Konservera motorn under vintern??

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har sökt som en galning efter svar på min fråga innan men hittar inget..

Eftersom jag är van vid sprutbilar och inte har sådär skitmycket erfarenhet av 4 taktade hoj motorer med förgasare så måste jag ju fråga...

Jag konserverar alltid båtmotorerna på landet inför vintern...
Förgasarmotorer och tvåtaktare... Är det något man tjänar
på att göra med hojjen också eller är det meningslöst alt.
förstör något...

Skulle ju aldrig konservera en sprutmotor efter det sitter
så inihlvt med sensorer i den men en 93:s 1100 känns ju
som en rätt basic fuggemotor utan något lulllull... Dock fyrtaktare...

Tackar på förhand!

//Per

Konstigt att du inte hittar något när du söker... Tycker det verkar vara ett återkommande ämne. :va

Enklast möjliga tips från mig iaf:

* Byt olja innan du "ställer av"
* Töm förgasarna (liten skruv under flottörhuset på varje förgasare.) Det motverkar att bränslet sedimenteras och bildar avlagringar
* Ta ut tändstift, droppa i lite ren olja och dra runt motorn några varv, sätt tillbaka tändstiften igen. Det gör att du får en liten oljehinna på cylinderväggen.
* Sätt batteriet på laddning
* Ge tusan i att starta hojen under vintern. Det medför bara en massa kondensbildning.

Så gör iaf jag... :)

Vid det här laget borde det finnas ganska många trådar om vinterförvaring om man skulle söka lite.

Dr Bike hade ju skrivit nått i Bomber magazin också. Köp den så vet du säkert sen!

Ställ av-byt olja när du känner för det- ställ på

sx-pojken skrev:
2630953 bara starta upp skiten varannan månad och sen ladda batteriet lite då och då...

Det är just så många får startproblem till våren. Att starta upp och låta stå på tomgång utan att få bli ordentligt varm kommer slutligen få tändstiften att klägga igen. Mitt råd är istället att låta hojen stå utan en massa kallstarter.

ola_sandin skrev:
2630968 Det är just så många får startproblem till våren. Att starta upp och låta stå på tomgång utan att få bli ordentligt varm kommer slutligen få tändstiften att klägga igen. Mitt råd är istället att låta hojen stå utan en massa kallstarter.

Ca 5 starter på halvåret lär ju knappast skada tändstiften

Kanske var lite otydlig... Sorry... Byta olja och sånt vet jag...
Vad jag var ute efter är något som säljs till båtmotorer...
Det är nämligen en sprayflaska med något som mer eller mindre funkar som en sealer för insidan på motorn... Man sprayar in det i förgasarna och
det förbränns och ryker satan och motorn går som en påse nötter men det skapar en skyddande hinna i hela motorn...

Thyg0d skrev:
2630987 Kanske var lite otydlig... Sorry... Byta olja och sånt vet jag...
Det är nämligen en sprayflaska med något som mer eller mindre funkar som en sealer för insidan på motorn... Man sprayar in det i förgasarna och
det förbränns och ryker satan och motorn går som en påse nötter men det skapar en skyddande hinna i hela motorn...
Sån spray ryker en liten smula ja... Kör också sånt i båtsnurran.:näsblod

Tanken med att spraya genom förgasarna är ju att du får ett skydd i vevhuset också på en 2-takt. Olje-bränsle-blandningen far ju runt där innan de trycks in i cylindern...som du säkert vet.
Att göra likadant med en 4-taktare verkar lite overkill enligt mig. Du får bara en massa klet i fuggarna. Loss med tändstiften och pytsa i lite vanlig olja, alt. en liten pust med dito koncerveringsspray fungerar säkert alldeles utmärkt....om man nu vill.
...åsså töm flottörhusen så du slipper avlagringar som fastnar i munstyckena.

Sen är det bara att vänta på våren.:gnissla

Men vilket daltande!

Alla mina Hondor har jag toppat tanken på, stängt av kranen, pumpat däcken...kallgarage i 6 månader, startar direkt & går som en klocka...:tummenupp

Mjölnaren75 skrev:
2630972 Ca 5 starter på halvåret lär ju knappast skada tändstiften

Kan så vara, men att dömma av alla "varför startar inte min hoj"-trådar på vårana så verkar det ju inte göra något gott iaf. Kan faktiskt inte komma på särskilt många argument som talar för att man ska starta och varmköra mitt i vintern. Kan inte heller komma på att jag läst det i någon mekmanual/ägarhandbok. Däremot kan jag komma på en rad nackdelar med allt kallstartande.

Gör som ni vill, men innan ni startar någon "varför startar inte min hoj"-tråd till våren så byt tändstift.

Last edited:
Mjölnaren75 skrev:
2630972 Ca 5 starter på halvåret lär ju knappast skada tändstiften

Nja, men om du startar motorn under vinter måste du köra den genomvarm annars kan du få kondens i motorn = vatten i oljan.. Starta och kör den ordentligt (en tur på minst en mil) eller låt bli.. Grejerna dör inte av att stå still ett par månader..

Thyg0d skrev:
2630987 Kanske var lite otydlig... Sorry... Byta olja och sånt vet jag...

Du har ju redan en skyddande hinna i hela motorn - oljan

CRC säljer motorkonservering (främst för båtmotorer). Har använt den för länge sedan, men de senaste vintrarna har jag inte orkat kladda med den sprayen. Jag är däremot noga med att hälla i bensinstabilisator i tanken, tanka fullt och byta olja innan avställningen. Har funkat utmärkt de senaste åren...

tycker de e mycke tjafs med allt..
fräsch olja ok..
men resten..
har havfull tank när jag ställer undan.
fyller på med ny fräsch 98 på våren o drar igång den efter en laddning av batteriet..
nån hoj har tjurat men då har jag använt lite startgas o sen e de bra..
håll inte på o starta o joxa..
kan ju aldrig va bra. nog fatt de sliter säkert minimalt.

Jag kan inte se nåt fel i att starta hojen 1 gång per månad under vintern och låta den bli riktigt genomvarm.
Många pratar om att det skulle bildas "kondens" i motorn = oljan! Hur kan det bli kondens i ett SLUTET system? Att det kan bildas kondens i tanken kan jag hålla med om, men resten känns osäkert.

Jag kan inte se nåt fel i att starta hojen 1 gång per månad under vintern och låta den bli riktigt genomvarm.
Många pratar om att det skulle bildas "kondens" i motorn = oljan! Hur kan det bli kondens i ett SLUTET system? Att det kan bildas kondens i tanken kan jag hålla med om, men resten känns osäkert.

En motor är inget slutet system. Vid kallstart går delar av förbränningsgaserna förbi kolvarna och ner i tråget. Detta då motorn har större "glapp" när den är kall än när den är varm.
Dessutom är det inte bra att varmköra på tomgång. Dålig smörjning samt att det tar lång tid innan motorn blir varm. Bättre att isåfall ut och köra.

Jag har varit av din uppfattning innan och mest bara för att ladda batteriet vid dessa starter. Jag har lärt om och nu med fina batteriladdare som C-Tek finns definitivt ingen anledning att hålla på med onödiga kallstarter.

Roberth

En motor är inget slutet system. Vid kallstart går delar av förbränningsgaserna förbi kolvarna och ner i tråget. Detta då motorn har större "glapp" när den är kall än när den är varm.
Dessutom är det inte bra att varmköra på tomgång. Dålig smörjning samt att det tar lång tid innan motorn blir varm. Bättre att isåfall ut och köra.

Jag har varit av din uppfattning innan och mest bara för att ladda batteriet vid dessa starter. Jag har lärt om och nu med fina batteriladdare som C-Tek finns definitivt ingen anledning att hålla på med onödiga kallstarter.

Roberth

Jag har Hondas original batteri som är laddnings fri. Kan ej ladda den via någon form av laddare.
Men varmkör man ordentligt i ca 20-30 min, borde väl inte vara några problem. Då är motorn absolut genomvarm och fläkten har hunnit starta minst 2 gånger. Dessutom sotas inte tändstiften igen om man varmkör ordentligt.

Hmm, jag vet inte riktigt.. vissa är för och vissa emot till att varmköra! :confused:

Jag har Hondas original batteri som är laddnings fri. Kan ej ladda den via någon form av laddare.
Men varmkör man ordentligt i ca 20-30 min, borde väl inte vara några problem. Då är motorn absolut genomvarm och fläkten har hunnit starta minst 2 gånger. Dessutom sotas inte tändstiften igen om man varmkör ordentligt.

Hmm, jag vet inte riktigt.. vissa är för och vissa emot till att varmköra! :confused:

Du har möjligtvis ett underhållsfritt batteri. Dvs att du inte behöver eller kan kontrollera eller fylla på destvatten i det. Även om Honda är ledande motorcykeltillverkare så har de inte uppfunnit ett batteri som inte kan laddas och som håller hojens livslängd.

Varmkörning görs när du knäpper hjälmen och tar på dig handskarna samt under körning första biten.

Last edited:

men varför? de behövs inte :va

Underbart med ett batteri som varken går att ladda eller kräver det. :tummenupp

:rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey