Konspiration på Essingeleden

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Varför sänker dom farten på Essingeleden (norrut på eftermiddagen) till 30 varenda dag nuförtiden? För några veckor sen så kunde jag vanligtvis hålla 100 men nu så kryper man fram i 10 och köerna är kilometerlånga. Jag vill påstå att detta är en politisk konspiration, så fort dom kör igång med vägtullarna så kommer dom ta bort 30 begränsningen och vips så flyter trafiken bra igen och så kan Billström hävda att det är på grund av vägtullarna. Ville bara skriva detta innan alla har glömt att trafiken (norrut em iaf) faktiskt flöt bra tills för ett par veckor sen :mad:

Näe. Det är alla som har plockat fram sina sommarbilar. Det blir bara värre och värre fram till semestrarna sen blir det tomt en månad och sen minskar det fram till november/december. Likadant varje år. Kan bero på att man inte gjort många infrastrukturinvesteringar i denna region på nästan 30-40 år vare sig för vanliga fordon eller spårbunden trafik. Biltullar kan vara ett sätt att skyla över/dölja dessa uteblivna investeringar. Gissa hur kul det blir på bussar/tunnelbana/pendeltåg när de inför tullarna!

Då inför man trängselavgifter på perongerna, vips nya fina skattekronor. Sen uppmanar man folk att cykla till jobbet istället för att trängas i bussar och på pendeltågen.

SSB skrev:
Då inför man trängselavgifter på perongerna, vips nya fina skattekronor. Sen uppmanar man folk att cykla till jobbet istället för att trängas i bussar och på pendeltågen.

:fakta

SSB skrev:
Sen uppmanar man folk att cykla till jobbet istället för att trängas i bussar och på pendeltågen.

Det gör man ju redan... Vid McD vid Skogskyrkogården har de ju en Bautaskylt från VV där det står:

"Risk för kö - 0% - Ta cykeln istället!"

Anders R skrev:
Näe. Det är alla som har plockat fram sina sommarbilar. Det blir bara värre och värre fram till semestrarna sen blir det tomt en månad och sen minskar det fram till november/december.

Okej, men kan nån förklara för mig varför man sänker farten när det är mycket bilar - köerna blir bara längre med sänkt hastighet. 100 meter efter sista otända 30 skylten är trafiken uppe i 100 igen ju :confused:

Last edited:
KawaChris skrev:
Okej, men kan nån förklara för mig varför man sänker farten när det är mycket bilar - köerna blir bara längre med sänkt hastighet. 100 meter efter sista otända 30 skylten är trafiken uppe i 100 igen ju :confused:

Det är en komplott med Billström i spetsen. Men är det verkligen en begränsande skyltning? Jag har alltid ansett dem som en upplysning om i vilken hastighet trafiken flyter i snarare än ngt annat. Sedan är det faktiskt bara 70 på essingeleden mellan Järva krog och ca midsommarkransen bägge riktningarna, håll dig under 100 där.

KawaChris skrev:
Varför sänker dom farten på Essingeleden (norrut på eftermiddagen) till 30 varenda dag nuförtiden? För några veckor sen så kunde jag vanligtvis hålla 100 men nu så kryper man fram i 10 och köerna är kilometerlånga. Jag vill påstå att detta är en politisk konspiration, så fort dom kör igång med vägtullarna så kommer dom ta bort 30 begränsningen och vips så flyter trafiken bra igen och så kan Billström hävda att det är på grund av vägtullarna. Ville bara skriva detta innan alla har glömt att trafiken (norrut em iaf) faktiskt flöt bra tills för ett par veckor sen :mad:

När biltullarna kommer blir essingeleden det enda tullfria alternativet norrut/söderut.

Tror inte att det blir mindre trafik där.

Anders R skrev:
Det är en komplott med Billström i spetsen. Men är det verkligen en begränsande skyltning? Jag har alltid ansett dem som en upplysning om i vilken hastighet trafiken flyter i snarare än ngt annat. Sedan är det faktiskt bara 70 på essingeleden mellan Järva krog och ca midsommarkransen bägge riktningarna, håll dig under 100 där.

I vänsterfilen är det ju 100 :hihi Jag vet inte om skyltningen visar högsta lagliga hastighet eller om det bara är en rekommendation men det behövs ju bara en bil som sänker farten till 30 för att trafiken skall tvärstanna längre bak.

Jag vidhåller att det är 30 skyltningen som orsakar trafikköerna och inte tvärtom, för som sagt trafiken flyter bra så fort man tar bort hastighetssänkningen.

Last edited:
Kan inte säga annat än att jag håller med dej KawaChris.

Folk panikbromsar bara för att dom kanske tror att det kan bli kö pga 30skylten.

Finns lite nya jobb på arbetsförmedlingen.

Bilkrockare, morgon och kvällspass. Körkort ett krav. Ring Göran P för mer info.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt