Konstig slitning av kedja

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Har precis bytt drivpaket på hojen då den gamla kedjan var helslut på fyra efter varandra placerade länkar i övrigt var kedjan i väldigt bra skick en bra bit under maxlängden när jag mätte där inte de fyra kassa länkarna var med.

Kedjan har gått 2100 mil och så länge hojen varit i min ägo (från 650 mil)alltid underhållts med smörjning och rätt sträckning.
Hur kan det komma sig att endast fyra länkar som dessutom är placerade efter varandra kan slitas ut så mycket fortare en övriga länkar:confused:

När jag undersökte länkarna syns det att lite rostvatten trängt ut ifrån länkarna vilket isåfall tyder på att tätningarna på dessa länkar gett upp men varför just bara på dessa fyra länkar:va

Är det någon här som har någon bra teori om varför detta har hänt.

Nån har tvättat med högstryckstvätt, och dom länkarna var dom som satt där strålen råka träffa? (låter otroligt, men det enda jag kan komma på)

Nån har tvättat med högstryckstvätt, och dom länkarna var dom som satt där strålen råka träffa? (låter otroligt, men det enda jag kan komma på)
Jag har aldrig använt högtryckstvätt på hojen/kedjan och jag antar att det skulle ha märkts tidigare om det var föregående ägare som högtryckat kedjan.
Har ägt den i två år & 1450mil.
Finns det en chans att avgasröret kan överföra så mycket värme till kedjan när man torrkör i garaget:D att det knäcker oringarna ? ena pipan ligger ca 1-2 cm under kedjan.
Hade en längre torrkörning i vintras då jag ställde balansen mellan insugen samt justering av co m.m.

Så det finns en rekommenderad maxlängd mellan länkarna. Inget jag hittat i skötselmanualen. Är det bara till att mäta med skjutmått mellan varje länk, eller? Var hittar man i så fall värdena den skall hålla?

Jag har aldrig använt högtryckstvätt på hojen/kedjan och jag antar att det skulle ha märkts tidigare om det var föregående ägare som högtryckat kedjan.
Har ägt den i två år & 1450mil.
Finns det en chans att avgasröret kan överföra så mycket värme till kedjan när man torrkör i garaget:D att det knäcker oringarna ? ena pipan ligger ca 1-2 cm under kedjan.
Hade en längre torrkörning i vintras då jag ställde balansen mellan insugen samt justering av co m.m.

Det är klart att om avgasröret går väldigt nära kedjan så kan det hända att det blir så varmt att O-ringarna tar stryk men jag tror att det krävs mycket för det. Det är ju en metallkedja och den leder följdaktligen värme relativt bra. Det ska ganska bra värmeeffekt för att sabba O-ringarna då. Jag tror inte att konvektions- och strålningsvärmen från avgassystemet skall åstadkomma det.
Det känns troligare att den tidigare ägaren högtryckat kedjan och det har blivit en fördröjd effekt.
Det kan ju hända att det har varit tillräckligt med smörjning där för att inte vattnet skulle göra skada men sedan har det pga dom skadade O-ringarna torkat ut och vattnet har kunnat göra sitt.

Så det finns en rekommenderad maxlängd mellan länkarna. Inget jag hittat i skötselmanualen. Är det bara till att mäta med skjutmått mellan varje länk, eller? Var hittar man i så fall värdena den skall hålla?
Japp i min manual står det att man skall mäta mellan 17 pinnar med uppsträckt kedja och då får det inte överstiga 255,5 mm

Jag tror helt klart på avgasrörsteorin, speciellt om man stått och torrgasat för att justera förgasare.

Avgasrör kan bli grymt varma, och O-ringarna i kedjan är nog inte speciellt värmetåliga, i synnerhet inte när dom är flera år gammla.

Är det ingen som har några andra konspirationsteorier:D vill gärna förhindra detta fenomen på den nya kedjan.

Om kedjan blir lite skadad på en länk pga bristande smorning,fabrikationsfel eller annan skada så kommer kedjan att börja töjas ut just där - glappet gör att slitaget hela tiden accelerar på det stället.

Kedjan blir olika lång - så när man mäter så kontrollera hela kedjan.

Det kan räcka med en längre tur i regn och att kedjan är sämre smord över några länkar för att ge en del med lite större glapp - sen växer det.

Även om man är noga så gör små skillnader i kvaliten i kedjan
att kedjan mot slutet på livslängden får lite olika längd.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park