Konstig dynokurva.

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Är det någon som kan hjälpa mig med den här konstiga kurvan. Vad är det som inte stämmer egentligen?

Bifogat

• SDOC1172.jpg
    SDOC1172.jpg
    68.3 KB · Visningar: 444
stranglefoot skrev:
2294559 Är det någon som kan hjälpa mig med den här konstiga kurvan. Vad är det som inte stämmer egentligen?
Lyfter!
Som lekman ser jag att motorn får åt h-e för mycket soppa mellan ca5-7000rpm. Vilket fel som är trasigt tänker jag inte gissa. :D Dragracingkillarna borde kunna ge tips om åtgärder.

Alldeles för mycket soppa. Ser ut som om nålarna ska ner ett snäpp eftersom den går så fett i mellanregistret. Jag reserverar mig dock för ändringar, iaf tills proffsen gett sin syn på saken :hihi

Men slitna nålar förklarar väl bara svackan vi 6000 rpm eller? Den går ju väldigt magert vid 9000rpm för att sen gå fett igen, eller har jag fått allt om bakfoten?

stranglefoot skrev:
2294881 Men slitna nålar förklarar väl bara svackan vi 6000 rpm eller? Den går ju väldigt magert vid 9000rpm för att sen gå fett igen, eller har jag fått allt om bakfoten?

Nja målarna påverkar väl inte jättemycket på full trottel men väl slitna emulrör. På med nya prylar och kör en repa i bänken så får du en bättre utgångspunkt än denna.

Är du föresten säker på att lambdan visar rätt? Med tanke på den extremfeta bestyckningen både på små trottelöppningar och vid 6k så borde den bluddra och gå illa, har du några sådana fenomen?

stranglefoot skrev:
2294881 Men slitna nålar förklarar väl bara svackan vi 6000 rpm eller? Den går ju väldigt magert vid 9000rpm för att sen gå fett igen, eller har jag fått allt om bakfoten?

Om trottelnålen och emulsionsrör är slitna och man tidigare har försökt kompensera detta genom att ställa ner trottelnålen kommer det att bli väldigt skumma resultat med klena respektive feta områden. Även avgassystemet respektive luftfilter kan bidra till mycket elände.

Boris JR skrev:
2294905 Nja målarna påverkar väl inte jättemycket på full trottel men väl slitna emulrör. På med nya prylar och kör en repa i bänken så får du en bättre utgångspunkt än denna.

Är du föresten säker på att lambdan visar rätt? Med tanke på den extremfeta bestyckningen både på små trottelöppningar och vid 6k så borde den bluddra och gå illa, har du några sådana fenomen?

Den går inte alls bra vid dom varven man ser på dyno schemat...

andersbrink skrev:
2294935 Om trottelnålen och emulsionsrör är slitna och man tidigare har försökt kompensera detta genom att ställa ner trottelnålen kommer det att bli väldigt skumma resultat med klena respektive feta områden. Även avgassystemet respektive luftfilter kan bidra till mycket elände.

Jag har laborerat med att flytta nålen samt ändra huvudmunstycke. Den konstiga dippen i registret finns där hela tiden. Det märkliga är att den gör exakt likadant med VM-bryggan som satt där tidigare. Jag har ett alldeles nytt yoshimura system på. Det sitter visst någon slags restriktor i det för att ta ner ljudnivån. Den kanske man kunde pilla bort!

Har haft isär förgasarna igen för femhundrarde gången! Man kan inte se att nålarna och emulsionsrören skulle vara slitna. Endast en liten fläck av ytbehandlingen på nålen är borta. Har testat mitt väldigt ljudliga V&H system utan nåt bättre resultat. Tips emottages med största tacksamhet... :(

Kör du med lösa luftfilter?
Utan filter?

Provat med originalburk?

stranglefoot skrev:
2295887 Har haft isär förgasarna igen för femhundrarde gången! Man kan inte se att nålarna och emulsionsrören skulle vara slitna. Endast en liten fläck av ytbehandlingen på nålen är borta. Har testat mitt väldigt ljudliga V&H system utan nåt bättre resultat. Tips emottages med största tacksamhet... :(

Endast en "hobbypulares" högst amatörmässiga
fundering, kan inte vara ytbehandlingens avsaknad som kan orsaka det?

Antagligen inte men iaf :)

stranglefoot skrev:
2295887 Har haft isär förgasarna igen för femhundrarde gången! Man kan inte se att nålarna och emulsionsrören skulle vara slitna. Endast en liten fläck av ytbehandlingen på nålen är borta. Har testat mitt väldigt ljudliga V&H system utan nåt bättre resultat. Tips emottages med största tacksamhet... :(

Vad sa dom på Mectec då?

Vet någon hur lambdagivaren reagerar på oförbränd luft och bränsle? Tänker att det kanske kan vara tändningen som spökar och missar lite på dom varvtalen.

Two stroke man skrev:
2296376
Vet någon hur lambdagivaren reagerar på oförbränd luft och bränsle? Tänker att det kanske kan vara tändningen som spökar och missar lite på dom varvtalen.

Det borde nog inte bli så då. Typiskt för oförbränd mix och misständning är mager lambdavisning.

edit: Kan det inte vara en sån där "double" eller "tripple carburation"? Den lär finnas runt 2/3 av max vrid rpm. Det verkar stämma rätt bra - 2/3*8500= 5667 rpm.

Last edited:
andersbrink skrev:
2296310 Trimkammar? Vad för lyft, duration och tajming?

Är dina munstycken originalstorlekar?

Enligt numren på kammarna så är det nog orginalkammar, sitter dock justerbara drev på dom. Insugena är portade. Munstyckena är inte orginal då cv 34 aldrig har suttit på någon svensksåld 750r. 140 högfart är det enda munstycket som cykeln verkligen gått att köra på, hade samma storlek i vm bryggan. lågfart, 42,5 är samma som orginal 1100.

Dr.Bike skrev:
2296317 Kör du med lösa luftfilter?
Utan filter?

Provat med originalburk?

Jag kör med lösa filter nu. Med orginalburk så verkade det som att den gav någon slags chokeverkan, den gick fett från noll till max. Gemensamt får båda förgasarbryggor är "nysandet" på tomgång, sepciellt när den är ritkigt varm. Insugsgummina är kollade flera gånger.

cleaner skrev:
2296330 Endast en "hobbypulares" högst amatörmässiga
fundering, kan inte vara ytbehandlingens avsaknad som kan orsaka det?

Antagligen inte men iaf :)

Ja, det beror ju på hur känsligt det är tycker man. Tycker iaf att det borde synas om dom nu skulle vara för slitna. Blir nog att beställa iaf! :död

Two stroke man skrev:
2296376 Vad sa dom på Mectec då?

Han på mectec kan ju bara spekulera precis som jag, han skruvar ju bara i HD spisar. Lite annorlunda sa han, han skruvar sällan med cv-gasare. Jag har själv varit inne på att tändningen skulle vara knas, men alla värden var bra och gnistan verkar stark. Kanske man skulle testa med stroboskåplampa när den blivit varm.

#Olsson# skrev:
2296475 Det borde nog inte bli så då. Typiskt för oförbränd mix och misständning är mager lambdavisning.

edit: Kan det inte vara en sån där "double" eller "tripple carburation"? Den lär finnas runt 2/3 av max vrid rpm. Det verkar stämma rätt bra - 2/3*8500= 5667 rpm.

Vad betyder dom uttrycken för något?

Last edited:
stranglefoot skrev:
Vad betyder dom uttrycken för något?

Med vassa kamaxlar installerade får man en tillbakatryckning av den insugna blandningen ut bakvägen genom förgasarna som sen går tillbaks in i förbränningsutrymmet vid nästa förbränningscykel. Det betyder att blandningen berikas med bensin en (eller fler) extra gång. Det sker normalt vid relativt låga varvtal, extrem-kammar vid ett högre varvtal. En normal brukshoj har väldigt korta kamtider och har bara det fenomenet runt tomgången - det är bl.a. därför man har justerbara luftskruvar för tomgången.

Vilken oljekyld GSX-R med 4-1 rör har inte en svacka runt 5000 rpm ?????

J.J skrev:
2296712 Vilken oljekyld GSX-R med 4-1 rör har inte en svacka runt 5000 rpm ?????

Det jobbiga är att svackan infinner sig i landsvägsfart, alltså runt 110-130. Funkar inte att köra i det området...

andersbrink skrev:
2296672 Med vassa kamaxlar installerade får man en tillbakatryckning av den insugna blandningen ut bakvägen genom förgasarna som sen går tillbaks in i förbränningsutrymmet vid nästa förbränningscykel. Det betyder att blandningen berikas med bensin en (eller fler) extra gång. Det sker normalt vid relativt låga varvtal, extrem-kammar vid ett högre varvtal. En normal brukshoj har väldigt korta kamtider och har bara det fenomenet runt tomgången - det är bl.a. därför man har justerbara luftskruvar för tomgången.

Han hade ju ställbara drev, så kammarna kanske är sent ställda.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg