Konstig motor !!

Vad är det? En gräsklipparmotor?! :va
 
,,,vad är idén med den?! Kombination av vankelmotorn o
den traditionella motorn. Men idén med vankelmotorn är väl
lite att man inte ska ha kolv-vändningen, då man förlorar
mycket energi,,, men den här har ju vanliga "kolg-gången",,, mysko!
 
Jag såg nåt liknande för några år sen, en fördel skulle vara att man kan välja vilken typ av "kurva" man vill ha för kolvens rörelse vid kompression och arbetstakt.
 
Verkar som en betydligt bättre konstruktion av den vanliga 4-taktsmotorn, färre kugghjul som stjäl effekt m.m. Dessutom verkar man ju kunna få kort slaglängd och liten diameter utan att tappa kubik pga dom dubbla kolvarna.
 
Jag har läst om en liknande grej som Motorunion Italia hade testat och byggt prototyp och fått att funka. Det gick ut på att man bytte ut den traditionella vevaxeln mot en som i princip var en kamaxel (med andra profiler såklart). Detta för att kunna få kolven att "stanna" vid TDC resp. BDC. I TDC för att eliminera baktrycket som blir när man tvingas tända innan kolven nått TDC och i BDC för att avgaserna ska pysa ur spontant utan att behöva pumpa så mycket med kolven.

Jag länkar istället:

http://www.ducati.com/bikes/techcafe.jhtml?detail=article&value=theory&part=general&artID=11
 
fräckt! lär funka. Men hur blir det med komprision i den motorn? måste man inte göra några slags cylindrar som kolvarna ska gå i?

Dessutom lär det slita som fasen vid högre varvtal eftersom man måste få till den stora metallplattan så balanserad det går. Eftersom den är så kortslagig så lär den ju varva en hel del.
 
Känns som det skulle vara svårt att få plats med allt i den där ringen... då är nog den limstift postade snällare.
 
Förlåt, kunde bara inte låta bli :)

Självklart måste du ha cylindrar, animationen är nog bara till för att visa principen med det hela. Ett lätt misstag att göra om man som du, postar kl. 02.04 en lördagnatt... :fyllisar
 
Limstift skrev:
Förlåt, kunde bara inte låta bli :)

Självklart måste du ha cylindrar, animationen är nog bara till för att visa principen med det hela. Ett lätt misstag att göra om man som du, postar kl. 02.04 en lördagnatt... :fyllisar

ja frågan är väl om det skulle hålla :3freak
 
Hammet skrev:
ja frågan är väl om det skulle hålla :3freak

Menar du med snedbelastning? Det är ju ett problem, speciellt kolvringarna får ju ta en hel del stryk, vilket också borde leda till en del märken på cylinderväggarna. Frågan är ju bara om det verkligen blir så stor snedbelastning, men det beror ju på hur oval den är, dvs. skillnaden i diameter på det största resp. det minsta stället. Men gör man den rejält kortslagig så borde det inte bli så jättestora problem tycker jag.
 
Micke_Lindstrom skrev:
KalleKulspruta skrev:
fräckt! lär funka. Men hur blir det med komprision i den motorn? måste man inte göra några slags cylindrar som kolvarna ska gå i?/
Haha! :tummenupp

Nej det behövs inte, cylindrar är överskattade, onödig vikt bara.


men hur blir det då med komprissionen? Hur ska de kunna få tillräckligt tryck innuti?
 
Det finns hundratusen olika idéer på hur man skulle kunna göra om förbränningsmotorn. Wankle, dubbla vevar som roterar åt varsitt håll för att få ner vibrationerna. Dubbla kolvar som jobbar mot vandra i ett förbränningsrum sedan ändrar man fasen för att få annat komp. Cylindrar man lutar från vev axeln för att ändra kompressionen. En av dom kolare bestod av två rör inuti varandra som rör sig i förhållande till varandra i det inre är en kolv som följer spår i rören…

Förvåna mig med något som går längre än ritbordet..

/Gammal och trött på allt nytt
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top