konserverad motor?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tänkte höra vad som gäller.
köpte hoj av brorsan (zxr750-92)
motorn va paj så brorsan köpte ny på skrotet.
den hade gått typ 1500 mil så den lä ha legat rätt länge.
dom hade sagt att den vart konserverad på skotet. hur funka det?
i höstas när den ställdes undan verka den gå hyffsat, innan lite problem med motorgång.
kan "konservationen" gjort det?
vad e de i den?
ska man sköta oljebyten på någe spec vis efter detta?
 
Om den var konserverad i ättika tycker jag ska kontakta skrothandlaren
och höra om du kan få något basiskt medel typ flytande kalk att neutralisera motorn med.
 
stordrulen skrev:
Om den var konserverad i ättika tycker jag ska kontakta skrothandlaren
och höra om du kan få något basiskt medel typ flytande kalk att neutralisera motorn med.

ve inte men dom fixar antingen de eller så har brorsan fått med nåt..annars skulle de va skumt :va

ättika :confused:
 
ozeo skrev:
ve inte men dom fixar antingen de eller så har brorsan fått med nåt..annars skulle de va skumt :va

ättika :confused:

Du vet som gurka :hihi

Nja jag skulle gissa på att dom bara oljat in den och slått lite olja i cylindrarna.
 
[/QUOTE]Nja jag skulle gissa på att dom bara oljat in den och slått lite olja i cylindrarna.[/QUOTE]

finns ett inte ett slags medel man kan ha i motorn om man ska förvara den länge har jag för mig?
 
Last edited:
Äh, gurka konserverar man väl inte? Långsökt. Gurka är inlagd :mattias .

kleinealf skrev:
Nja jag skulle gissa på att dom bara oljat in den och slått lite olja i cylindrarna.

finns ett inte ett slags medel man kan ha i motorn om man ska förvara den länge har jag för mig?[/QUOTE]


Glykol vet jag att farsan använder när dem konserverar båtmotorer, tror inte att det lär vara annorlunda med mcmotorer.
 
Man använder glykol när man konserverar båtmotorer ja, men det är för kylsystemet, speciellt på färskvattenkylda motorer, väldigt lätt att dom fryser sönder annars.

Själva motorn konserverar man däremot med olja, antingen vanlig olja eller speciell konserveringsolja, ofta sprutar man in olja i insuget tills motorn dör, då har man olja överallt och det rostar inte. (Sen ska man ju ha bytt motoroljan redan innan förstås, men det har inte med själva konserveringen att göra.)
 
På en konserverad bilmotor jag köpt tidigare var det så här:
1. Fyll i ny olja.
2. Ur med stiften och kör med startmotorn till dess oljetryckslampan slocknar.
3. I med stiften och starta motorn, håll tomgången på ca 2000rpm till dess den är genomvarm. Kommer att ryka styggt men det är helt normalt.
4. Byt olja och gasa till det rasar nästa gång...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top