden. Jag fick det tipset och provade detta och det slutade med att gasen tog eld :brinnerup och det va en stor fet jävla låga som låg över hela min tank typ :skrämd

När jag slängde iväg burken så fortsatte de brinna några sekunder men sen gav de sig, de va lite svettigt :hihi

Såpvatten funkar som läcksökare också. Gör så på båtmotorer iaf :hihi

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...