konstig tändstiftsfärg

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
blir fan galen på min moppe racer. när jag nu har börjat ställa in förgasaren med munstycken så är stiftet konstigt. På ena sidan så är det "oboybrunt" som det ska vara men andra sidan aldeles vitt. Då hade jag ett 120 munstycke i. hemma hade jag bara ett 150 munstycke så jag drog i det. Efter att ha kört med ett nytt tändstift i strax över en km så kollade jag det. exakt samma färg. Ena sidan rätt färg, andra aldeles vitt.

Förgasaren sitter nere i motorn och inte på cyllen så mina funderingar går nu till om det bara kommer soppa genom en överströmmaren och inte den andra. Kan detta stämma, tycker ändå att soppan och luften borde blandas runt rätt gerält i cyllen. Annat fel som det kan vara?

mopperacern är en yamaha fs1 med setupen portad 60cc, 16.5mm förgasare, ostrypt, trimmpipa i väntan på avstämt, något tillbaka ställd tändning

Högupplösta bilder på tändstiftet hade varit kanon då något är fel om du kan hänga i ett 150 munstycke vilket ger 25% mer soppa och fortfarande få samma färg på tändstiftet.
Min första gissning hade varit att någon kanal i förgasaren är igensatt (troligen soppaförsörjning till huvudmunstycket) alt att den drar tjuvluft någonstans.
Använder du någon form av luftburk eller kör du bara öppet rätt ut? Att åka öppet med en motor som ger relativt små sugpulser samtidigt som förgasaren sitter på sidan mitt i fartvinden är att be om förgasarproblem.

siiter ett luftfilter på, dock ej öppet ännu utan bara orginal som är ett en 2cm tjock skummgummi platta. Ska kolla med tjuvluft ikväll och samtidigt ta bild på stiftet.

*/ ?>
Back