Konsten att bli vig

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Försöker bli vig som ett as. Jag skall kunna gå ner i split, spagat och med raka ben böja mig framåt så mycket att ansiktet tar i knäna. Helst kunna göra det utan uppvärmning. Det sistnämnda kan jag i varje fall uppvärmd göra med ett ben i taget och lite ansträngning.

Men hur ska man stretcha optimalt för att uppnå den här typen av vighet så snabbt som möjligt?
Jag stretchar varje dag, hårt. Tar det lungt i början och känner efter så inga muskelfästen brister(igen), men i höftlederna känns det lite som någon slags träningsvärk eller liknande efter att ha gjort det ett par dagar. Det känns i varje fall trögt och som att skaderisken ökar. Måste man verkligen vila ibland?

Hur göra?

Last edited:
Tror mest att brudarna tycker det där är töntigt...:arsele
Pröva vifta med en fet plånbok istället om du ska impa..:D

Titta på ett par 80-talsfilmer med Jean-Claude Van Damme. Du kan t.ex. fästa rep i benen, som också är fästa i 2 träd, och be en kompis dra åt. På så sätt sträcks benen ut och du blir vigare, det har jag sett på film!

(Ovanstående träningsmetod är från Bloodsport om jag inte missminner mig)

Lite mer seriöst - på det glada 80-talet kunda jag såväl splitta som spagata. Jag brukade stretcha lite extra vid sidan av skolidrotten, inget märkvärdigt. Dock kunde jag inte göra som en av mina polare - från stående dra upp det ena benet rakt upp så att han i en dörröppning stod i split med ena benet uppe i dörrkarmen och andra på golvet :näsblod Han var elitgymnast dock.

Last edited:
Ismannen skrev:
2521276 Tror mest att brudarna tycker det där är töntigt...:arsele
Pröva vifta med en fet plånbok istället om du ska impa..:D

Jag har ingen sån, det enda jag har är min feta .....katt?

Det är inte i impsyfte, det är för kampsporten jag ska ha det ;)

FreddaGädda skrev:
2521270 Försöker bli vig som ett as. Jag skall kunna gå ner i split, spagat och med raka ben böja mig framåt så mycket att ansiktet tar i knäna. Helst kunna göra det utan uppvärmning. Det sistnämnda kan jag i varje fall uppvärmd göra med ett ben i taget och lite ansträngning.

Men hur ska man stretcha optimalt för att uppnå den här typen av vighet så snabbt som möjligt?
Jag stretchar varje dag, hårt. Tar det lungt i början och känner efter så inga muskelfästen brister(igen), men i höftlederna känns det lite som någon slags träningsvärk eller liknande efter att ha gjort det ett par dagar. Det känns i varje fall trögt och som att skaderisken ökar. Måste man verkligen vila ibland?

Hur göra?

Det finns eklare sätt att resa billigt än att stuva in sig i tjejens handbagage... :hihi

Dr.Bike skrev:
2521326 Det finns eklare sätt att resa billigt än att stuva in sig i tjejens handbagage... :hihi

Jaså? Jag fick berättat att detta var det enda sättet :confused:

General E skrev:
2521316 Tiiiiiiiiiiiiid. Värm upp, ställ dig i split och titta på Tv i tio min.

Precis vad jag brukar göra. Fast jag går ner så mycket jag kan, väntar lite tills det sträckt sig, sen pressar så hårt det över huvud taget går, och håller så i två minuter, och öppnar mer om det går. Stå still har aldrig varit så ansträngande!
Var borta från träningen i två veckor och var därmed ganska slapp och smidig i musklerna. Stretchade en hel del under den tiden och gick ner så långt att folk tittade snett på mig första träningen. Inte hela vägen dock, men inte så värst långt ifrån. Men under perioden man tränar blir det avsevärt trögare. Inser naturligtvis att det tar sin tid, men nån typ av effektivitet borde gå att finna

Last edited:
Det är bara att stretcha på... men ge fan i att göra det ouppvärmd. I know :rolleyes: Har pajjat något i höften pga kallstretchning.. om jag inte stretchar baksida lår 2-3ggr/vecka så kan jag knappt röra mig.

Stretcha aldrig ouppvärmd..jag skulle göra uppvärmning i ca 15 till 20 minuter innan och sedan stretcha muskelgrupperna i ca 30 sekunder åt gången UTAN att gunga samtidigt..eftersom du riskerar att översträcka musklerna då du gungar.

Nursey skrev:
2522171 Stretcha aldrig ouppvärmd..jag skulle göra uppvärmning i ca 15 till 20 minuter innan och sedan stretcha muskelgrupperna i ca 30 sekunder åt gången UTAN att gunga samtidigt..eftersom du riskerar att översträcka musklerna då du gungar.

Då jag stretchar oftast innan jag går och lägger mig håller inte riktigt det där med lång uppvärmning. Kan absolut gå med på att utföra rörelsemönster snabbt för att bli varm(nån variant av tai chi skulle man väl kunna kalla det), eftersom det är tyst. Kan lätt göra mig själv anfådd av det.
Och att rotera leder inför uppvärmning som det stod i en av länkarna.
Mina uppvärmningsmöjligheter är begränsade då andra sovande individer i huset inte skulle önska att jag klampade omkring.
Jag brukar annars gunga först, sen hålla still hårt.
Stå i split gör jag även två gånger. Börjar först med den och gör det försöktigt, sen utför hela stretchprogrammet och avslutar med ytterligare split, denna gången hårdare.
Borde jag inte hålla längre än 30 sekunder, säger du?

Har även en skada från april. Bakre(eller undre, beroende på hur man ser det) lårmuskelns fäste är på något vis sargat. Det började bara göra rejält ont under en träning, sen kunde jag knappt gå dagarna efter. Kändes som höften var halvt ur led. Enligt naprapat hade jag en blödning nånstans där då det var svullet och trögt och gick inte att "knäcka" leden.
Denna skada blev bra på en månad men det känns fortfarande, efter en hel sommar av vila. Det känns mycket trögare i denna muskel än motsvarande på andra benet, och viss smärta finns på en punkt. Det vägrar gå över och som jag ser det så är det enda vettiga sättet att stretcha tills man är så vig att det inte belastas vid användande. "Jävla skitkropp som bara pajar hela tiden"

Börja med att gå ut och springa, spring 20 minuter, stretcha HÅRT i 5 minuter, upprepa så många gånger du orkar...:yoparty

FreddaGädda skrev:
2521270 Försöker bli vig som ett as. Jag skall kunna gå ner i split, spagat och med raka ben böja mig framåt så mycket att ansiktet tar i knäna. Helst kunna göra det utan uppvärmning. Det sistnämnda kan jag i varje fall uppvärmd göra med ett ben i taget och lite ansträngning.

Hur göra?

Gör så här http://fun.barnal.de/videos/Jim Carrey - Workout.mpg
:tummenupp

Säg nu som det är istället: du vill bli så vig att du kan slicka dina egna kulor.

Esquire skrev:
2522899 Säg nu som det är istället: du vill bli så vig att du kan slicka dina egna kulor.

Jag kommer vara så vig att jag inte behöver slicka mina kulor.. :yoparty

FreddaGädda skrev:
2521369
Precis vad jag brukar göra. Fast jag går ner så mycket jag kan, väntar lite tills det sträckt sig, sen pressar så hårt det över huvud taget går, och håller så i två minuter, och öppnar mer om det går. Stå still har aldrig varit så ansträngande!

Enligt en gammal karatetränare så kunde man inte stretcha en muskel som är spännd. Pressar du för mkt så håller muskeln emot automatiskt. Rätt metod enligt honom är att först stäcka muskeln ca 20s, sedan spänna den genom låg belastning. Efter att den varit spännd i ca tio sekunder så släpp belastningen så slappnar muskeln av helt, och går då att stretcha.

General E skrev:
2523609 Enligt en gammal karatetränare så kunde man inte stretcha en muskel som är spännd. Pressar du för mkt så håller muskeln emot automatiskt. Rätt metod enligt honom är att först stäcka muskeln ca 20s, sedan spänna den genom låg belastning. Efter att den varit spännd i ca tio sekunder så släpp belastningen så slappnar muskeln av helt, och går då att stretcha.
Spänna o slappna av är det bästa!:tummenupp
Ta inte i som en idiot så det gör ont, utan ta det i ettapper. Håll ett sträckt läge tills du känner att du slappnar av lite granna, då spänner du dig kanske 5-10 sekunder, sen försöker du sträcka ut _lite_ mer, sen när du känner att du lyckas slampna av igen så spänner du igen och sen sträcker lite till... O om o om igen.

Om du vill vara spänstig på träningen, så stretcha inte innan träningen, utan efter träningen. Annars förlorar musklerna sin spännst o kvickhet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg