Konstig "slangkoppling" på Husaberg 650

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Okej, så här ligger det till

På husaberg 650 02:a så skall det ju gå en slang från motorn till ramen, som är till för "skitig" olje luft om jag inte har fel ????
Den skall väll förbränna det än gång till eller ???

Men på min så har jag en plugg i ramen istället så det kommer inte in någon "motor luft"

Och går ju alltså, luften (den skitna olja luften) rätt ut i friheten....

Vad innebär detta, att jag får en effekökning, eller vad ???

:va :va

Last edited:
Du får ingen effektökning med borttagen slang till vevhusventilationen. Dom där slangarna spricker ganska ofta och det är kanske därför den är borttagen. En del tror jag drar om med en slang till ett uppsamlingskärl för att inte få in olja i förgasaren om man skulle köra omkull med hojen.

Last edited:
okej

vad är det som händer då

måste ju finnas en anledning till varför någon har gjort det

går den jämnare ??

cool_lilja skrev:
Okej, så här ligger det till

På husaberg 650 02:a så skall det ju gå en slang från motorn till ramen, som är till för "skitig" olje luft om jag inte har fel ????
Den skall väll förbränna det än gång till eller ???

Men på min så har jag en plugg i ramen istället så det kommer inte in någon "motor luft"

Och går ju alltså, luften (den skitna olja luften) rätt ut i friheten....

Vad innebär detta, att jag får en effekökning, eller vad ???

:va :va

Mycket har sagts om detta...
du får in lite "skitig" luft med slangen, ja. Den innehåller avgaser varför motorn får liiiite mindre effekt. Tar du bort den har du risk att det kommer skit IN tillbaks i vevhuset om du kör i skogen, och andra sidan om du vänder upp och ner på hojen och sedan försöker starta den så kan oljan rinna ur motorn och in i fuggen och du får vätskeslag (kan få stora skador på kolv och stake)

hur mycket som hälst finns att säga jag orkar inte mer…

triple skrev:
Mycket har sagts om detta...
du får in lite "skitig" luft med slangen, ja. Den innehåller avgaser varför motorn får liiiite mindre effekt. Tar du bort den har du risk att det kommer skit IN tillbaks i vevhuset om du kör i skogen, och andra sidan om du vänder upp och ner på hojen och sedan försöker starta den så kan oljan rinna ur motorn och in i fuggen och du får vätskeslag (kan få stora skador på kolv och stake)

hur mycket som hälst finns att säga jag orkar inte mer…

Inte bara skitig luft dessutom varm sådan också... :3freak

HusabergForce skrev:
Inte bara skitig luft dessutom varm sådan också... :3freak
Om du leder vevhusventilationen tillbaka in i motorn slipper du dra en extra slang till ev. uppsamlingskärl. Som sagts spricker de lätt, verkar som om de ofta är lite för långa och svåra att montera helt rätt. På min 01 sprack den, på 03an ser den hur fin som helst ut utan veck. Ett tips kan vara att montera bort den och sen montera tillbaka den, noggrant. Tar du bort den kanske du kan få i motorn nån cm3 mer luft om du låter hålet vara öppet.

Att luften som sugs tillbaka är varm och innehåller lite olja är jag med på men hur i helsike skulle avgaser kunna smyga sig upp i toppen :va

Supermoto skrev:
Om du leder vevhusventilationen tillbaka in i motorn slipper du dra en extra slang till ev. uppsamlingskärl. Som sagts spricker de lätt, verkar som om de ofta är lite för långa och svåra att montera helt rätt. På min 01 sprack den, på 03an ser den hur fin som helst ut utan veck. Ett tips kan vara att montera bort den och sen montera tillbaka den, noggrant. Tar du bort den kanske du kan få i motorn nån cm3 mer luft om du låter hålet vara öppet.

Att luften som sugs tillbaka är varm och innehåller lite olja är jag med på men hur i helsike skulle avgaser kunna smyga sig upp i toppen :va

Det "pyser" förbi kolven ( i förbränningstakten) ner i vevhuset och på den vägen hittar dom in i motorn igen...

Jag har tagit bort "struten" som sitter där original och pluggat hålet i ramen in till luftfiltret sen satt på en slang på vevhusventilationen och dragit den så den hänger ner på sidan där ventilationen till kylaren är dragen, sen tog jag lite sånt skumgummi filter som sitter i "struten" å pilla in det i slangen så det inte droppar olja eller kommer in skit i slangen. Varför jag har gjort det? Jo för jag vill ha kall luft in i motorn, husabergarna får ju redan dåligt med luft så allt som kan göra det bättre är bra, så resonerar jag sen om det gör någon skillnad det vet jag inte.

okej

så det blir alltså "renare" avgasaser så också eller

Får man ha det så på besktningen eller ???

Abris skrev:
Det "pyser" förbi kolven ( i förbränningstakten) ner i vevhuset och på den vägen hittar dom in i motorn igen...
Hmmm... Låter ju kanske lite logiskt men det måste väl vara försvinnande lite. På gränsen till ingenting....

Besiktningsgubbarna lär inte ha en aning om vad den är till för.

Enligt vad jag har hört så ska det vara bäst att göra såhär. Plugga hålet och dra ut en slang med lite "skumgummifilter". Kör du bana så måste du ju förståss ha uppsamligskärl till denna slang med.

Sedan kan du plocka bort skumskiten under sadeln och på sidorna av tanken om du inte kör så mycket grus så får bågen lite bättre luftning iallafall...

- Johan

Evil M skrev:
Jag har tagit bort "struten" som sitter där original och pluggat hålet i ramen in till luftfiltret sen satt på en slang på vevhusventilationen och dragit den så den hänger ner på sidan där ventilationen till kylaren är dragen, sen tog jag lite sånt skumgummi filter som sitter i "struten" å pilla in det i slangen så det inte droppar olja eller kommer in skit i slangen. Varför jag har gjort det? Jo för jag vill ha kall luft in i motorn, husabergarna får ju redan dåligt med luft så allt som kan göra det bättre är bra, så resonerar jag sen om det gör någon skillnad det vet jag inte.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back