Konstig styrning...

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Efter "en mindre" vurpa blev min hoj lite konstig i styrningen...

Den är väldigt "lättstyrd" eller va man ska säga. Om man svänger i låg fart får man hålla emot styret eftersom det vill vika sig av sig själv pga vinkeln...

Svårt att förklara...
Det känns lite "sladdrigt" vid svängar när man krypkör och
den där normala segheten känner man inte längre... Styret påverkas helt enkelt väldigt mycket av vinkeln mot marken i låga farter.

Vad kan det vara för fel?

The story:
Hmmm... En mindre vurpa...

Jag kom för långt ner i en kurva (fotpinnen), blev lite skraj (pga nybörjarmiss), och rätade därför upp hojen och tvärnitade.
Körde ut i diket... Och hojen voltade med följd att alla kåpor pajade...
Hastigheten kan ha varit 40-50 km/h när jag kom ut i diket...
Styret slog ganska kraftigt åt höger och ena handtaget träffade, och gjorde en liten liten buckla, i tanken. Även vänster styrtopp tog lite stryk.
"Alternator Cover" fick en spricka i sig oxå så oljan rann ur... Men det var bara att sätta på den nya och fylla på... Inget konstigt

Hojen spårar som den ska, alla de nya kåporna passade i sina skruvhål... Ok det gick inte jättelätt att få ihop de nya kåporna, men några millimeter hit eller dit får man väl räkna med... Det var iofs frontkåpan som var lite krånglig att få på.

Bromsskivor och dom grejerna klarade sig, fick ju dock svetsa upp styrstoppen pga att de fått sig en känga...
Dämparna känns mjuka och bra...

Men hojen wobblar inte eller något sånt. Det känns som sagt bättre i svängarna vid en vanlig "gatuhastighets-sväng" (30-50 väg). Det är mest när man krypkör i svängarna man märker det...
Jag skulle tippa på att själva ramen har klarat sig, men kan ju inte veta 100% säkert...

Några smårepor på blåset blev det oxå, men inget "överdrivet"...
Tanken fick oxå några smårepor på tanken (+ den där lilla bucklan, ca en 1 kr diameter och 1-2 mm djup...)
Men det är absolut inget som syns sådär kraftigt...
Alla blinkers fungerade efteråt... Dock en liten spricka i fästet på blinkersen höger bak...

Det var alltså mest kåpskador.
Själv reste jag mig upp utan skador...

//Ex
 
Last edited:
Excalibur skrev:
Vad kan det vara för fel?

En "mindre" vurpa..
Jag gissar på att du antingen böjt ramen och fått hjulet mer "in " mot hojen..
eller så är gaffelbenen böjda tror jag.. :confused:
 
Excalibur skrev:
Efter en mindre vurpa blev min hoj lite konstig i styrningen...

Den är väldigt "lättstyrd" eller va man ska säga. Om man svänger i låg fart får man hålla emot styret eftersom det vill vika sig av sig själv pga vinkeln...

Svårt att förklara...
Det känns lite "sladdrigt" vid svängar i låga farter och
den där normala segheten känner man inte längre... Styret påverkas helt enkelt väldigt mycket av vinkeln mot marken.

Vad kan det vara för fel?

Låter inte allt för bra det där... :va

Hur gick kraschen till?
Låter som kanske gaffel/styrkronor/styrhalvor fått sig en smäll... Har du kollat upp dom grejerna? Styrlager?

//M
 
Hmmm... En mindre vurpa...

Jag kom för långt ner i en kurva, blev lite skraj (pga nybörjarmiss), och rätade därför upp hojen och tvärnitade.
Körde ut i diket... Och hojen voltade med följd att alla kåpor pajade...
Hastigheten kan ha varit 40-50 km/h när jag kom ut i diket...
Styret slog ganska kraftigt åt höger och ena handtaget träffade, och gjorde en liten liten buckla, i tanken. Även vänster styrtopp tog lite stryk.
"Alternator Cover" fick en spricka i sig oxå så oljan rann ur... Men det var bara att sätta på den nya och fylla på... Inget konstigt

Hojen spårar som den ska, alla de nya kåporna passade i sina skruvhål... Ok det gick inte jättelätt att få ihop de nya kåporna, men några millimeter hit eller dit får man väl räkna med... Det var iofs frontkåpan som var lite krånglig att få på.

Bromsskivor och dom grejerna klarade sig, fick ju dock svetsa upp styrstoppen pga att de fått sig en känga...

Men hojen wobblar inte eller något sånt...
Jag skulle tippa på att själva ramen har klarat sig, men kan ju inte veta 100% säkert...

Några smårepor på blåset blev det oxå, men inget "överdrivet"...
Tanken fick oxå några smårepor på tanken (+ den där lilla bucklan, ca en 1 kr diameter och 1-2 mm djup...)
Men det är absolut inget som syns sådär kraftigt...
Alla blinkers fungerade efteråt... Dock en liten spricka i fästet på blinkersen höger bak...

Det var alltså mest kåpskador.
 
Last edited:
Macke skrev:
Låter inte allt för bra det där... :va

Hur gick kraschen till?
Låter som kanske gaffel/styrkronor/styrhalvor fått sig en smäll... Har du kollat upp dom grejerna? Styrlager?

//M

Nä jag har itne kollat upp något sån't...
Hur gör man det? Vad kan det kosta att reparera?

Dämparen är bra, mjuk och känns som den ska, kan det då vara gaffeln?

//Ex
 
Excalibur skrev:
Hmmm... En mindre vurpa...

Jag kom för långt ner i en kurva, blev lite skraj (pga nybörjarmiss), och rätade därför upp hojen och tvärnitade.
Körde ut i diket... Och hojen voltade med följd att alla kåpor pajade...
Hastigheten kan ha varit 40-50 km/h när jag kom ut i diket...
Styret slog ganska kraftigt åt höger och ena handtaget träffade, och gjorde en liten liten buckla, i tanken. Även vänster styrtopp tog lite stryk.

Hojen spårar som den ska, alla de nya kåporna passade i sina skruvhål... Ok det gick inte jättelätt att få ihop de nya kåporna, men några millimeter hit eller dit får man väl räkna med... Det var iofs frontkåpan som var lite krånglig att få på.

T.o.m bromsskivorna klarade sig, fick dock svetsa styrstoppen pga att de fått sig en känga...

Men hojen wobblar inte eller något sånt...
Jag skulle tippa på att själva ramen har klarat sig, men kan ju inte veta 100% säkert...

Hmm, en mindre vurpa :rolleyes:
Så där illa tilltygad blev inte min förra hoj ens efter 4:e vurpan när jag gick ner i ett dike en bra bit över 100...

Det låter helt klart som du ska börja med att mäta hjulbasen och se att den stämmer.
Gå sen vidare och kolla att gafflarna och kronorna är schyssta.
Jag rekomenderar starkt att du inte använder den hojen mer innan du kollat upp den ordentlig
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top