Konstig sak på mitt avgasrör.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag pendlar med en eu-moppe fram och tillbaka till jobbet för att inte slita på husabergaren i onödan och jag håller på och försöker få bort strypningarna på moppen. Än så länge har jag inte hittat några. Jag hittade dock en skum sak på avgasröret igår. Ungefär fem cm ner på grenröret, från motorn räknat, går ett rör rakt ut från avgasröret i 90 graders vinkel. Dvs det är liksom borrat ett hål rakt in i sidan på avgasröret där detta mindre rör är ditsvetsat. Detta rör leder till en liten aluminiumlåda. Från denna låda går inga kablar eller nått sånt utan enbart en 4dm lång gummislang. Denna gummislang hänger bara helt löst och är inte kopplat till något. Min fråga är förstås, vad fan är detta för något? Är detta någonting som skäl effekt?
Har aldrig sett något sånt här på mina hojar. Det kan ju sitta lambdasonder på en del bilar på detta sätt men det här är absolut inte en lambdasond.
Jag står fan inte ut med moppen längre. Den är så slö, men jag måste fortsätta puttra runt på den tills det blivit vår så att jag kan köpa en ktm 950sm istället.

Fixade till syrrans skoter för något år sedan, och den enklaste strypningen var en bricka som gör att drivremmen inte griper helt. denna satt vid bakhjulet har jag för mig. efter detta gick den i 80km/h på mätaren. den hade också en strypning på avgasröret, precis som för dig var där ett rör som gick 90grader ut, detta har ja för mig stör avgaspulserna som i sin tur sänker effekten. men någon låda fanns där inte. bara att kapa av och svetsa för hålet. hoppas det hjälper lite.

@bmwjohan

Denna lilla "blindtarm" skapar disharmoni i avstämningen av avgaspipan (och därmed flödet) så det är mycket riktigt en strypning.

Den tas lätt bort och du svetsar istället dit en slät plåt över hålet.

sen har du variatorn och utblåset!
variatorn sitter bakom främre svänghjulet under kåpan.

//Robin

Nu är jag inte expert på eu-moppar men har pysslat lite med sådana, skulle sätta en slant på att den slang och rör du "hittat" tillhör avgasreningen och jag kan inte tänka mig att du får mer effekt av att ta bort den utan stypningen sitter nog på annat/andra ställen. Sök på något moppeforum så kanske det finns någon som vet eller så kollar du med ÅF/tillverkare.

Finns ju så många andra billigare sätt att strypa än att tillföra dyrbara konstuktioner vars enda syfte är att strypa effekten, känns inte logiskt att tillverkare skulle gå den vägen..

Last edited:
Det är en sk ERG-ventil och som sagt har det med avgasreningen att göra. den har ingen betydlig effektpåverkan utan suger helt enkelt in lite ren luft och förbränner denna tillsammans med avgaserna i katalysatorn.

Langa märke och modell skall jag rota fram lite fakta åt dej. Har tyvärr inte kommit ifrån moppeforumet till 100%:(

En liten tanke bara. Du säger grenrör. Har den fler än en cylinder? Nej? Alltså bara ett avgasrör, utan någon grening. Då är det inte ett grenrör alltså, utan bara ett rör:tummenupp

:rolleyes: :rolleyes: :gnissla :tummenupp

Är det en Kina moppe du har ? (fyrtakt) då är det mkt riktigt som nån sa en EGR ventil , brickan i variatorn sitter i främre variatorn på många moppar, tvåtaktarna brukar kunna vara strypta i avgasröret,

Kina mopparna finns det ett speciellt forum till där du kan se mera vad du kan göra byta munstycke i förgasaren, vikter i variator , fjäder i bakre variator mm mm (det går att få dom där göra över 100 blås med 10" hjul :galen :hojraket :näsblod )

http://www.baotianforum.com/

90-95km/h på mätaren är inte dåligt för en 4-takt Kinascooter på 50cc.
Cdi´n är varvtalsbegränsad på vissa.
Variatorn har en utväxlingsbegränsning.
Sätt i tyngre Malossi variatorvikter , där hittar du den extra farten för att köra mätaren fullt ut.
Ev lätt förgasarjustering för rätt bränsleblandning.

Håll koll på ventilerna och byt till riktig olja.
Det bästa var att min drog 0.17l / mil.

Det är en sk ERG-ventil och som sagt har det med avgasreningen att göra. den har ingen betydlig effektpåverkan utan suger helt enkelt in lite ren luft och förbränner denna tillsammans med avgaserna i katalysatorn.

Langa märke och modell skall jag rota fram lite fakta åt dej. Har tyvärr inte kommit ifrån moppeforumet till 100%:(

Modellen heter Gamini cippolino och ser ut som en baotian. Jag hittar inga strypningar på den. Variatorringen har jag inte kollat ännu, men jag har inte hittat någon sladd vid cdiboxen jag kan kapa, ingen strypning i mellan motor och förgasare, ingen strypninge mellan luftbox och förgasare, ingen strypning i luftboxen. Avgasröret har jag inte kunnat få loss för egr-ventilen sitter ivägen. Jag är rädd för att min är strypt i cdiboxen och att jag måste byta den för att få fart på moppen. Rota gärna fram fakta. Jag hatar min moppe.

Är det en Kina moppe du har ? (fyrtakt) då är det mkt riktigt som nån sa en EGR ventil , brickan i variatorn sitter i främre variatorn på många moppar, tvåtaktarna brukar kunna vara strypta i avgasröret,

Kina mopparna finns det ett speciellt forum till där du kan se mera vad du kan göra byta munstycke i förgasaren, vikter i variator , fjäder i bakre variator mm mm (det går att få dom där göra över 100 blås med 10" hjul :galen :hojraket :näsblod )

http://www.baotianforum.com/

Jag har varit inne och skrivit på detta forum men det är ingen som svarar på mina frågor. Aktiviteten är typ noll på detta forum.

Jag är egentligen inte så där jättemycket ute efter mer toppfart, jag vill mest ha mer acceleration. Båda skulle dock inte skada.

Last edited:
Kolla trottellocket, brukar finnas ett trottelstop som gör att man inte kan gasa fullt.

Det är ju i princip en fiddymotor...= det går att få den att gasresa:) Nr 1: Testa å öppna filtret, sätt in ett finger å känn om trotteln går hela vägen vid fullgas!!
Sedan finns det hur mkt som hälst... typ cylindrar kammar mm...

Ps: Akta dig för farbror blå, ingen blade du pendlar på:tungan

vad är de för moppe`?

Gamini cippolino

Kolla trottellocket, brukar finnas ett trottelstop som gör att man inte kan gasa fullt.

Finns inget stopp där. Detta är in den sortens förgasare. På min baotian jag hade förut hade jag en sån förgasare med en regtangulär grej som åker upp och ner när man rör gashandtaget och då kunde jag ta bort en plugg och så gick det att gasa fullt. På denna moppen har jag en förgasre men en rund platta mitt i som vrider sig när man gasar. jag har kollat och den öppnar helt när jag gasar fullt.

Det är ju i princip en fiddymotor...= det går att få den att gasresa:) Nr 1: Testa å öppna filtret, sätt in ett finger å känn om trotteln går hela vägen vid fullgas!!
Sedan finns det hur mkt som hälst... typ cylindrar kammar mm...

Ps: Akta dig för farbror blå, ingen blade du pendlar på:tungan

om jag bara kan få lite flås i den är det pissenkelt att köra ifrån snutbilar inne i stockholm. det är en miljon bilar ivägen överallt så dom kommer knappt fram. jag kan hålla fullt överallt och pricka alla luckor.

Last edited:
På denna moppen har jag en förgasre men en rund platta mitt i som vrider sig när man gasar. jag har kollat och den öppnar helt när jag gasar fullt.

Vakuumförgasare kanske ? Då har du ett runt spjäll och sedan kommer undertrycket när motorn suger, att lyfta upp en trottel - och den kan vara spärrad så att den inte öppnar fullt.

Men som Dr Bike säger, kapa av den lilla blindtarmen och svetsa igen hålet. Jag hade en liknande på en Gilera, fast där var det verkligen bara en blindtarm utan annan anslutning och som störde avgaspulserna. Trots det gjorde den 80 (kollat med gps) när den var helt frisk (sotat avgassystem, nytt tändstift, tvättat luftfilter osv). Plastbrickorna som stryper variatorn var det första som togs bort. Det gick att smälta av dem med en lödkolv, så slapp man skruva så mycket.

Vakuumförgasare kanske ? Då har du ett runt spjäll och sedan kommer undertrycket när motorn suger, att lyfta upp en trottel - och den kan vara spärrad så att den inte öppnar fullt.
QUOTE]

Jag har skruvat isär förgasaren lite och jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur förgasare fungerar. allt annat har jag koll på. mitt i förgasaren sitter det en rund grej som kan röra sig upp och ner. den har en lite slapp gummiduk runt sig. i denna grej sitter en nål. jag hittar dock inget som sitter ivägen för denna utan den ser ut att kunna röra sig fullt upp och ner. jag kan
plocka isär detta ikväll och lägga in bilder så får vi se om ni ser något skumt.

O allt annat är såklart dimensionerat för att gå i hundra?? Typ bromsar o så..? :yoparty

Jo, det brukar vara förvånansvärt bra bromsar på skotrarna. Väghållningen i övrigt lämnar en del att önska, men det vänjer man sig vid. Skitkul att köra med dubbade knotter-sulor på vintern, ner med foten och slajda med bredställ i kurvorna :)

Jag har skruvat isär förgasaren lite och jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur förgasare fungerar. allt annat har jag koll på. mitt i förgasaren sitter det en rund grej som kan röra sig upp och ner. den har en lite slapp gummiduk runt sig. i denna grej sitter en nål. jag hittar dock inget som sitter ivägen för denna utan den ser ut att kunna röra sig fullt upp och ner. jag kan
plocka isär detta ikväll och lägga in bilder så får vi se om ni ser något skumt.

Ja, det är en vakuumfugge. Det är vakuum/undertryck ovanför gummimembranet som suger upp det och lyfter med sig den runda plasttrotteln och nålen. Om den har fritt spelrum och kan lyftas helt upp, så finns det ingen strypning där i alla fall.

Last edited:
Jo, det brukar vara förvånansvärt bra bromsar på skotrarna. Väghållningen i övrigt lämnar en del att önska, men det vänjer man sig vid. Skitkul att köra med dubbade knotter-sulor på vintern, ner med foten och slajda med bredställ i kurvorna :)

Ja, det är en vakuumfugge. Det är vakuum/undertryck ovanför gummimembranet som suger upp det och lyfter med sig den runda plasttrotteln och nålen. Om den har fritt spelrum och kan lyftas helt upp, så finns det ingen strypning där i alla fall.

Jag måste säga att bromsarna på den jag har och den baotian jag hade förut är så jävla dåliga. Det går inte att låsa däcken även om man bromsar fullt. Jag tror att det är mycket bättre bromsar på alla andra moppar jämfört med dessa kinamoppar, men det kanske bara är jag som haft otur och fått måndagsexemplar.

Ok, nej då har jag ingen strypning i förgasaren.

Last edited:
*/ ?>
Back